معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه اسلامی گفت: با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی نظام آموزشی، مدل جدیدی از تربیت معلم جامعه‌پرداز را آغاز کرده است؛ مدلی که در آن، آموزش نظری با تجربه میدانی در عرصه‌های واقعی تربیت پیوند می‌خورد.

به گزارش صبح ساباط؛ سید علی المدرسی معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی این واحد دانشگاهی در جمع اساتید و دانشحویان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد گفت: دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه اسلامی، با نگاهی نوین به فرآیند تربیت معلم، حرکت تحولی خود را با هدف تلفیق دانش نظری با تجربه‌های عملی و میدانی آغاز کرده است. این رویکرد، در راستای پاسخ به نیازهای واقعی نظام آموزش و پرورش و در جهت ایفای نقش فعال دانشگاه در حل مسائل جامعه، به‌طور گسترده در ساختارها و برنامه‌های دانشکده جاری شده است.

رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد افزود: جمله مهم‌ترین برنامه‌های اجراشده در این راستا می‌توان به راه‌اندازی پاویون‌های آموزشی در مدارس منتخب اشاره کرد؛ فضاهایی که بستری عینی برای حضور دانشجویان در محیط‌های تربیتی واقعی فراهم آورده و زمینه را برای آموزش مهارت‌محور و تجربه‌گرایی فراهم می‌سازد. همچنین، اجرای طرح‌های کارآموزی پویشی، برنامه‌های مهارتی مکمل، و جشنواره‌های تخصصی، از دیگر اقدامات ساختاری دانشکده برای ایجاد ارتباط پایدار میان عرصه و پایه است.

المدرسی تاکید کرد: دانشکده تعلیم و تربیت با عبور از الگوی دانشگاه‌های نسل اول (آموزش‌محور) و نسل دوم (پژوهش‌محور)، اکنون به عنوان بخشی از دانشگاه نسل چهارم، مأموریت خود را حل مسائل جامعه در حوزه تعلیم و تربیت تعریف کرده است.

وی افزود: در این راستا، توسعه ظرفیت‌های میدانی با همکاری نهادهای معتبر آموزشی در دستور کار قرار گرفته و عرصه‌های تربیتی از جمله عرصه تربیتی سما شامل دبستان‌ها و دبیرستان‌های سما، با سه پاویون آموزشی فعال، عرصه تربیتی مدارس سعادت، عرصه تربیتی انستیتو مهارتی تمدن، عرصه تربیتی رسش رحمان به مدیریت سرکار خانم دکتر سدرپوشان و جناب آقای دکتر کرم‌نژاد، عرصه تربیتی سما تک با تمرکز بر رباتیک و فناوری، عرصه تربیتی سما پلاس متولی آموزش‌های خارج از ساعت رسمی در مدارس سما، عرصه مهارتکده دانش‌آموزی، عرصه‌های تربیتی ورزشی و عرصه تربیتی مرکز زبان در راستای توسعه مهارت‌های زبانی و فرهنگی دانش‌آموزان در حال فعالیت هستند.

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد همچنین ابراز داشت: این ظرفیت‌ها با حمایت اداری و برنامه‌ریزی دفتر عرصه دانشکده، به مدیریت سرکار خانم قرائت‌گو، در حال توسعه و تثبیت هستند. طراحی زیرساخت‌های حمایتی مانند کمدهای اختصاصی، فضاهای استاندارد آموزشی و تجهیزات لازم برای دانشجویان، از دیگر اقدامات این حوزه برای ارتقاء کیفیت حضور در عرصه می‌باشد.

دکتر المدرسی تاکید کرد: طبق سیاست‌گذاری جدید، مقرر گردیده است که حداقل ۳۰ درصد از جذب نیروی انسانی جدید مدارس سما از میان فارغ‌التحصیلان دانشکده تعلیم و تربیت صورت گیرد و این میزان در سال‌های آینده نیز افزایش یابد. این رویکرد، گامی مؤثر در جهت به‌کارگیری نیروی انسانی توانمند، آشنا به مبانی تربیتی و دارای تجربه میدانی خواهد بود.

وی اظهار داشت: دانشکده تعلیم و تربیت ضمن اذعان به پیچیدگی‌های اجرای چنین فرآیند تحول‌محوری، بر این باور است که با مشارکت فعال اساتید دلسوز، دانشجویان علاقه‌مند و همراهی ساختارهای اجرایی، می‌توان به الگویی موفق از تربیت معلم در تراز دانشگاه جامعه‌پرداز دست یافت.

المدرسی گفت: مسئولان دانشکده از تمامی دانشجویان درخواست دارند تا از مسیرهای پیش‌بینی‌شده برای انعکاس مشکلات و پیشنهادها بهره گیرند و ارتباط خود را با عرصه، حتی در مراحل پیش از صدور مدرک، حفظ نمایند. امید است با توکل بر خداوند متعال و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام، این مسیر پرفیض، منجر به پرورش نسل جدیدی از معلمان متعهد، توانمند و اثربخش برای نظام تعلیم و تربیت کشور گردد.

  • نویسنده : ریحانه رفیعی زاه