نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن، در بازدید از مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران یزد با تاکید بر اصلاح نظام آموزشی و توقف مدرک‌گرایی، خواستار به‌روزرسانی مهارت‌ها، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری هدفمند در صنایع پوشاک و غذا برای ایجاد اشتغال پایدار و مقابله با بیکاری فارغ‌التحصیلان شد.

به گزارش صبح ساباط؛ دکتر محمدصالح جوکار، نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران یزد، در نشستی تخصصی با مدیرکل و مدیران مراکز فنی و حرفه‌ای استان، نقشه راهی جامع برای اصلاح نظام آموزشی و اتصال آن به بازار کار واقعی ارائه داد.

دکتر جوکار در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه امروز بیشترین نرخ بیکاری متعلق به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، این پدیده را حاصل سیاست‌گذاری‌های اشتباه در دهه‌های گذشته دانست و اظهار داشت: ما در دهه‌های گذشته اشتباه رفتیم. بیشتر توجه را به آموزش‌های نظری و ایجاد رشته‌های متعدد دانشگاهی معطوف کردیم.

وی افزود: اینکه امروز فردی با مدرک کارشناسی برای یادگیری یک مهارت به مراکز شما مراجعه می‌کند، گواهی بر این است که از لحاظ مهارتی چیزی نصیب جوان ما نشده است. خوشبختانه برنامه هفتم توسعه با تأکید بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، این مسیر را در حال اصلاح دارد و ما باید از این فرصت برای جبران استفاده کنیم.

نماینده مردم در ادامه، مجموعه‌ای از راهکارهای مشخص را برای اجرایی کردن این تحول ترسیم کرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای گزارشی جامع و دقیق از وضعیت زیرساخت‌ها و نیازهای تجهیزاتی مراکز استان تهیه نماید.

وی تأکید کرد: این گزارش باید در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مطرح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره و نوسازی تجهیزاتی که بعضاً متعلق به چند دهه قبل است، در اولویت تخصیص اعتبار قرار گیرد.

وی با انتقاد از ماندن در روش آموزش‌های سنتی ، گفت: مهارت‌ها باید به‌روز باشند. اگر در مهارت‌های دهه ۷۰ بمانیم، کارآمدی نخواهیم داشت. امروز با تحولات علم و فناوری و ظهور اقتصاد دیجیتال، مشاغل جدیدی پدید آمده که نیازمند مهارت‌های نوین است. برای مثال، هیچ فناوری پیشرفته در دنیا نیست که بر پایه هوش مصنوعی تدوین نشده باشد. چرا جوانان ما نباید این دانش و مهارت را کسب کنند؟ باید این دوره‌ها را با جدیت توسعه دهیم.

دکتر جوکار با اشاره به ظرفیت‌های مغفول استان، تصریح کرد: استان یزد دومین قطب نساجی کشور است، اما متأسفانه صنعت پوشاک ما فعال نیست. پوشاک و غذا دو نیاز اساسی و همیشگی انسان هستند که بیکاری در آن‌ها راه ندارد. با توجه به روحیه خلاق و کارآفرین مردم یزد، می‌توانیم در این دو بخش حرف اول را در کشور بزنیم و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، با پدیده قاچاق نیز مقابله کنیم. از شما می‌خواهم دوره‌های آموزشی در این دو حوزه را به صورت جدی افزایش دهید.

ایشان با اشاره به ناکارآمدی آموزش مهارت پس از فارغ‌التحصیلی، پیشنهاد داد: نباید منتظر پایان تحصیلات فرد بمانیم. باید مهارت‌آموزی را همزمان با تحصیل انجام دهیم. می‌توانیم با انعقاد تفاهم‌نامه میان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش، از فرصت تعطیلی سه‌ماهه مدارس و ظرفیت خالی هنرستان‌ها برای برگزاری دوره‌های مهارتی برای دانش‌آموزان استفاده کنیم و فرهنگ استاد و شاگردی را در قالبی نوین احیا نماییم.

دکتر جوکار بر لزوم تقویت آموزشگاه‌های آزاد تأکید کرد و گفت: منابع دولتی محدود است. باید نقش مردم و بخش خصوصی را در آموزش‌ها تقویت کنیم. پیشنهاد می‌کنم تشکل خیرین مهارت‌آموزی را فعال کنیم. همانطور که در نهضت مدرسه‌سازی موفق بودیم، می‌توانیم نهضت ساخت و تجهیز مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای را نیز با کمک خیرین راه بیندازیم.

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در پایان ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از این مرکز، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته برای تکمیل همین مرکز اعتبار گذاشته‌ایم و اکنون نیز آماده کمک هستیم. با فرماندار یزد هماهنگ کنید تا در صورت امکان، از محل اعتباراتی که در اختیار فرمانداری‌ها قرار گرفته است، بخشی را به اولویت‌های شما تخصیص دهند.

وی با اشاره به تاریخ و هویت مردم یزد که از دل کویر و با کمترین امکانات، بزرگترین سازه‌ها را خلق کرده‌اند، خلاقیت و نوآوری در تعریف رشته‌های مهارتی جدید و متناسب با نیاز جامعه را کلید موفقیت سازمان فنی و حرفه‌ای دانست و برای تمام فعالان این عرصه آرزوی توفیق کرد.