مدیر پزشکی انتقال خون استان یزد در گفت و گو با صبح ساباط، اهم شرایط اهدای خون، اهدای پلاکت و پلاسما در آقایان و بانوان را تشریح کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۵ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان یزد مراجعه کردند.

به گزارش صبح ساباط؛ حسین رویین تن مدیر پزشکی انتقال خون استان یزد در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری صبح ساباط، در خصوص شرایط اهدای خون بیان کرد: اهدای خون در ۱۸ سال تمام از لحاظ قوانین کشور ایران به رسمیت شناخته شده است و افرادی که سن ۱۷ تا ۱۸ سال دارند با رضایت‌نامه کتبی والدین خود و دارا بودن شرایط اهدای خون می‌توانند به این امر مهم اقدام کنند.

رویین تن در خصوص شرایط عمومی اهدای خون، عنوان کرد: ۱۸ سال تمام، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم، هموگلوبین بالای ۱۳ برای آقایان و بالای ۱۲ برای بانوان، دارا بودن سلامت عمومی و نداشتن بیماری های زمینه ای و قلبی و عروقی شرایط عمومی اهدای خون در بانوان و آقایان است.
وی، در ادامه فواصل بین اهدای خون را هر ۳ ماه یکبار برای آقایان و هر ۴ ماه یکبار برای بانوان اعلام کرد.

موانع اهدای خون چیست؟

مدیر پزشکی انتقال خون یزد، در خصوص موانع اهدای خون در بانوان و آقایان گفت: اهدای خون معمولاً بر اساس شرایط فیزیولوژیک افراد قابل انجام است؛ افرادی که دارای جراحی‌های عمومی هستند و یا به دلیل عفونت‌هایی که امکان بروز آن وجود دارد و یا داروهایی که حین عمل جراحی مصرف می‌کنند باید با توجه به نوع عمل جراحی از ۴۸ ساعت تا یک سال از اهدای خون اجتناب کنند.

موانع اهدای خون در بانوان

رویین تن، توضیح داد: برای بانوان در زمان شیردهی و حاملگی همچنین پس از عمل جراحی سزارین تا یک سال امکان اهدای خون وجود ندارد همچنین در صورتی که بانوان دچار سقط جنین و اعمال جراحی به دلیل سقط جنین باشند تا ۶ ماه امکان اهدای خون ندارند.

شرایط اهدای پلاکت

وی، تصریح کرد: شرایط اهدای پلاکت نیز هر ۲۴ بار در سال برای بانوان و آقایان است که لازم است قبل از اهدای پلاکت داروهایی همچون پروکسیکام، ایبوپروفن و برخی داروهای مشخص استفاده نکرده باشند.

مصرف پلاکت در یزد افزایش یافته است

مدیر پزشکی انتقال خون یزد، گفت: پلاکت آفیری زیست یک نوع جداسازی پلاکت است که برای بیماران سرطانی و دارای نقص سیستم ایمنی و همچنین افرادی که عمل جراحی قلب باز یا پیوند استخوان انجام داده اند، استفاده می‌شود و با توجه به اینکه استان یزد قطب درمان جنوب شرق کشور می باشد مصرف پلاکت در استان یزد بسیار افزایش یافته است.

شرایط اهدای پلاسما

رویین تن همچنین در مورد اهدای پلاسما و شرایط آن بیان کرد: پلاسما در افرادی که دارای سوختگی های شدید و یا سرطان هستند به کار برده می شود لذا باید از نظر حساسیت ها و عوارض احتمالی مورد توجه بیشتری باشد بر همین اساس بانوانی که باردار هستند و یا زایمان داشته اند نمی توانند پلاسما اهدا کنند چرا که نوعی پروتئین در خون آنها افزایش پیدا می‌کند که احتمال حساسیت و عوارض در بیماران سرطانی و … که این نوع پلاسما را دریافت می کنند، افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه اهدا کنندگان مستمر خون، «ذخایر انتقال خون» محسوب می‌شوند، گفت: استان از نظر تعداد اهدا کنندگان و سلامت خون از استان‌های برتر کشور است. همچنین در شبکه خونرسان کشور هیچ کمبودی در گروه‌های خونی وجود ندارد و بالغ بر ۱۰۰ نیاز بیمارستان ها به خون را می‌تواند در تمام نقاط کشور تأمین کند.

بانوان خون سالم تری دارند

مدیر پزشکی انتقال خونه یزد با بیان اینکه نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و در زمان جنگ تحمیلی نیز اهدای خون از سوی بانوان بیشتر بود بیان کرد: بانوان دارای خون سالم‌تری هستند ولی هم اکنون فقط ۱۰ درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد اهدا کنندگان خون از بانوان هستند.

رویین تن، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۵ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان یزد مراجعه کردند که ۵۱ هزار و ۳۷۹ نفر با توجه به احراز شرایط اهدای خون موفق به این امر مهم شدند.