مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد: انتشار کتاب در ۶ ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۷۰ درصدی داشته است.

به گزارش صبح ساباط؛  احسان عابدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز هفته کتابخوانی از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه گفت: سی و یکمین دوره هفته کتاب از فردا به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی درباره برنامه‌های این اداره در زمینه ترویج کتابخوانی اظهار داشت: ۲۴۹ عنوان کتاب با بیش از ۱۸۴ هزار نسخه در ۶ ماه اول سال در استان منتشر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور مجوز برای ۹ موسسه فرهنگی و هنری در استان خبر داد و تصریح کرد: همچنین چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ۳۷ فعال حوزه کتاب اعم از نویسنده، ناشر و … پرداخت شده است.

وی از راه اندازی سامانه خرید برخط کتاب به عنوان یکی از مهمترین اقدامات یاد کرد و افزود: این مساله سبب می‌شود تا جغرافیای خرید کتاب از بین رفته و شهروندان به صورت الکترونیکی به خرید کتاب پرداخته و بدون دریافت هزینه ارسال به دست آنان برسد.

عابدی تأکید کرد که کتابفروشی واحه یزد در جمع سه کتابفروشی پرفروش این طرح قرار دارد و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این کتابفروشی خرید کرده است.

وی از انتخاب روستای عزآباد رستاق به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب خبر داد و اظهار داشت که برنامه‌های خاصی بدین منظور در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز جشنواره تئاتر استانی در روز سه شنبه خبر داد و گفت: سی و سومین جشنواره تئاتر استان به همت هنرمندان، جشنواره بسیار خوبی خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در ۲ سال اخیر تأکید کرد که برگزاری جشنواره‌ها و همچنین راهیابی نمایش‌های هنرمندان استان یزد به جشنواره‌های ملی و بین المللی نشان دهنده ارتقای سطح کیفی تئاتر در استان است.

عابدی از رشد هفت برابری اجرای تئاتر در استان خبر داد و خاطرنشان ساخت: ۳۱ مجوز نمایش در سطح استان صادر شده و در ۶ ماه نخست سال هم ۹۳۰ اجرا داشتیم. این در حالی است که سال گذشته هزار و ۷۵۰ اجرا به نمایش درآمد.

وی ادامه داد: اجرای نمایش در استان به حدی رسیده است که هم اکنون با کمبود سالن برای اجرا مواجه شده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح پلاتو و تجهیز برخی سالن‌های تئاتر شهرستان‌ها یاد کرد و گفت: تالار مرکزی از مجهزترین تالار‌های کشور به شمار می‌آید که ۷۰۰ صندلی داشته و صحنه‌ای بسیار زیبا و خوبی را دارد و در صورت افتتاح این تالار که احتمالا در دهه فجر به بهره برداری برسد، مشکل کمبود سالن حل خواهد شد.

وی همچنین از تلاش برای ساخت پلاتو در هنرستان پسرانه هنر‌های زیبای یزد خبر داد و تأکید کرد که زمان آغاز ساخت این پلاتو مشخص نیست.