مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد گفت: تاکنون 6هزار و 300 کارگر شهرک صنعتی یزد برای مسکن کارگری ثبت نام کرده اند.

به گزارش صبح ساباط، علیرغم آنکه کارگران یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه به شمار می روند و نقش اساسی در تولید داخلی دارند ولی در بحث داشتن مسکن دچار مشکل هستند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که در شهرک‌های صنعتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر مشغول کارند و عملا متقاضی مسکن هستند، علاوه بر آن مشکل رفت و آمد به محل کار دارند و ناچارند در داخل شهرها ساکن شوند و مسافت طولانی را تا رسیدن به محل کار طی کنند.

بحث مسکن کارگری از سال قبل خبرساز شده است؛ سال گذشته وزارت کار از تلاش برای اجرایی شدن ماده ۱۴۹ قانون کار (تامین مسکن برای کارگران با همکاری کارفرمایان و دولت) خبر داد و یک جلسه سه جانبه برای تهیه آیین نامه های مربوطه برگزار شد اما این رایزنی ها به جایی نرسید. تا امروز، تامین مسکن ارزان برای کارگران عملیاتی نشده است.

***اجرای طرح «مسکن کارگری» در ۱۵ استان کشور

بنا به ادعای عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران پیش بینی می‌شود حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود که در گام اول چهار شهرک صنعتی در استان‌های تهران، البرز و  قزوین شناسایی شده و در ۱۲ استان کشور نیز مقدمات کار آغاز شده است.

با توجه به صنعتی بودن استان یزد، احتمال اینکه این استان از شهرهای مستعد در اجرای طرح «مسکن کارگری» باشد دور از ذهن نیست در عین حالی که مهاجرپذیری و کمبود مسکن برای قشر کارگری، یزد را با چالش های مختلف، زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی روبرو کرده است.

***۲۴هزار کارگر متقاضی مسکن کارگری

سيدعلي عزالديني مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا به اشاره به تفاهم نامه وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص طرح «مسکن کارگری» اظهار کرد: طرح مسکن کارگری در راستای اقدام ملی مسکن به شمار می آید و متولی ان در استان یزد اتاق تعاون است.

وی با اشاره به اهمیت تامین مسکن ارزان قیمت برای قشر کارگری عنوان کرد: بیش از ۲۴ هزار کارگر در کشور تاکنون از این طرح استقبال کرده اند که این مسکن ها در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

***۶هزارو ۳۰۰ کارگریزدی در صف «مسکن کارگری»

عزالدینی با اشاره به پیشتازی یزد در ایجاد مسکن کارگری قبل از طرح دولت تصریح کرد: شرکت خدماتی شهرک های صنعتی یزد برای ایجاد یک شهر صنعتی یا کلونی جمعیتی در کنار شهرک های صنعتی با الگو برداری از برخی شهرهای صنعتی اروپا برای رفع مشکلاتی چون مسکن کارگران، کاهش تردد و ترافیک جاده ای، آلایندگی هوا اقدام کرده بود.

***اختصاص ۷۳هکتاری زمین در یزد برای مسکن کارکری

عزالدینی اذعان کرد: تاکنون ۶هزار و ۳۰۰ کارگر شهرک صنعتی یزد برای مسکن کارگری ثبت نام کردند که در مرحله پالایش موارد چون بررسی فرم جیم و غیره در مسکن و شهرسازی است و وبا جانمایی انجام شده مقرر شد ۷۳ هکتار زمین پشت شهرک صنعتی یزد برای احداث مسکن کارگری اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد خاطرنشان کرد: پنجشنبه ها هر هفته کارگروه اقدام ملی مسکن با حضور معاون عمرانی استاندار یزد برگزار می شود و در تلاش هستیم که با همکاری سایر دستگاه های متولی این ۷۳ هکتار هر چه زودتر در اختیار شرکت خدماتی شهرک صنعتی یزد قرار گیرد.

عزالدینی گفت: امیدواریم با غربالگری که انجام می شود کارگرانی که مشمول طرح اقدام ملی مسکن هستند و نیازمند واقعی محسوب می شوند بتوانند از این مسکن کارگری بهره مند شوند.

***هنوز تعداد مسکن کارگری یزد مشخص نیست

وی در خصوص تعداد این واحدهای مسکن کارگری در یزد ابراز کرد: بر اساس زمینی که برای این طرح تخصیص یابد اقدام به نقشه کشی شهرک خواهیم کرد که تعداد واحدها هم بعد از این مرحله مشخص می شود.

این مسئول در پایان تاکید کرد: به دلیل تغییراتی که بنا به دستور وزارت خانه در لیست داوطلبین مسکن کارگری نیاز بود، بزودی این لیست به مرحله نهایی می رسد و همه مراحل از طریق پیامک به اطلاع داوطلبین خواهد رسید.

  • منبع خبر : یزدرسا