معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی از تداوم عملیات آواربرداری برای یافتن مفقودین حادثه معدن شازند خبر داد.

به گزارش صبح ساباط به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی؛ بهنام نظری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به دلیل حجم آوار کار جستجو سخت و دشوار است، گفت: روز گذشته پیکر ۲ تن از مفقودین پیدا شد و تلاش‌ها برای یافتن ۲ مفقود دیگر ادامه دارد البته با توجه به حجم سنگین آوار متاسفانه باید گفت که بعید است مفقودین زنده مانده باشند.

معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: یک اصل مهم در عملیات جستجوی مفقودین حوادث این چنینی این است که در خلال جستجو، تیم امدادی و فنی مهندسی دچار حادثه جدید نشوند چرا که سنگ‌ها لرزان بوده و پایه ثابتی ندارند و به محض هرگونه بی‌احتیاطی احتمال وقوع خطر و حادثه جدید دور از انتظار نیست.

وی گفت: براساس گمانه زنی های‌ برخی از کارگران در خصوص محل فعالیت ماشین آلات معدن ‌و نیز با استفاده از سگ های زنده یاب و جسدیاب برای جستجوی مفقودین و همچنین دستگاه‌های فلزیاب برای ردیابی ماشین‌آلات عملیات آواربرداری و پیداکردن مفقودین با حضور تیم فنی و مهندسی ادامه دارد.

نظری اضافه کرد: اگر روند عملیات جستجو کند است به این دلیل است که جوانب احتیاط رعایت و ایمن سازی برای پیشگیری از حادثه جدید انجام می‌شود. چنانچه ایمن سازی و جوانب احتیاط در حین عملیات انجام نشود احتمال وقوع اتفاق تلخ دیگری وجود دارد که شرایط را نگران کننده خواهد کرد.

معاون استاندار مرکزی با بیان اینکه اکیپ‌های متعدد امدادی، فنی و مهندسی، امنیتی و انتظامی در محل وقوع حادثه مستقر هستند و محل ریزش معدن در وضعیت قرمز مورد مراقبت قرار گرفته تا از ورود افراد برای پیشگیری از وقوع حادثه جلوگیری شود، گفت: اکیپ برق، شبانه اقدام به روشن کردن منطقه کرده و همه دستگاه‌های اجرایی دست به دست هم دادند تا عملیات در نهایت آرامش و امنیت انجام شود.

وی افزود: امروز جلسه ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و گزارش اکیپ های امدادی و فنی مهندسی در جلسه ارائه و میزان پیشرفت گزارش می شود و چنانچه نیاز به امکانات بیشتری باشد تامین خواهد شد.

پیش از ظهر یکشنبه ۲۷ خرداد در پی حادثه ریزش معدن شماره ۵ شن و ماسه شهرستان شازند، ۴ نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند زیر آوار ریزش کوه حبس شدند که با تلاش امدادگران تاکنون پیکر ۲ نفر از مفقودین پیدا شده است.