استاندار یزد گفت:  تهدیدهای کرونا و شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع این ویروس در جامعه فرصتی برای گسترش فرهنگ مطالعه کتاب و ایجاد فضای بهتر برای کتابخوانی از سوی اقشار مختلف است.

تهدید کرونا فرصتی برای گسترش فرهنگ مطالعه است

به گزارش صبح ساباط، محمدعلی طالبی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در کتابخانه مرکزی یزد و با پخش همزمان مجازی برگزار شد، افزود: در محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه کرونا شاهد گسترش کسب و کارهای زیادی نیز هستیم که عمدتا فعالیت‌های مجازی دارد لذا باید زمینه‌ای ایجاد شود که بدون حضور مردم و به صورت اینترنتی همه کتاب‌ها در دسترس اقشار مختلف قرار گیرد.

وی ادامه داد:ا در استان آمادگی داریم با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد برای ایجاد چنین زمینه و فضایی که فعالیت غیرحضوری کتابخانه‌ها باشد، هرگونه همکاری  را داشته باشیم و این حرکت ارزشمند انجام شود.

رییس انجمن نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد با تشکر از کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان که دارای عملکرد موفقی است، گفت: یزد دارای ظرفیت ‌های بسیار خوبی به ویژه در زمینه فرهنگی است ، امیدواریم شاهد موفقیت بیشتر در زمینه کتاب و کتابخوانی باشیم.

طالبی ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های کرونایی زمینه ای بوجود آمده است که اعضای خانواده ها بیشتر در کنار هم هستند و از کتاب می‌توان بیشتر استفاده کرد لذا فرصتی ارزشمند است که از تهدیدهای به وجود آمده  در دستور کار نهادهای فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد تا با استفاده از فضای مجازی زمینه دسترسی بیشتر مردم فراهم شود.

استاندار یزد با تشکر از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: بعد از سال‌ها بلاتکلیفی و با حمایتی که صورت گرفت و با پیگیری های مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان ،  تکمیل کتابخانه مرکزی شهر یزد به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی چهل ساله جمهوری اسلامی به اتمام رسید و اسفند ماه سال گذشته تحویل شد و در اولین فرصت شاهد افتتاح و حضور مردم در این کتابخانه باشیم.

همچنین مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد موفقیت‌های زیادی در کتابخانه‌های عمومی استان هستیم و سال جاری از سه برتر ملی تجلیل شد و در مراسم امروز نیز ۱۲ نفر از برترین‌های استان تجلیل شدند.

رقیه دوست فاطمی‌ها با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم نیکوروش یکی از ناشران یزد که به دلیل ابتلا به بیماری کووید- ۱۹  به رحمت خدا رفت، افزود: بخش‌های زیادی در جامعه در راستای فرهنگ عمومی تلاش دارند که نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از این بخش‌هاست و قدردان تلاش کتابداران به ویژه همکاران خود در استان هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته مراسم تجلیل از فعالان کتابخانه‌های برتر کشور به میزبانی یزد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و تعدادی از مسوولان کشوری و استانی و  بیش از ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران برتر نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در یزد برگزار شد و امسال به دلیل شرایط کرونا مجبور شدیم این مراسم به صورت ارتباط تصویری در فضای مجازی برگزار شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد گفت: قدردان زحمات کادر درمان و افرادی که در  مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا تلاش می‌کنند، هستیم و  به سهم خود در  غنای اوقات فراغت و استفاده بهینه از محدودیت‌های به وجود آمده تلاش می‌کنیم تا با خدمات بهتر در زمینه کتابخانه به ویژه فعالیت در فضای مجازی نقش کوچکی را در این زمینه داشته باشیم.

در این نشست با حضور استاندار و حضور ارتباط تصویری معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از انجمن‌ کتابخانه برتر شهرستان و شهرستان‌های یزد، تفت و مهریز و همچنین فرمانداران این سه شهرستان با اهدای لوح تجلیل شد.

همچنین به عنوان کتابخانه‌های برتر در حوزه فضای مجازی از مریم هدایتی مدیر کتابخانه عمومی علی اکبر کاظمینی، فرحناز السادات میرنژاد و حسین بمانی مدیر و کارشناس کتابخانه عمومی حضرت زهرا (س) و ایمان مطهری نیا و راضیه لشکری مدیر و کارشناس کتابخانه عمومی فرخی یزد تجلیل شد.

در حوزه فعالیت‌های ترویجی و به عنوان کتابداران برتر از وجیهه ابراهیمی؛  کتابدار کتابخانه سیدالشهدا (ع) اسلامیه تفت، مرضیه زارع علی آبادی کتابدار کتابخانه شهدای بنادکوک تفت و  کبری ستار کتابدار کتابخانه شهید ذبیح الله شفیعی ابرکوه تجلیل شد.

در حوزه کتابخوان برتر استان ، از راحله سلطانی از کتابخانه عمومی شهید سلطانی گردفرامرز شاهدیه یزد، عطیه خراسانی گردکوهی از کتابخانه عمومی علی اکبر محبوبی مهریز و از زهرا زارع از  کتابخانه سمسار یزدی عصمت آباد مهریز با اهدای لوح تجلیل شد.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز( پنجشنبه) گفت: با فوت ۴۷۶ بیمار دیگر  در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به بیماری کووید- ۱۹ در کشور به ۴۳ هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۲۹ آبان ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید شناسایی شد که از این تعداد ۲ هزار و  ۹۳۸ نفر بستری شدند و پنجهزار و ۷۲۲ نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

لاری افزود: در مجموع ۸۱۵ هزار و ۱۱۷بیمار مبتلا به کرونا  تاکنون در کشور شناسایی شده اند  که از این تعداد ۵۸۳ هزار و ۷۰۴ نفر هم بهبود یافته‌اند.

وی ادامه داد: استفاده از خون بهبودیافتگان کرونا یکی از روش‌های درمانی موثر برای مبتلایان به کروناست که در آغاز ابتلای بیمار از بدحال شدن او جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گقت: مراجعه بهبودیافتگان برای اهدای پلاسمای خون  از آغاز اردیبهشت ماه امسال ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر( ۲ درصد) بود که با مراجعه آنها ۱۱ هزار ۲۷۰ واحد پلاسما خون جمع آوری شد.

لاری با بیان اینکه در ۲۵ استان در مراکز انتقال خون پلاسما دریافت می‌شود گفت: شرایط از لحاظ شیوع کرونا در ۲۷ استان قرمز و وضعیت هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نارنجی و زرد است .

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در  جهان منتشر شد؛  طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا