با وجود تحریم های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران، طی ۶ ماهه دوم سال ۹۸ وزارت نیرو در ۳۱ استان به طور میانگین در هر استان هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و به وعده خود وفا کرد.

علی مشیری نیا- صبح ساباط: مهرماه سال گذشته بود که رضا اردکانیان وزیر نیرو از آغاز پویش “هرهفته الف، ب ایران” با افتتاح ۲۲۷ پروژه با اعتبار ۳۳۰ هزار میلیارد ریال خبر داد.
با وجود تحریم های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران، طی ۶ ماهه دوم سال ۹۸ وزارت نیرو در ۳۱ استان به طور میانگین در هر استان هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و به وعده خود وفا کرد.
پویش “هرهفته الف، ب ایران” که با هدف تحول بزرگ در حوزه آب و برق کشور امسال نیز با وجود تداوم تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا در قالب ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان و با شعار «ساخت و سازها» و «سازو کارها» با قدرت به فعالیت خود ادامه داد.
اما در هفته نوزدهم این پویش وزیر نیرو مهمان استان یزد است تا ۱۳ پروژه بزرگ صنعت برق را با سرمایه گذاری ۲۸۳ میلیارد تومان را افتتاح کند.
پروژه هایی که این توانایی را دارند تا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده است؛ نقش موثری در کمک به چرخ تولید داشته باشد.
پروژه احداث پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت خضرآباد با هدف تامين برق متقاضیان صنعتي بزرگ و شركت توزيع در محدوده شهرك صنعتي فولاد، کاهش تلفات شبکه فوق توزیع و افزایش قابلیت اطمینان برقرسانی به صنایع منطقه از جمله مهمترین این پروژه ها است با اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو به بهره برداری می رسد.
استان صنعتی یزد با بیش از ۳۰۰ ساعت تابش آفتاب و مشکل کم آبی سال هاست که سرمایه گذاری خوبی در زمینه نیروگاه های خورشیدی داشته و هم اکنون جز استان های برتر در زمینه نیروگاه های بهره برداری شده در کشور را دارد.
پروژه نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دیوان (چاهک) در کنار مزیت‌هایی چون؛ کاهش تلفات شبکه، کاهش افت ولتاژ در نقطه انتهای شبکه، تولید انرژی پاک به میزان ۲۱ میلیون کیلو وات ساعت در سال و صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی؛ دو مزیت برتر دارد: اولین مزیت برتر این نیروگاه صرفه‌جویی ۴.۷ میلیون لیتر مصرف آب طی یک سال و مزیت دوم آن نیز کاهش انتشار گازهای آلاینده به میزان ۱۴.۵ هزارتن طی یک سال است.

در همین راستا حضور و بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی شمس (نیر) با تولید انرژی پاک به میزان ۱۰٫۲ میلیون کیلو وات ساعت در سال در کنار صرفه جویی در مصرف سوخت‌ فسیلی؛ تاثیر مهمی در کاهش هفت هزار تنی انتشار گازهای آلاینده و نیز صرفه جویی ۲٫۲۸ میلیون لیتری در مصرف آب دارد.
البته امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت وزیر نیرو نسبت به رسانه‌ها و با اهتمام اصحاب رسانه‌؛ فرهنگ سازی لازم انجام شده و شاهد رشد و شکوفایی آحاد مردم در این زمینه باشیم. چراکه قطعا حوزه برق یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور محسوب شده و قطعا با مصرف کمتر اولا: سهم مصرف حوزه صنعت در این انرژی بیشتر میشود و در درجه دوم: با توجه به پرداخت به این انرژی از سوی دولت؛ مصرف کمتر عبارت میشود با پرداخت کمتر یارانه از سوی دولت و این کمترها منتج میشود به ارتقاء سهم عمران و آبادانی از محل بودجه کشور….
قطعا با حضور و افتتاح این دو پروژه خورشیدی در پویش “الف، ب ایران” به دست رضا اردکانیان وزیر نیرو و با عنایت به شرائط و استعداد استان یزد در بحث تولید برق خورشیدی؛ حضور این دو پروژه در این پویش می‌تواند به عنوان کانون توجه به این حوزه را فعال نموده و علاقه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه را تحریک و ترغیب نماید و مقدمه‌ای را فراهم آورد تا پویش “الف،ب ایران” پویشی برای زندگی شود.