استاندار یزد «مردمی سازی امر مصرف» را تجربه موفق وزارت نیرو در تابستان اخیر دانست و گفت: مشوق های کاهش مصرف انرژی در بخش های مختلف استان مدل سازی شود.

به گزارش صبح ساباط به نقل از روابط عمومی استانداری یزد؛ نشست کارگروه انرژی استان به ریاست استاندار و به منظور هماهنگی بین‌دستگاهی جهت تامین و صرفه جویی سوخت در فصل زمستان در بخش دولتی و خصوصی برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست، «مردمی سازی امر مصرف» را تجربه موفق وزارت نیرو در تابستان اخیر دانست و اظهار کرد: این مجموعه با انجام اقدامات گسترده تبلیغی و فرهنگی در اجرای سیاست‌های تشویقی خود علی رغم افزایش بی سابقه دمای هوا موجب کاهش مصرف در بخش خانگی شد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مصرف انرژی در بخش خانگی قرار دارد، گفت: سازمان فرهنگی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما نقش مهمی در فرهنگسازی مصرف انرژی به عنوان یکی از سیاست‌های بهره‌ورانه استان داشته و باید با هدف گذاری مناسب زمینه کاهش مصرف در بخش خانگی را فراهم کنند.

مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح پیشنهادی اعطای «گواهی صرفه جویی انرژی» در استان، تصریح کرد: بر این اساس در صورت کاهش مصرف انرژی از سوی مشترکین بخش خانگی مشوق‌های مختلفی برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های میان مدت در کاهش مصرف انرژی تعیین استانداردهای هر صنعت است، گفت: تمامی واحدهای صنعتی باید برنامه‌های خود را برای کاهش مصرف انرژی طبق زمانبندی مشخص ارائه کنند و در مقابل اعطا و تمدید مجوزهای هر واحد منوط به رعایت مسئله بهره‌وری خواهد شد.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه نباید به واسطه سختگیری‌های نامتعارف در حوزه مصرف انرژی به بخش تولید آسیب وارد شود، عنوان کرد: در این راستا فقط واحدهایی که توافق کلی بین صنایع را نقض می کنند، با هماهنگی مدیر کل صمت استان، اعمال قانون شوند.

وی با بیان اینکه در اعمال قانون برای واحدهای تجاری و صنفی نیز نباید نارضایتی عمومی ایجاد شود، افزود: بدون هیچ گونه اغماض و با هماهنگی مدیریت بحران استان با واحدهای متخلف صنفی و مخصوصاً ادارات دولتی برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

فاطمی با اشاره به لزوم رفع دغدغه تامین سوخت فصل زمستان از محل گاز و گازوئیل، اظهار داشت: به همین منظور شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در هماهنگی با شرکت ملی گاز و مجموعه راه آهن دغدغه سوخت را مرتفع و نگرانی‌ها را برطرف کنند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت وصول مطالبات شرکت ملی گاز از واحدهای بزرگ صنعتی استان خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشت این مطالبات به بخش توسعه میادین و خطوط و اجرای شبکه گاز، این موضوع با هماهنگی اداره کل صمت به جد پیگیری و در صورت عدم تحقق اعمال قانون شود.