به گزارش صبح ساباط محمد حسین فرقانی مدیر عامل موسسه فرهنگستان ماندگار ایرانشهر از برگزاری دومین همایش فرهنگستان ماندگار ایرانشهر با عنوان “روایت قصه‌های یزد” خبر داد. فرقانی با اشاره به اینکه فرهنگستان ماندگار ایرانشهر در راستای ثبت میراث معنوی شهر جهانی یزد در سال ۱۳۹۵ با حضور سرمایه‌های نمادین دبیرستان ماندگار ایرانشهر از جمله […]

به گزارش صبح ساباط محمد حسین فرقانی مدیر عامل موسسه فرهنگستان ماندگار ایرانشهر از برگزاری دومین همایش فرهنگستان ماندگار ایرانشهر با عنوان “روایت قصه‌های یزد” خبر داد.

فرقانی با اشاره به اینکه فرهنگستان ماندگار ایرانشهر در راستای ثبت میراث معنوی شهر جهانی یزد در سال ۱۳۹۵ با حضور سرمایه‌های نمادین دبیرستان ماندگار ایرانشهر از جمله زنده یادان: دکتر جلال مجیبیان، استاد جلیل طیبات و دکتر حاجب مرتاض و همچنین دکتر محمد حسین پاپلی یزدی خالق قصه‌های شازده حمام و تعدادی از دانش آموختگان و مدیران اسبق این دبیرستان تاریخی و تاریخ ساز تشکیل و اقدام به فعالیت نموده است؛ بیان داشت: طی سفر سید محمد بهشتی شیرازی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان یزد و سخنرانی وی ایده ثبت قصه‌های یزد تحت عنوان میراث‌ معنوی این جهان‌شهر در ذهن من شکل گرفت و پس از آن با کمک برخی دوستان و فرهیختگان در راستای عملی ساختن این ایده گام برداشتیم.

دبیر دومین همایش فرهنگستان ماندگار ایرانشهر در ادامه به اساسنامه این موسسه اشاره و تاکید کرد: مهمترین رسالت‌های فرهنگستان ثبت و نشر تجربیات مفاخر و سرمایه‌های اجتماعی استان یزد در قالب مستند سازی دیجیتال؛ در راستای توجه به مالکیت معنوی آثار ادبی بویژه قصه‌های یزد و برگزاری همایش‌های ملی و منطقه‌ای می‌باشد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده‌ قرار بود دومین همایش این موسسه در اوایل سال جاری برگزار شود که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا ویروس این مهم تاکنون محقق نشده است.

فرقانی از فضای مجازی به عنوان ابزار و فرصت ایجاد شده برای جایگزینی اینگونه برنامه‌ها یاد کرد و اظهار داشت: تلاش داریم تا طی یک ماه آینده و با بهره‌گیری از فضای مجازی این همایش را به صورت مجازی برگزار نموده و از برگزاری این برنامه به عنوان سرآغاز حرکت و فعالیت موسسه فرهنگستان ماندگار ایرانشهر بهره‌مند شویم.

مدیر عامل موسسه فرهنگستان ماندگار ایرانشهر از فعالیت‌های فرهنگی به عنوان پروسه یاد کرد و بیان داشت: نگاه به این همایش نگاه رویدادی و پروژه‌ای نیست؛ بلکه معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی به شکل پروسه‌ای باید انجام شود و در بازه زمانی طولانی مدت اینگونه اقدامات است که اثرات فرهنگی قابل ملاحظه‌ای باقی خواهد ماند.