عضو انجمن اقتصاددانان ایران در لایو اینستاگرامی پیج صبح ساباط، ضمن بررسی چالش‌های پیش روی رئیس‌جمهور آینده کشور، ویژگی‌های مورد انتظار کاندیدای موفق ریاست‌جمهوری را تشریح کرد.

به گزارش صبح ساباط، عباس علوی راد با اشاره به پشت سر گذاشتن یک دهه پرفراز وفرود از نظر اقتصادی براثر سوءمدیریت، موضوع اقتصاد را مسئله اول انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو عنوان کرد و افزود: باتوجه‌به آسیب‌دیدن جدی سازه‌های اقتصاد کشور، رئیس‌جمهور آینده کشور برای بازگرداندن اقتصاد کشور به وضعیت نرمال با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

وی اولین چالش پیش روی دولت بعدی را منابع مالی دولت در عین وجود نیازهای مالی زیاد عنوان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر با انبوهی از خسارت‌های بحران کرونا و ضرر مالی بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها مواجه هستیم که رئیس‌جمهور آینده برای جبران این خسارات به منابع مالی گسترده‌‌ای نیاز دارد؛ بنابراین یکی از چالش‌های پیش روی رئیس‌جمهور آینده کشور بازسازی خسارت‌های ناشی از بحران کرونا به‌ویژه در کسب‌وکارهای کوچک و خدماتی است.

فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۴۰ درصد از بیکاران کشور

وی وضعیت نامناسب و مواجه بودن با پدیده چندلایه بیکاری را یکی دیگر از چالش‌های مهم دولت آینده دانست و یادآور شد: آمار بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیل دانشگاهی ، نرخ دوبرابری بیکاری بانوان نسبت به بیکاری کل کشور و بالا بودن نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال نسبت به کل کشور نیز از جمله این مشکلات است؛ لذا کاندید ریاست‌جمهوری باید اولویت‌های گروه‌های هدف را مشخص کند.

علوی همچنین ایجاد یک شغل جدید در کشور را نیازمند انجام سرمایه‌گذاری دانست و افزود: با کمبود منابع حال حاضر کشور و اقتصاد آسیب‌دیده ایران، دولت و رئیس‌جمهور آینده با چالش‌هایی از جمله نیاز شغلی، عدم امکان ایجاد شغل برای مشاغلی که تقاضای زیادی دارند و همچنین منابع محدود مالی مواجه است.

کسری بودجه ۳۵۰ هزار میلیاردتومانی بزرگ‌ترین چالش‌ پیش روی دولت آینده

وی کسری بودجه ۳۵۰ هزار میلیاردتومانی سال ۱۴۰۰ را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دولت آینده عنوان کرد و گفت: اگر رئیس‌جمهور آینده بخواهد با شیوه‌هایی از جمله چاپ پول با کسری تراز عملیاتی بودجه مقابله کند قطعاً موجب دامن‌زدن به افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وجود ۷۶ هزار طرح نیمه‌تمام دولتی در کشور نیز از دیگر مسائل مهم پیش روی دولت آینده کشور بود که عضو انجمن اقتصاددانان ایران به آن اشاره کرد و افزود: بر اساس تخمین‌ها، از این تعداد نیز ۳ هزار  پروژه ملی از جمله پروژه آزادراه تهران- شمال، قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران و بزرگراه کاشان – نطنز، به بودجه‌‌ای ۵۰۰ هزار میلیاردتومانی برای به ثمر رسیدن نیاز دارند و هر چه این طرح‌ها دیرتر به بهره‌برداری برسند موجب تحمیل خسارت به دولت و مردم می‌شوند.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مردم راهکار برون رفت

وی در ادامه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را یکی از راهکار‌های مواجهه با این چالش‌ها عنوان کرد و ضمن اشاره به اسناد بالادستی و بستر قانونی موجود دراین‌رابطه یادآور شد: سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی نیز بر مردمی‌کردن اقتصاد اشاره دارد و دولت‌ها می‌بایست برای پیشبرد اقتصاد، از مردم کمک بگیرند و این اتفاق به شرطی در آینده محقق خواهد شد که رئیس‌جمهور کشور به آن باور قلبی داشته باشد.

دکتر علوی راد با اشاره به تجربه مناسب محقق شده دررابطه‌با موضوع کرونا که استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی موجب کمک به اوضاع اقتصادی شد تصریح کرد: در این راستا می‌بایست اجرای تمامی امور کشور صرفاً به دست دولت اصلاح شده و کاهش یابد و به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که اولاً به لحاظ فردی جسور بوده و از سوی دیگر بتواند با سایر ارکان نظام نیز قدرت رایزنی داشته باشد.

وی در برشمردن شاخصه‌های رئیس‌جمهور آینده کشور، واقع‌بینی اقتصادی، شناخت ظرفیت‌های اقتصادی کشور، داشتن برنامه و دارابودن تیم اقتصادی هماهنگ را برخی از این شاخصه‌ها برشمرد.

همچنین بررسی کارنامه عملکردی یک کاندید نیز یکی دیگر از شاخصه‌های شناخت کاندیدای مستعد و مؤثر بود که عضو انجمن اقتصاددانان ایران به آن اشاره کرد و افزود: می‌توان از طریق بررسی کارنامه عملکرد گذشته فرد، اطلاعات مناسبی کسب کرد.

توانایی هماهنگی و یکپارچه‌سازی کلیه ارکان نظام برای مشکلات شناخته شده اقتصاد نیز یکی دیگر از شاخصه‌های کاندیدای مناسب ریاست‌جمهوری پیشرو بود که علوی به آن اشاره کرد.