به گزارش صبح ساباط،  سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: در نشست شورای ثبت آثار ملی نوحه‌های یزد با سبک ویژه زنده یاد حسین سعادتمند در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید. او افزود: عنوان پرونده ثبتی آنالیز نوحه‌های یزد بود که با توجه به سبک خاص نوحه‌های مرحوم […]

به گزارش صبح ساباط،  سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: در نشست شورای ثبت آثار ملی نوحه‌های یزد با سبک ویژه زنده یاد حسین سعادتمند در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

او افزود: عنوان پرونده ثبتی آنالیز نوحه‌های یزد بود که با توجه به سبک خاص نوحه‌های مرحوم سعادتمند این پرونده با عنوان نوحه‌های یزد با سبک و شیوه‌ی نوحه‌های حسین سعادتمند در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

فاطمی با بیان اینکه تشکیل پرونده ثبتی نوحه‌های یزد حدود یک سال و نیم به طول انجامید، اظهار داشت: ملودی نوحه‌های مرحوم سعادتمند منطبق با موسیقی دستگاهی ایران و در عین حال کاملا مذهبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: ریتم نوحه‌های استاد حسین سعادتمند با نوای سینه آهنگین می‌شود و غوغایی می‌کند که امروز نام نوحه یزد را به خود گرفته است.

تسلط فوق العاده خواندن در کوک‌های بالا، فن بیان در دکلمه اشعار، فراز و نشیب‌های متناسب با اشعار و ملودی و بکر بودن ملودی نوحه، استاد حسین سعادتمند را خاص و صاحب سبک نمود.

نوحه‌های او بر زبان هر پیر و جوانی در یزد جاری است و استان‌های دیگر نیز از سبک و شیوه نوحه خوانی او تقلید می‌کنند.

سعادتمند پایه گذار نوحه‌های چند جوابی، تنوع منحصر به فرد در ریتم سینه زنی، نوحه خوانی به صورت همخوانی و غیره بود.

حسین سعادتمند نوحه خوان محبوب و صاحب سبک یزدی به علت بیماری سرطان در در سال ۱۳۹۳ چشم از جهان فرو بست.

منبع: باشگاه خبرنگاران