به گزارش صبح ساباط؛ بهرام کلهرنیا متولد سال ۱۳۳۱ در کرمانشاه است و تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد وی به ترتیب در رشتههای طراحی و پیکرهسازی و گرافیک و تصویرسازی است.
وی از سال ۱۳۵۱ در حوزه طراحی گرافیک و هنر مشغول تدریس و فعالیت بوده و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران و دانشکده صدا و سیما است.
کلهرنیا در رابطه با هنر گرافیک و نگاه ویژه انسان نسبت به این حوزه گفت: در دنیای امروزه هنر گرافیک و اهمیت آن در زندگی مرزها را در نوردیده و اهمیت فراوانی پیدا کرده و جایگاه خود را به خوبی با فرم هنری خود اثبات کرده است.
وی در همین رابطه ادامه داد: در واقع امروزه می توان گفت با وجود گسترش دنیای تبلیغات، هنر و شاخه های مختلف هنری شاید بتوان گفت با پیشرفت انسان مدرن در زمینه کسب و کار و فعالیتهای مختلف، هنر گرافیک اهمیت فراوانی پیدا کرده است که برای معرفی و شناخت بیشتر مواردهای گوناگون، از گرافیک به عنوان معرفی این حوزهها استفاده می شود که بخش مهمی از این بخش هنری وابسته به دنیای مجازی و اینترنت است و در زندگی روز مره، افراد با گرافیک زندگی می کنند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران و دانشکده صدا و سیما اظهار کرد: گرافیک خودش یعنی سرنوشت انسان و اهمیتش بیش از آنچه هست که معمولا تصور میکنیم، گاهی اوقات به طور مثال یک وقت ما اگر بخوابیم و صبح بیدار شویم و اسناد گرافیک ناپدید شوند؛ کل جهان متوقف شده یعنی، هرچیزی که به اسم گرافیک میشناسیم؛ همین گوشی اگر گرافیک را از آن حذف کنیم سفید میشود، رسانه های متفاوت، اینترنت به محض اینکه گرافیک از آنها برداشته شود سفید میشوند.
کلهرنیا با بیان اینکه تمام محیطهای رسانهای و مدرن، اسناد چاپی و نشریات امروز جهان را گرافیک مدیریت میکند و علوم را میسازد؛ ابراز داشت: اگر نشانه های گرافیک از علم فیزیک، شیمی، الکترونیک حذف شوند خودشان را از کف خواهند داد.
وی تاکید کرد: دوربینهای عکاسی از نظامهای گرافیک مدیریت میشود و هدف پیدا میکند. گرافیک نسبت به شاخه های دیگر هنر به نظر جوان می آید؛ اما به مساوی جهان امروز آنچنان جایگاه عظیمی دارد و نقش کلیدی را بازی میکند که ملت های جهان میکوشند سهم خودشان را در استفاده و بهرهبرداری از گرافیک توسعه دهند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدارس گرافیک وظیفه ای را بر عهده دارند که پیچیدهتر از مدارس دیگر می باشد؛ اظهار داشت: به همین سبب بزرگترین مدارس هنر جهان در بخش گرافیک کارهای بسیار خاص انجام میدهند.
کلهرنیا در ادامه تشریح کرد: کلاس های نقاشی و کلاسهای درس سالها میتواند ثابت باشد اما گرافیک تنها شاخه ای است که سر فصلهایش دو یا سه سال یک بار نیاز به تجدید نظر دارد به سبب اینکه تحولات اجتماعی و انسانی در گرافیک جایگاهی دارد و به تناسب ابزارهای جدید ضرورت های اجتماعی، تولید محتوای جدید، طراحان گرافیک وارد عرصه میشوند. طراحان گرافیک تسهیل گر هستند؛ میان پدیده های گوناگون و انسان، ارتباط را به وجود میآورند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران و دانشکده صدا و سیما اذعان کرد: یک تولید کننده دستمال کاغذی باید سراغ یک طراح گرافیک برود تا بتواند محصول خود را وارد بازار کند یعنی محصول بدون نام، بدون نشان گرافیک و بدون اسناد دیگری که بدون شرح توضیح و تفضیل کنار او قرار میگیرد، آن بسته شانس ورود به بازار، شانس ورود به رقابت، شانس بازرگانی را پیدا نخواهد کرد.
