به گزارش صبح ساباط، سید علی المدرسی معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد، در نشست شورای تعالی عرصه و دانشکده ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام حرزاده در خصوص ابتکار طرح ترویج جهت گیری الهی وفرهنگی از دانشگاه آزاد اسلامی یزد و گسترش آن در کشور اظهارکرد: این طرح با استقبال دانشگاه آزاد کشور با مدیریت دکتر طهرانچی روبرو شد و روز به روز در حال بالندگی است.
وی، تصریح کرد: طرح جهت گیری الهی و فرهنگی با ظرفیتی که یزد در ابتدای اجرای طرح داشت با ابعاد جدیدی روبرو شد و دکترعبدالحسینی و همکارانشان پای کار این موضوع تعامل مطلوب و همراهی مؤثری داشتند.
معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در مدل عرصه و پایه به یک جمعبندی های جدیدی رسید و با توجه به این که در حوزه تعلیم و تربیت، عرصه های ملکی خودش را داشت و مدارس در تملک دانشگاه ها بودند توانست مدلی را که دانشجویان علوم پزشکی در طول تحصیل داراهستند پیاده سازی نماید.
المدرسی، افزود: دراین راهبرد جدید، عرصه های ملکی دانشگاه آزاد آرام آرام تبدیل به مکان های دانشکده تعلیم و تربیت می شود که بتواند پروتکل های مهارتی خودش را پیاده سازی و عملیاتی کند.
وی ادامه داد: تا پیش از این دانشکده تعلیم و تربیت در ورود خود به مدارس با هیمنه خود وارد می شد؛ ولی پس از ابلاغ این بخشنامه ۱۵ صفحه ای «استاد شاگردی» که برای اولین بار در کشور در سطح دانشکده های تعلیم و تربیت اجرا می شود؛ دانشجویان این دانشگاه بااصطلاحات جدیدی در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا همچون دانشجویان پزشکی از جمله مراحل معلم راهنما، معلم سرپرست و استاد شاگرد روبرو هستند ودر این شیوه جدید از اصطلاح کارآموزو سرپرست کارآموزی برای دانشجویان فراتر رفته است.
معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی، ابرازکرد: معتقدم در محیط تربیتی ودر عرصه فضای استادشاگردی به گونه ای باید طراحی شود که وقتی دانش آموز وارد عرصه می شود؛ رویکرد عرصه را به سمت وحدانیت و هویت بخشی ببیند که اثر بخشی آن هزاربرابر از حوزه کتاب خواهد بود.
المدرسی، طراحی سناریو برای هر درس از طرح جهت گیری الهی و فرهنگی را خواستار شد و افزود: ما احتیاج داریم به طراحی سناریو همچون آیین حج ابراهیمی که مثال کوچکی از این موضوع است و درهمه فرایندهای تربیتی باید دارای سناریو باشیم به طوری که اساتید نویسنده کتاب یک کتاب الحاقی بابت این موضوع تهیه کنند.
وی، با بیان این که جهت گیری الهی و فرهنگی باید از دوره ابتدایی آغاز شود گفت: در دوره دانشگاه یک جوان مراحل طلایی رشد این موضوع را طی کرده و سپس وارد دانشگاه شده است و اجرای این روش می بایست از دوره ابتدایی نیز آغاز شود.
معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی، با یادآوری طرح «شمسه رشد» و ابعاد هفتگانه آن از جمله جسمانی، عقلانی، عاطفی، اعتقادی و تحصیلی و…در مدارس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برای هر کدام از این موارد شمسه رشد و متناسب با گروه های سنی مختلف هم می بایست سناریویی با هدف اثربخشی چند برابری آن نوشته شود.
المدرسی، با اشاره به حدیث جنود عقل و جهل از امام جعفرصادق علیه السلام اظهارداشت: در این حدیث امام صادق(ع)با تشریح چگونگی آفرینش سپاهیان عقل و جهل، ۷۵ لشکر برای عقل و ۷۵ لشکر برای جهل بیان میکند که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی را در برمیگیرد و ایمان، تصدیق حق، امید، عدل، خوشبینی، سپاسگزاری، توکل، دانایی، وفاداری، استغفار، نشاط و نرمدلی ازجمله سپاهیان عقل و در مقابل، شر، کفر، انکار حق، ناامیدی، ستم، بدبینی، کفران نعمت، آز و حرص، سختدلی، پیمانشکنی، دروغ و سستی ازجمله سپاهیان جهل هستند.
وی، تأکید کرد: برای این محورهای هفتادوپنجگانه یک انستیتو تربیت عقل تأسیس می کنیم که از برنامه ریزی تا نوشتن پایان نامه و اجرا و بازخوردهای آن را در یزد پیگیری می نماید.
معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی، ابراز کرد: برای اجرایی شدن اهداف این انستیتو نیاز به وجود همکاران فکور، خلاق و پیگر داریم تا موضوعات را در مدارس پیگیری نمایند.
المدرسی، گفت: در سیستم آموزش مکتب خانه ای قدیم، آموزش ها به صورت تلفیقی ارائه می شد که اکنون برخی کشورهای پیشرفته جهان به این سمت حرکت کرده اند و ما نیز در موضوع جهت گیری الهی و فرهنگی سبک آموزش تلفیقی را داریم تا آموزش ها نهادینه شود و در این زمینه تجربه نگاری آغاز شده است.
انتهای پیام/
Sunday, 17 August , 2025