علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت در مراسم گرامیداشت شهید امیرعبداللهیان که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، حضور پیدا کرد و به سخنرانی پرداخت.

به گزارش صبح ساباط به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ سخنگوی دولت با اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید امیرعبداللهیان اظهار کرد: روحیه اخلاق‌محور و مردمی و سادگی و بی‌آلایش شهید رئیسی را مردم بیشتر دیدند؛ ولی اگر می‌خواستیم در کنار ایشان شخص دیگری از هیأت دولت را با این خصوصیات نام ببریم، قطعاً شهید امیرعبداللهیان بودند. ایشان به شدت متواضع، اخلاق‌مدار، با ادب و مبادی آداب بودند.

وی افزود: زمانی که در سفرهای خارجی بودند و امکان حضور در جلسه هیأت دولت را نداشتند، با بنده تماس می‌گرفتند و با عذرخواهی می‌گفتند که امکان حضور در جلسه را ندارند. انسان حقیقتا از این مقدار تواضع ایشان شرمنده می‌شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بازوی عملیاتی آقای رئیسی و دولت در حوزه سیاست خارجی آقای امیرعبداللهیان بودند، گفت: ایشان بسیار پر کار بودند و در حوزه کاری خودشان هم در عین رعایت ادب و اخلاق بسیار مقتدرانه برخورد می‌کردند. در عملکرد ایشان و روش کارشان این اقتدار را می‌دیدید. روحیه تعاملی ایشان با نهادها و شخصیت‌های سیاسی مختلف هم قابل تأمل بود و از شخصیت‌های سیاسی ادوار با نگاه‌های مختلف به عنوان مشاور استفاده می‌کردند.

وی اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی نسبت به طرف مقابل بسیار مقتدرانه وارد می‌شدند. در عملیات وعده صادق، جمهوری اسلامی فرآیندهای حقوقی بین‌المللی را با تدبیر امیرعبداللهیان به طور کامل طی کرد. ایشان در عین رعایت اخلاق و کرامت و مودت، چهره بسیار مقتدری در سیاست خارجی بود و حقا مصداق بارز «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» بودند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سیاست داخلی رویه دولت این بوده که سعی می‌کند از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و بجای تقابل تعامل کند؛ همین نکته در سیاست خارجی هم وجود داشت و تعامل بسیار خوبی بین میدان و دیپلماسی وجود داشت؛ مسئله‌ای که قبلاً در کشور ما به یک بحران و وسیله بهانه‌جویی تبدیل شده بود، اما در این دولت این دو در امتداد هم قرار گرفتند.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: افزایش چند برابری در فروش نفت که در این دولت به ارمغان آمد، ناشی از هم‌افزایی حوزه دیپلماسی با وزارت نفت است. وزرای حوزه اقتصادی و تجاری بیشترین تعامل را با وزیر خارجه داشتند. اگر تجارت خارجی غیرنفتی ما نیز توانست در سال ۱۴۰۱ در شرایطی که کشور تحریم شدید است، رکورد تاریخی کشور را بشکند، بخشی از آن مرهون تلاش‌های شهید امیرعبداللهیان است.

سخنگوی دولت با اشاره به دعاوی حقوقی متعدد که دولت در آنها موفق شد، افزود: موفقیت در دعاوی علیه ایالات متحده در حوزه تحریم و در حوزه مخابرات و دعاوی که پیش از این در آن‌ها شکست خورده بودیم و با جرح داور دوباره نفسی در آن تازه شد، اقداماتی بود که از سوی دیپلماسی و میدان‌داران مدیریت حقوقی کشور در این دوره شکل گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه احقاق حقوق شهروندی، موافقت‌نامه‌های متعدد دو جانبه برای تبادل زندانیان امضا شد. دیپلمات اسدی که بعد از پنج سال اسارت ظالمانه آزاد شد، نمونه‌ای از پیگیری حقوق شهروندان کشورمان از سوی دستگاه دیپلماسی بود. عضویت نهایی در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس و موضوعاتی از جمله حمایت کامل از ملت فلسطین در جنگ غزه نیز شهید امیرعبداللهیان بسیار موفق و فعال عمل کردند.

بهادری جهرمی تشریح کرد: آقای امیرعبداللهیان در عین حال بسیار ‌پیگیر موضوعات فرهنگی ‌و ورزشی بودند و حل مشکلات تیم ملی از این جمله بود. شخص ایشان و وزارت خارجه برای هماهنگی‌های بین‌المللی جهت زمینه‌سازی مسابقات تدارکاتی تیم ملی بسیار تلاش کردند. ایشان اشراف و دغدغه شخصی در این حوزه داشتند که قابل توجه بود. شهید امیرعبداللهیان همچنین در خصوص حل مشکلات خارجی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نیز خیلی فعال بودند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ایشان همچنین اهل پیگیری رویدادهای فرهنگی و هنری هم بودند و حضورشان در نمایشگاه کتاب آخرین حضورشان در یک رویداد فرهنگی بود. او یکی از پایه‌های ثابت حضور در رویدادهای فرهنگی داخلی و امضای موافقت‌نامه‌های همکاری فرهنگی دوجانبه با سایر کشورها بود. این شهید به شدت نیز احترام خاصی برای خانواده شهدا قائل بودند. ما در دولت برای اعضا به صورت مرتبط برنامه حضور در منزل خانواده شهدا داریم و آقای امیرعبداللهیان پای ثابت پاسداشت خانواده شهدا بودند.