معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد مهمترین برنامه این دانشکده در سال آینده را ارتباطات طراحی شده و سازماندهی شده علمی نهاد بین عرصه‌های تربیتی و پایه دانشکده تعلیم و تربیت برشمرد

به گزارش صبح ساباط؛ سید علی المدرسی معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد مهمترین برنامه این دانشکده در سال آینده را ارتباطات طراحی شده و سازماندهی شده علمی نهاد بین عرصه‌های تربیتی و پایه دانشکده تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: با سه هزار دانشجوی تعلیم و تربیت و ۴۵۰۰ دانش آموز در ۲۹ مدرسه استان یزد و ۵۰ عضو هیات علمی و استاد همکار تلاش داریم این ارتباط را ایجاد و تسهیل کنیم.

المدرسی ادامه داد: مهمترین فرایندی که برای این ارتباطات طراحی شد و انجام آن توفیق بزرگی در سال گذشته بود، ایجاد پاپیون‌های آکادمیک دانشجویی در درون مدارس بود که شکل گرفت. در مدارس سما یزد این پاپیون‌های دانشجویی ایجاد و فضاهایی برای مبادله و تبادل اطلاعات علمی و استقرار دانشجویان مرتبط در حوزه تخصصی انجام شد.

وی با اشاره به توسعه مدارس سعادت با عرصه‌های علمی و معرفتی اذعان کرد: این مدارس، این مدارس با ایجاد برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی، نه تنها به افزایش سطح علمی دانش‌آموزان کمک می‌کنند، بلکه زمینه‌های رشد روحی و اجتماعی آن‌ها را نیز فراهم می‌‌کنند.

دکتر المدرسی بزرگترین چالش در حوزه تعلیم و تربیت در ایران را عدم توجه به ابعاد تربیتی دانش آموز برشمرد و گفت: توجه صرف به حوزه آموزش و تحصیل و برنامه نداشتن برای ابعاد دیگر شخصیتی مانند اراده، قوه عقلانیت و تصمیم‌گیری، وضعیت جسمی و سلامت بدنی، نگاه اعتقادی و معرفتی ، موضوع عاطفه و احساسات دانش‌آموزان چالش‌های جدی هستند که هیچ پاسخی در حال حاضر از ناحیه آموزش و پرورش کشور برای این موارد و ابعاد شخصیتی در سنین مختلف وجود ندارد.

رئیس دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به الگوی پیشنهادی واحد یزد تحت عنوان شمسه رشد گفت: این الگو پاسخی به نیاز فطری بشر در فرآیندهای مختلف تعلیم و تربیتی است که امیدواریم بتوان بهره مناسبی از آن برد.

وی با اشاره به وجود مهارت‌های نرم به صورت خاص در برنامه سما یزد اظهار کرد: مهارت‌های ۲۵ گانه شخصیتی شامل؛ صداقت، امانتداری، برنامه‌ریزی، کنترل خشم، احترام به دیگران، احترام به خود و احترام به والدین، شناخت محیط زیست، حفاظت محیط زیست، تصمیم‌گیری، کار تیمی و…مهم‌ترین مواردی است که برای همه این‌ها برنامه وجود دارد که توسط تیم‌های کاری پشتیبانی خواهد شد.

سیدعلی المدرسی با اشاره به ورود تیم‌های تخصصی در عرصه این موضوع و وجود فرآیندهای تربیتی در عرصه عمل بیان کرد: چشم‌اندازی که برای دانشکده متصور است در تمام عرصه‌های دانشکده مسائل تربیتی را حل کرده و یک بستر و‌ مکانی برای حل مسئله تربیتی، نقشه راه تربیت و اختصاص آن به بازه‌های سنی مورد نیاز در رشد کودک، نوجوان و جوان باشد.