نایب رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان استان یزد از موانع و چالش های آموزشی و پرورشی نابینایان خبر داد.

به گزارش صبح ساباط؛ سید مهدی پوررضایی نایب رئیس هیئت مدیره این تشکل گفت: در دنیایی که دانش به عنوان کلید پیشرفت شناخته می‌شود، جامعه نابینایان همچنان با موانع متعددی در مسیر آموزش و پرورش مواجه است. این چالش‌ها، از کمبود امکانات اولیه تا ضعف در رویکردهای آموزشی، آینده تحصیلی و شغلی این قشر را تحت تأثیر قرار داده است.

وی در ادامه افزود:یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا، کمبود امکانات آموزشی مناسب است. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها فاقد تجهیزات اساسی مانند کتاب‌های درسی به خط بریل یا نرم‌افزارهای خوانش متن (اسکرین ریدر) هستند.

وی همچنین تشریح کرد: علاوه بر کمبود امکانات، ضعف در نیروی انسانی متخصص نیز یک مشکل جدی است. بسیاری از معلمان و اساتید دانشگاهی آموزش‌های لازم برای کار با دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا را ندیده‌اند. این عدم آشنایی با شیوه‌های تدریس مناسب، باعث می‌شود که روش‌های آموزشی سنتی برای این قشر ناکارآمد باشد.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: نظام پرورشی نیز نتوانسته است به طور کامل نیازهای اجتماعی و عاطفی نابینایان را برآورده کند. مدارس و محیط‌های آموزشی اغلب فاقد برنامه‌های پرورشی مناسب برای تقویت اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی و مشارکت اجتماعی این دانش‌آموزان هستند. این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از نابینایان در محیط‌های آموزشی احساس انزوا و تنهایی کنند.

پوررضایی در پایان اظهار داشت: رفع این موانع نه تنها به نابینایان کمک می‌کند تا آینده تحصیلی و شغلی روشن‌تری داشته باشند، بلکه به غنی‌تر شدن جامعه از طریق بهره‌گیری از استعدادها و توانایی‌های آنان نیز منجر خواهد شد. امید است با تلاش و همکاری همگانی، جامعه‌ای عادلانه‌تر و دسترس‌پذیرتر برای همه افراد، صرف‌نظر از توانایی‌های جسمی آنان، ساخته شود.
@nabinaianyazd