رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور در سیمای مرکز یزد چشم انداز و فعالیت های مرتبط با توسعه در استان را تشریح کرد .

به گزارش صبح ساباط، سید مجتبی حسینی پور ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و در تشریح سیمای اقتصادی استان گفت: بلحاظ اقتصادی استان یزد با بیش از ۶۰ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی سهم ۱٫۸ درصدی از تولید کشور را به خود اختصاص داده است که نشان ­می­دهد استان يزد بيش از سهم جمعيتي (۱٫۴۸ درصد) خود، دراقتصاد کشور سهم دارد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ ارزش تولید هر یزدی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان است که این رقم در کشور ۴۰ میلیون تومان می باشد.

وی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۶ استان یزد به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت در جایگاه سوم و بعد از استان های بوشهر و تهران قرار دارد و به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی با نفت در جایگاه ششم و بعد از استان های بوشهر، خوزستان، کهکلویه و بویراحمد، ایلام و تهران قرار گرفته است .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد رتبه استان یزد در اقتصاد غیر نفتی در کشور را در سال ۱۳۹۸ در جایگاه ۱۶ کشور اعلام کرد که در مقایسه با سال قبل از آن یک پله رشد نشان می دهد.

حسینی پور گفت: رشد اقتصادی استان یزد در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۰ به طور متوسط سالیانه ۴ درصد بوده است که وجود بخش های ارزش آفرین در اقتصاد استان از جمله بخش نساجی ، گلخانه ، دام و طیور ، کانی های غیر فلزی  ، معدن ، راه آهن و … در  این رشد موثر بوده اند  .

رییس ستاد درآمد استان افزود : یزدی ها ۱٫۸۴ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور ، ۱٫۲۱ درصد از ارزش افزوده بخش معدن (با احتساب نفت)نزدیک به ۳ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت ساخت و ۱٫۸ درصد از ارزش افزوده بخش خدمات کشور را به خود اختصاص داده اند.

رتبه اول امنیت سرمایه گذاری در کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین افزود:یزد در شاخص ملی امنیت سرمایه­گذاری در سال ۱۳۹۸ جایگاه نخست را در بین استان­های کشور به دست اورده است که این نکته خود بستری امن برای جذب سرمایه­گذاری در استان را فراهم می­سازد.

حسینی پور خاطرنشان ساخت :بالغ بر ۳۰ فرصت سرمایه­گذاری جدید در استان در قالب مجوزهای سرمایه­گذاری بی­نام در دست اقدام است که بخشی از این مجوزها صادر شده و مابقی در دست اقدام است.

وضعیت مهاجرت و سایر محدودیت های استان

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: بررسی وضعیت مهاجرت به استان در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده رشد قابل توجه مهاجرت خالص به استان در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ است.

وی اظهار داشت: خالص مهاجرت به استان: ۳۶۷۴۶ نفر (معادل ۲/۳ درصد از جمعيت استان) می­باشد که از این نظر جایگاه سوم را از حیث خالص مهاجرت در کشور دارد.

وی همچنین محدوديت منابع آب آلودگي هوا، خصوصاً در حوزه دشت يزد- اردكان ، تمركز بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي در شهر يزد و محور یزد- اردکان و عدم توازن مطلوب در ساختار فضايي استان ،تعدد پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، پراكندگي سكونتگاه‌ها ،کمبود زيرساخت‌هاي مناسب جهت برنامه‌ريزي براي نشاط اجتماعي در استان، وجود بيكاري به ويژه بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي و بالا بودن میزان بيماري‌هاي قلب و عروق، سرطآن‌ها‌، ديابت و …را از چالش های استان دانست .

مهمترین قابلیت ها و دستاوردهای استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: عليرغم تمام محدوديت­ها و چالش­هايي كه پيشروي توسعه­ی استان قرار گرفته است، يزد از توانمندي و پتانسيل­هاي ويژه­اي برخوردار است كه آن را در سطح كشور متمايز ساخته است.

حسینی پور  ثبت جهانی شهر یزد و ظرفیت بالاي توسعه­ی گردشگري،  قرارگیری در ردیف شش استان بزرگ صنعتي كشور ،وجود شهرك­ها و نواحي صنعتي آماده و مجهز به امكانات زيربنايي و توسعه­ برخی خوشه­های صنعتی ازجمله درنساجي،كاشي و سراميك، فولاد و مواد غذايي (شیرینی و فراورده هاي كنجدي) را از جمله این ظرفیت ها برشمرد.

