معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان یزد گفت: تغییرات آیین دادرسی و مشوق های صلح مداری با قانون تشکیل محاکم صلح، می تواند زمینه ساز تغییر فرهنگ صحیح دادخواهی باشد. 

به گزارش صبح ساباط ب نقل از روابط عمومی دادگستری شهرستان اشکذر؛ حسین دهقانی فیروزآبادی در آیین افتتاح دادگاه صلح شهرستان اشکذر با اشاره به تحلیل اقتصادی و اجتماعی زمینه ساز تصویب قانون دادگاه های صلح، اظهار داشت: چابک سازی و تشریفات زدایی از روند دادرسی در دعاوی خرد و سبک، از مهمترین عواملی است که منجر به تصویب قانون دادگاه های صلح شده است.

وی افزایش تصالح پایدار بین اصحاب دعوا را نیازمند مشوق قانونی و فرهنگ سازی و هدایت گری توسط مدیر دادرسی و همکاران آن مجموعه دانست و گفت: برای تشویق و ترغیب اصحاب پرونده جهت تصالح در دادگاه های صلح، قانونگذار بخشش مالیات و حتی عدم پرداخت نیم عشر دولتی را هم تصویب کرده که یک ابزار موثر است.

این مقام قضایی با بیان اینکه در دادگاه صلح، وظیفه شورای های حل اختلاف نیز منطقی و هدفمند تر می شود، تصریح کرد: در روند رسیدگی دعوا در دادگاه صلح با اظهار تمایل طرفین پرونده به صورت موازی و بدون اطاله دادرسی، موضوع صلح و سازش و اخذ رضایت از اصحاب دعوا نیز در دستور کار قرار می گیرد و یا اینکه به تشخیص دادگاه و با ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف به عنوان یک آزمایشگاه آسیب شناسی و مرکز مشاوره ای و اجتماعی می تواند تصالح پایدار اصحاب دعوا زمینه سازی شود.

معاون منابع انسانی دادگستری، مصالحه در دعاوی را ارزشمندترین شیوه های حل اختلاف دانست و ابراز داشت: با توجه به عدم امکان اجبار به تصالح، درج سقف زمانی برای بررسی احتمالی صلح بین طرفین راهکار موثر برای اطاله زدایی و زیان دیدگی ثانویه دادخواه  است که قاضی با کمک اتاق فکر در کنار خود یعنی شورای حل اختلاف باید به این دو مقوله توجه ویژه نماید.

وی یکی از نکات مهم در دادگاه صلح را لزوم دقت در اتقان آراء ذکر کرد و گفت: دعاوی تا ۵۰ میلیون تومان در این دادگاه، یک درجه ای و قطعی و فاقد مرحله تجدید نظر خواهی است.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: یک درجه ای شدن آن دعاوی دارای معایب و محاسن خاصی است و با دقت مضاف قاضی دادگاه صلح، اقناع اصحاب دعوا محقق خواهد شد و امید است تا با کمک کارکنان دادگستری، وکلا و… شخصیت درست دادگاه صلح با صدور آرای درست و صحیح در نظام قضای ایران تثبیت شود.