به گزارش صبح ساباط؛ سید علی المدرسی معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی این واحد دانشگاهی در جمع اساتید و دانشحویان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد گفت: دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه اسلامی، با نگاهی نوین به فرآیند تربیت معلم، حرکت تحولی خود را با هدف تلفیق دانش نظری با تجربههای عملی و میدانی آغاز کرده است. این رویکرد، در راستای پاسخ به نیازهای واقعی نظام آموزش و پرورش و در جهت ایفای نقش فعال دانشگاه در حل مسائل جامعه، بهطور گسترده در ساختارها و برنامههای دانشکده جاری شده است.
رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد افزود: جمله مهمترین برنامههای اجراشده در این راستا میتوان به راهاندازی پاویونهای آموزشی در مدارس منتخب اشاره کرد؛ فضاهایی که بستری عینی برای حضور دانشجویان در محیطهای تربیتی واقعی فراهم آورده و زمینه را برای آموزش مهارتمحور و تجربهگرایی فراهم میسازد. همچنین، اجرای طرحهای کارآموزی پویشی، برنامههای مهارتی مکمل، و جشنوارههای تخصصی، از دیگر اقدامات ساختاری دانشکده برای ایجاد ارتباط پایدار میان عرصه و پایه است.
المدرسی تاکید کرد: دانشکده تعلیم و تربیت با عبور از الگوی دانشگاههای نسل اول (آموزشمحور) و نسل دوم (پژوهشمحور)، اکنون به عنوان بخشی از دانشگاه نسل چهارم، مأموریت خود را حل مسائل جامعه در حوزه تعلیم و تربیت تعریف کرده است.
وی افزود: در این راستا، توسعه ظرفیتهای میدانی با همکاری نهادهای معتبر آموزشی در دستور کار قرار گرفته و عرصههای تربیتی از جمله عرصه تربیتی سما شامل دبستانها و دبیرستانهای سما، با سه پاویون آموزشی فعال، عرصه تربیتی مدارس سعادت، عرصه تربیتی انستیتو مهارتی تمدن، عرصه تربیتی رسش رحمان به مدیریت سرکار خانم دکتر سدرپوشان و جناب آقای دکتر کرمنژاد، عرصه تربیتی سما تک با تمرکز بر رباتیک و فناوری، عرصه تربیتی سما پلاس متولی آموزشهای خارج از ساعت رسمی در مدارس سما، عرصه مهارتکده دانشآموزی، عرصههای تربیتی ورزشی و عرصه تربیتی مرکز زبان در راستای توسعه مهارتهای زبانی و فرهنگی دانشآموزان در حال فعالیت هستند.
معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد همچنین ابراز داشت: این ظرفیتها با حمایت اداری و برنامهریزی دفتر عرصه دانشکده، به مدیریت سرکار خانم قرائتگو، در حال توسعه و تثبیت هستند. طراحی زیرساختهای حمایتی مانند کمدهای اختصاصی، فضاهای استاندارد آموزشی و تجهیزات لازم برای دانشجویان، از دیگر اقدامات این حوزه برای ارتقاء کیفیت حضور در عرصه میباشد.
دکتر المدرسی تاکید کرد: طبق سیاستگذاری جدید، مقرر گردیده است که حداقل ۳۰ درصد از جذب نیروی انسانی جدید مدارس سما از میان فارغالتحصیلان دانشکده تعلیم و تربیت صورت گیرد و این میزان در سالهای آینده نیز افزایش یابد. این رویکرد، گامی مؤثر در جهت بهکارگیری نیروی انسانی توانمند، آشنا به مبانی تربیتی و دارای تجربه میدانی خواهد بود.
وی اظهار داشت: دانشکده تعلیم و تربیت ضمن اذعان به پیچیدگیهای اجرای چنین فرآیند تحولمحوری، بر این باور است که با مشارکت فعال اساتید دلسوز، دانشجویان علاقهمند و همراهی ساختارهای اجرایی، میتوان به الگویی موفق از تربیت معلم در تراز دانشگاه جامعهپرداز دست یافت.
المدرسی گفت: مسئولان دانشکده از تمامی دانشجویان درخواست دارند تا از مسیرهای پیشبینیشده برای انعکاس مشکلات و پیشنهادها بهره گیرند و ارتباط خود را با عرصه، حتی در مراحل پیش از صدور مدرک، حفظ نمایند. امید است با توکل بر خداوند متعال و توسل به اهل بیت علیهمالسلام، این مسیر پرفیض، منجر به پرورش نسل جدیدی از معلمان متعهد، توانمند و اثربخش برای نظام تعلیم و تربیت کشور گردد.
- نویسنده : ریحانه رفیعی زاه
Monday, 18 August , 2025