استاندار یزد از راه‌اندازی «میز اتاق مشترک ایران و آلمان» در اتاق بازرگانی استان یزد خبر داد و گفت: روابط تجاری و بازرگانی ایران و آلمان فارغ از روابط سیاسی دو کشور بهینه و تاریخی است.

به گزارش صبح ساباط به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، نشست کارگروه توسعه صادرات استان به ریاست استاندار یزد و با حضور رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان برگزار شد و راهکارهای افزایش همکاری با کشور آلمان در صنایع مزیت‌دار استان مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار یزد در این نشست، روابط تجاری ایران و آلمان را بهینه و تاریخی عنوان کرد و گفت: علی رغم فراز و نشیب‌های زیاد این روابط در طول زمان، تصویر و چشم انداز میان دو ملت فارغ از روابط سیاسی کشورها تصویر مثبتی است.

مهران فاطمی تجارت را موضوعی متفاوت از روابط سیاسی دانست و اظهار کرد: هرچند در صورت نزدیکی نگاه سیاسی و بین المللی دو کشور تسهیلگری بیشتری را شاهد خواهیم بود اما روابط تجاری می‌تواند فارغ از نگاه‌های سیاسی توسعه و گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشور گفت: ایشان علاوه بر تاکید بر توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه و همراهان ایران در روزهای سخت به توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری با کشورهای اروپایی نیز اشاره کردند.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد ایران از نظر تولید ناخالص داخلی در بین ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد، تصریح کرد: همچنین ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داده است.

وی در همین راستا ادامه داد: عوامل تولید و نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده، منابع طبیعی بی‌نظیر، بزرگترین ذخایر گاز طبیعی و رتبه چهارم ذخایر نفتی دنیا از ویژگی‌های منحصر به فرد اقتصاد ایران است.

فاطمی در ادامه به سابقه طولانی روابط تجاری ایران و بازارهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۰ حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان به رقم ۲.۷ میلیون دلار رسیده است، لذا از کشور آلمان می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران نام برد.

وی اقتصاد استان یزد را در سطح کشور پویا، فعال و مطرح دانست و افزود: بر این اساس می‌توان حجم روابط تجاری و بازرگانی استان یزد را با کشور آلمان در حوزه‌های مختلف افزایش داد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم راه‌اندازی میز اتاق مشترک ایران و آلمان در اتاق بازرگانی استان به لحاظ مشاوره و تسهیلگری در حوزه ویزا به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی بازرگانان و تجار راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه با رویکرد و مسیر جدید دولت چهاردهم در سیاست خارجی روابط تجاری ایران و آلمان نیز نزدیک‌تر خواهد شد، گفت: امیدواریم از این فرصت برای پویایی اقتصاد یزد و افزایش حجم مبادلات تجاری با این کشور استفاده بیشتری شود.

فاطمی با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به تراز معقول تجاری با کشور آلمان اظهار کرد: انتظار داریم با مشورت و همکاری اتاق مشترک ایران و آلمان با بازرگانان استان مراودات مالی مبتنی بر صادرات و واردات، انتقال تکنولوژی و انتقال وجه به سطح قابل قبولی برسد.

انتهای پیام/