به گزارش اشکذرخبر، محمدحسین پاپلی یزدی یکی از چهره‌های دانشگاهی و سرشناس یزدی با شهرت جهانی است. او که از دیار قنات، قنوت و قناعت است؛ بیش از ۵ دهه در عرصه‌های مختلف علمی و با فعالیت‌های علمی_ ادبی مثمرثمری بسیاری حالا به چهره‌ای تبدیل شده است که انجمن علوم انسانی ایران با همکاری مجله […]

به گزارش اشکذرخبر، محمدحسین پاپلی یزدی یکی از چهره‌های دانشگاهی و سرشناس یزدی با شهرت جهانی است. او که از دیار قنات، قنوت و قناعت است؛ بیش از ۵ دهه در عرصه‌های مختلف علمی و با فعالیت‌های علمی_ ادبی مثمرثمری بسیاری حالا به چهره‌ای تبدیل شده است که انجمن علوم انسانی ایران با همکاری مجله بخارا در پی تجلیل از او بر آمده است.

این انجمن در طی چند دهه فعالیت‌ خود سعی کرده است با برگزاری سب‌های مختلفِ هر یک از هنرمندان، اندیشمندان و دانشمندان از تلاش‌های آنها در زمینه‌های مختلف علمی تجلیل به عمل آورد؛ تا به این واسطه شبِ خاطره انگیزی را برای مجاهدان عرصه علم و قلم رقم بزند.
حالا و با رسیدن قطار این شب‌ها به ۴۷۷ مین شب؛ تجلیل از فعالیت‌های علمی_ادبی محمدحسین پاپلی یزدی با همت انجمن علوم انسانی ایران و مجله بخارا برگزار شد.
در این مجلس که با حضور اقشار مختلف دانشگاهی و چهره‌های علمی، فرهنگی برگزار شد مهدی محسنیان‌راد به عنوان اولین سخنران به ایراد سخنرانی پرداخت.
محسنیان‌راد با اشاره به شناخت و آشنایی ۵۰ ساله‌اش با محمدحسین پاپلی یزدی از وی به عنوان جغرافی‌دان و ادیب برجسته بر جسته یاد کرد و گفت: پاپلی یزدی نظریه پرداز جهانی جغرافیاست که شهره‌ی جهانی دارد؛ اما در عین حال نمیتوان از قلم توانای او چشم‌پوشی کرد.
وی روحیه باز و مردمی پاپلی‌یزدی را از صفات بارز پاپلی‌یزدی خواند و تاکید کرد: همین ویژگی شیرینی کتاب شازده حمام را بیشتر کرده است و صمیمیت پاپلی‌یزدی را قابل تقدیر خواند.
این نظریه پرداز علوم ارتباطات؛ با بیان اینکه انسان‌ها یا فرزند زمان خویش‌اند یا صادق زمان خود و یا منتقد زمان خویش هستند؛ پاپلی‌یزدی را منتقد زمان خود توصیف کرد و نقدهای پاپلی‌یزدی را متوجه نظام حاکم زمان دانست و این انتقادات را از منظر اجتماعی و نه شخصی دانست.
محسنیان‌راد به نامه پاپلی‌یزدی در بهمن سال ۶۸ از فرانسه اشاره کرد که در جریان راه افتادن موج مدارک تقلبی در دنیا و رسیدن این به ایران و درخواست پاپلی‌یزدی از ایشان برای رساندن این نامه به معاون اول دولت سازندگی؛ محتویات نامه را خاصِ جامعه‌شناسی نخبگان دانست و از بازنشستگی ایشان در دانشگاه خواجه نصیر مشهد ابراز تاسف کرد.

محمد رضا حافظ نیا دیگر سخنران این مراسم بود که؛ تاسیس فصلنامه تحقیقاتی جغرافیایی، برنامه ریزی آموزشی جغرافیا و نقد ناهنجاری‌های آکادمیک جغرافیا، نظریه‌های جدید فلسفی، مطرح شدن ایده‌های‌نو و فلسفه‌های‌نو از سوی پاپلی‌یزدی و اراء و نظرات توسعه خاصِ ایرانی و بوم‌پایه‌ای ایشان را از جمله ویژگی‌های ایشان دانست.
وی هنر ارتباط پاپلی‌یزدی با اقشار مختلف جامعه را از دیگر هنرها و ویژگی‌های خاص این دانشمند جهانی دانست و افزود: مسافرت به قطب شمال تجربه شب‌های قطب شمال و همنشینی با اسکیموها و ارتباط بین‌المللی وی در سطح دنیا گواه این ادعا میباشد.
حافظ‌نیا افزود: بی‌مهری‌های مختلف از دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاهی؛ نتوانست مهر و عشق پاپلی‌یزدی را نسبت به ایران کمرنگ کند و پاپلی‌یزدی را به معنای واقعی کلمه عاشق ایران خواند و با قابل ستودن دانستن این حد و حس از وطن دوستی و وطن‌گرایی؛ استفاده نکردن دانشگاه‌ها و مراکز علمی از ایشان را جفایی در حق ایران، ایرانی‌ها، دانشجویان ایشان و فعالین علمی دانست.
نعمت‌الله فاضلی نیز با اشاره‌ به یگانگی پاپلی‌یزدی گفت: استادی دانشگاه، نویسندگی و فارغ التحصیل سوربن فرانسه بودن و دیگر عناوین از ویژگی‌های پاپلی‌یزدی نیست. بلکه منش پاپلی را وجه تمایز ایشان با دیگران است.
وی از منش پاپلی‌یزدی به عنوان انسان دانشگاهی که خلاقانه، فعالانه و کنشگرانه به مسائل و مشکلات جامعه می‌پردازد به عنوان ویژگی‌های خاص پاپلی‌یزدی یاد کرد و گفت: با توجه به دو طیف، قشر و اجتماع دانشگاهی و مردم و قرار گرفتن پاپلی‌یزدی در بین این دو قشر؛ رویه و منش پاپلی یزدی را هم‌سو و مطابق با کنشگران و کنشگری مرزی دانست.
وی با اشاره به وجود عشق ایران در دل کنشگران مرزی ایران گفت: من وجود این شور و عشق را در وجود پاپلی‌یزدی یافتم‌ و اندیشیدن خلاق و آفریدن دانش را برای ایران بهترین گواه این ادعا میباشد.
این استاد دانشگاه پاپلی‌یزدی را انسان دانشگاهی مسئول خواند که در هر دوره‌ای و مطابق با مسیولیت‌های خود در سطح جامعه‌ی علمی و دیگر سطوح به خوبی از عهده انجام مسئولیت خود برآمده است؛ یاد کرد.
در ادامه این مراسم نسرین خوانی‌ها
و محمود آموزگار از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که درباره مراتب بالای علمی و ادبی و نیز آثار ادبی پاپلی‌یزدی به ایراد سخنرانی پرداختند.
خاطر نشان میگردد؛ مراسم تجلیل از خدمات علمی پاپلی یزدی عصر روز یکشنبه دوم تیرماه با حضور چهره‌های علمی

و دانشگاه، شخصیت‌های سیاسی و فعالین حوزه فرهنگی در تالار فردوسی تهران برگزار شد. سید‌های خامنه‌ای، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی، سیدمحمود دعایی، موسوی کوچه‌بیوکی، رضا دستجردی و کوهی از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.