مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از فراهم شدن امکان ثبت نام قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای ثبتی فاقد سند در دفاتر اسناد رسمی استان با کمترین هزینه خبر داد.

به گزارش صبح ساباط، مهدی اقبال در این خصوص اظهار داشت : در راستای حمایت از حقوق مالکیت اشخاص سند تحول و تعالی قوه قضائیه ، سهولت و دسترسی سریع عموم مردم به خدمات غیر حضوری قابل ارائه در دفاتر اسناد رسمی با جدیت مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود : مقرر شده با راه‌اندازی سامانه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی در (سکوی کاتب) تمامی درخواست های تنظیم اسناد رسمی و خدمات ثبتی به دفترخانه از این سامانه پذیرش خواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد یزد ادامه داد : در همین راستا و در اجرای تبصره یک ماده ۴ قانون تعیین تکلیف ، که آمده « متقاضی درصورت تمایل می تواند جهت تکمیل فرم تقاضانامه الکترونیکی و ارائه مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید و دفاتر مکلفند به نمایندگی از طرف متقاضی مطابق ضوابط آیین نامه پس از تکمیل فرم الکترونیکی تقاضا، نسبت به ارسال مدارک مورد نیاز به هیأت ها اقدام نمایند » از این تاریخ ، ثبت نام قانون تعیین تکلیف در دفاتر اسناد رسمی استان انجام خواهد شد.

اقبال تصریح کرد : متقاضیان می توانند با کمترین هزینه ، بجای مراجعه به کافی نت ها ، نسبت به ثبت نام این قانون و دریافت سند و نیز تسریع در امور مربوطه اقدام نمایند.

گفتنی است قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای ثبتی فاقد سند شامل زمینها و چهاردیواری ها ( غیراز کشاورزی و باغات ) نمی شود و فقط ساختمانهای احداثی را شامل می شود.
ساختمانها و زمینهای کشاورزی و باغات باید دارای سابقه ثبت باشند یعنی برای آنها پلاک ثبتی تعیین شده باشد ؛ ضمن آنکه فقط برای املاکی می توان درخواست سند داد که دسترسی به مالک یا حداقل یکی وراث او ( به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد . ( فوت یا غیبت در حین رسیدگی به تقاضا و با استعلام از ثبت احوال قابل تشخیص است و در صورت اثبات خلاف آن تقاضا از سوی هیات رد می شود).