مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: سند مهندسی فرهنگی یزد چراغ راهی برای پیمودن امور فرهنگی استان است.

به گزارش صبح ساباط، احسان عابدی با اشاره به برگزاری ۱۳ جلسه شورای فرهنگ عمومی یزد در دولت سیزدهم اظهار داشت: استان یزد از لحاظ برگزاری تعداد جلسات شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور رتبه اول را در دولت سیزدهم به خود اختصاص داده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این نشست با اشاره به تکلیف استانها برای تدوین برش استانی نقشه مهندسی کشور از سال ۹۹ گفت: یکی از کارهای مهم بر زمین مانده در حوزه فرهنگ، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان بود که از ابتدای مسئولیت بنده موضوع پیگیری و وارد حوزه اجرا شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان افزود: ما در استان یزد برای اولین بار در سطح کشور تهیه و تدوین این نقشه را در قالب یک طرح پژوهشی تعریف کردیم تا از نگاه های سلیقه ای و بدون پشتوانه کارشناسی خودداری کنیم و جوانب عالمانه و کارشناسی شده طرح را رعایت کنیم.
وی بااشاره به رونمایی از نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد گفت: تهیه این نقشه از مطالبات رهبری بود که سال‌ها طول کشید تا مصوبات مربوط به آن در سطح دولت اخذ شود و در نهایت اواخر سال ۱۳۹۹ وظیفه تهیه برش استانی به استان ها ابلاغ شد که موظف شدند در این زمینه اقدام کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم تدوین این برنامه در دستور کار جدی استان یزد قرار گرفت و با استفاده از تجربیات استان‌های دیگر طرح‌های پژوهشی این سند به‌صورت جدی پیگیر شد گفت: پس از انجام پژوهش‌های مربوطه، ۲۴ جلسه کارشناسی برگزار شد و فهرست اولیه مسائل استان احصا و در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیز بحث و نظرات اعضا در جلسات متعددی بررسی و جمع بندی شد و نهایتا در شورای انقلاب فرهنگ عمومی کشور تصویب شد.
عابدی با تأکید بر اینکه در این سند به ۵ مسئله کلان استان پرداخته شده است تصریح کرد: در زمینه حوزه «فرهنگ، هنر، رسانه» پشتیبانی نامناسب نظام مدیریت و توسعه از فرهنگ و نابسامنی فرهنگی به عنوان مهمترین مشکل تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: در امور «دینی»، «تعلیم‌وتربیت»، «اجتماعی، زنان و خانواده»، «اقتصاد و فرهنگ» نیز موضوعات موردبحث و دلایل و مشکلات اصلی این حوزه‌ها شناسایی شده است.
وی ادامه داد: در این سند دستگاه‌های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی به‌صورت دقیق وظایف آنها مشخص شده است و پس از رونمایی وظایف به آنها ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه در سال جدید اعتباراتی برای اجرای سند مهندسی فرهنگی استان یزد در نظر گرفته شده است تصریح کرد: این سند حاصل خرد جمعی و نخبگان و کارشناسان است و با یک نگاه بلندمدت تهیه شده است و یک چراغ راهی است برای طی‌کردن مسیر فرهنگی استان که امیدواریم نتایج خوبی برای استان یزد داشته باشد.
انتهای پیام/