وی همچنین قرارگيري در رديف دو استان برتر گلخانه­اي كشور، جايگاه برتر پارك علم و فناوري استان ،استقرار اولین منطقه­ی ويژه علم و فناوري فعال کشور، جايگاه نخست نسبت نخبگان به جمعيت در سطح كشور ، قرارگيري در مركز جغرافيايي كشور و دسترسي مناسب به راه­های حمل و نقل و بازارهاي داخلي و بين المللي و از همه مهمتر وجود سرمايه­ی انساني و اجتماعي مستعد وروحيه كارآفريني و مشاركت جويي مردم و فعالان اقتصادي اجتماعي را از دیگر قابلیت های موجود در استان برشمرد .

چشم انداز و راهبردهای توسعه بلند مدت استان

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به تدوین سند آمایش استان یزد ، ضمن تشریج چشم انداز توسعه استان در افق ۱۴۲۴ تبدیل یزد به مرکز تجارت و بازرگانی نوین.توسعه پایدار صنعتی و معدني با اتکا بر فن­آور­ی­های پیشرفته و دانش بنیان. توسعه­ كيفي بخش کشاورزی مدیریت پایدار تامین و مصرف آب مورد نیاز و صیانت از محیط زیست را از چشم اندازهای توسعه استان یزد نام برد.

وی همچنین گفت:ارتقای جايگاه ترانزيتي استان، پاسداشت و تقویت میراث فرهنگی و معنوی ، توسعه­ پایدار گردشگری.كيفيت بخشی آموزش، تکمیل و ارتقای زیست­بوم فناوری و نوآوری در استان و شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، مدیریت وکنترل روند مهاجرت در استان.تقویت سرمایه اجتماعی و توسعه خدمات برتر با رعایت استانداردهای جهانی از دیگر راهبردهای کلان توسعه ای استان یزد است .

اقدامات خاص در راستای تسهیل فرایند توسعه استان

حسینی پور از تدوین سند مطالعات امایش استان بعنوان سند راهبری توسعه استان بعنوان یکی از مهمترین اقدامات در حوزه برنامه ریزی برای تحقق توسعه پایدار در استان نام برد و افزود: در این سند، راهبردهای تحقق اقتصاد دانش بنیان ، گسترش فعالیت های مزیت دار و ارزش آفرین متناسب با شرایط اقلیمی و محیط زیست و نیز تامین آب پایدار از منابع پایدار مورد توجه قرار گرفته است .

دبیر ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی، توسعه تعاملات و هماهنگی لازم مابین تشکل های تخصصی غیر دولتی و دستگاههای دولتی در بالاترین سطح خود در قالب ستاد های اقتصاد مقاومتی ، شورای گفتگو ، کارگروه تسهیل و …را از دیگر محورهای تحول در حوزه توسعه ای استان برشمرد .

وی همچنین از پیشرفت ۴۰ درصدی تدوین برنامه­ توسعه اقتصادی و اشتغال­زایی روستایی استان در ۹۰ روستای استان خبر داد .

حسینی پور اهتمام خاص در راستای توسعه مسیرهای مواصلاتی و کریدورهای حمل و نقلی استان از جمله دوخطه کردن مسیرهای ریلی ، احداث راه اهن یزد- اقلید برای اتصال یزد به جنوب غرب کشور ، دوخطه کردن مسیر های مواصلاتی استان از جمله یزد- بافق، یزد- خاتم ، یزد طبس و اردکان چوپانان و پیگیری در جهت تامین اعتبارات عمرانی مورد نیاز در جهت تکمیل طرح های موثر و کلیدی استان را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

دبیر کارگروه آموزش ، پژوهش ، فناوری و نواوری استان از اهتمام خاص در راستای توسعه حوزه نوآوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان با تاسیس مراکز و شکل گیری اکوسیستم مرتبط و تمرکز بر گسترش واحد های تحقیق و توسعه در صنایع را از جمله تحولات در استان یزد نام برد .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین توجه ویژه به اجرای پروژه های اجتماعی و معیشتی ، اختصاص اعتبارات برای ساماندهی مناطق حاشیه ای ، بهبود شاخص محیط زیست استان از طریق اختصاص اعتبار برای راه اندازی مانیتوریگ و پایش محیط زیست ، تامین اعتبار برای توسعه مراکز بهداشتی و درمانی ، نوسازی مدارس و اجرای پروژه های بزرگ فرهنگی را جمله اقداماتی دانست که برای تحول در توسعه استان صورت گرفته است.

  • منبع خبر : روابط عمومی