وی خبر داد: امروز ما گرافیک رو به مشابه گونهای گفت و گوی درونی و درون اجتماعی معرفی میکنیم؛ گفت و گویی که به مشابه شکل رنگ و غایت مندی که به لحاظ شکل در انسان وجود دارد و اسناد گرافیک مورد توجه گرافیستهارا به کار میبرند، این چنین بهآن می اندیشیم و داوری میکنیم.
کلهرنیا اعلام کرد: در تاریخ گرافیک وقتی مطالعه میکنیم، میبینیم که ریشه های آن در نقاشی، در مجسمه سازی، در آنروزی که انسان موفق میشود خط بنویسد و خط را ابداع کند یافت میشود. سومریهای تاریخی در جغرافیایی تاریخی ایران موفق شدند نخستین خطوط را برای نگارش بکار گیرند. طراحان گرافیک به وجود آمدند؛ یعنی گرافیک قدمتش بیش از بسیاری از هنرها است.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران و دانشکده صدا و سیما اظهار کرد: طراحان گرافیک مستقیم ترسیم و نشان گویایی از اندیشهها را بوجود می آورد اما در روند تاریخ در روزگاران صنعتی، انقلاب بود که به سان توسعه سیستمهای صنعتی، اجتماعی ضرورت انسجام بخشیدن و انضباط یافتهتر باعث شد که نام گرافیک وضع شود و در مدارس تدریس شود.
وی بیان داشت: ما امروزه در ایران به لحاظ گرافیک با وجود اینکه تعداد زیادی فارغ التحصیل از دانشگاه داشته ایم؛ هنوز ضعف و کاستی های فراوانی وجود دارد؛ چراکه نسبت به طراحی گرافیک در نظام آموزشی نگاه حرفه ای نبوده و بین مشاغل و سازمانها تعادل اجتماعی نیست و با مدل آموزش در دانشگاه فاصله دارد یعنی؛ فاصلهای وجود دارد که این فاصله باید کمتر شود و مدیران آموزش گرافیک باتوجه به شناختی که به ماجرا دارند باید بکوشند این فاصله بسیار بسیار زیادی که روزبهروز آشکارتر میشود را ببینند و تلاش خود را برای کم کردن به کارگیرند.
این استاد گرافیک دانشگاه تهران درباره اهمیت این موضوع اظهار کرد: نه به لحاظ اینکه مسئولیت آموزش درست انجام شود این موضوع مهم است بلکه از آن جهت حیاتی است که یک مسئول زودتر از بقیه این مساله را ببیند و برای آن راهکار ارائه دهد و با دعوت از اساتیدی که در این رشته خبره هستند؛ با پیشنهاد دادن به اینکه سرفصل درس ها به کدام سمت حرکت کند با مشارکت و انتخاب دانشجوهای برتر به این امر همت گمارد.
وی اعلام داشت: اهمیت این موضوع از آن جهت است که طراحان گرافیک ما در سطح جامعه نتوانند این وظیفه خطیر خود را درست انجام دهند و با سفارش دهندگان فاصله داشته باشند و به همدیگر نرسند و جامعه ما به لحاظ اقتصادی آسیب خواهد خورد، سرنوشت ما در گروی سرنوشت طراحی گرافیک است.
ما اگر بخواهیم جامعه معاصر، پیشتاز و برحقی رو بسازیم باید طراحان گرافیک را درست بشناسیم و از کارهای درست آنها پشتیبانی کنیم، این یک واقعیت است.
Tuesday, 11 March , 2025