پلیس فتا استان یزد توصیه و هشدار‌هایی را در خصوص پیشگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران در فضای مجازی اعلام کرد.

به گزارش صبح ساباط؛ روابط عمومی پلیس فتا استان یزد اعلام کرد: مجرمان سایبری با ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی داخلی (از قبیل ایتا، بله، سروش، روبیکا و…) و یا ارسال پیامک از طریق خطوط تلفن همراه با عناوین همچون؛ پرداخت سود سهام عدالت، جاماندگان یارانه معیشتی و پیگیری شکایت قضایی در سامانه ثنا و. شما را به صفحات جعلی هدایت می‌کنند و با هدایت کردن به درگاه بانکی جعلی با ترفند دریافت پول بسیار ناچیز و انجا فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی شما، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب می‌کنند.

پس برای پیشگیری از این نوع سرقت اینترنتی توصیه می‌گردد: به هیج وجه روی لینک‌هایی که با سوء استفاده از نام سازمان‌های دولتی، به صورت پیامک یا در شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌شوند کلیک نکنید و این را هم فراموش نکنید که برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به پرداخت وجه نیست و هرگونه پیام با این مضنون، جعلی و کلاهبرداری است.

شیوه بعدی کلاهبرداری در فضای مجازی مربوط به بخشی است که افراد برای خرید یک جنس خاص، تصمیم می‌گیرند بیعانه پرداخت کنند آن هم بدون این که کالا را دیده یا سالم بودنش را تست کرده باشند.

در این موارد ممکن است فروشنده از افراد مختلف بیعانه بگیرد و بعد از دریافت پولی که مدنظرش است، گوشی تلفنش را خاموش کند.

هنگام خریدکالا و اجناس مورد نیاز از سایت‌های درج آگهی موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

۱-محصولات مورد نیاز خود را به دقت انتخاب کرده و وجه مورد نظر را به صورت حضوری پرداخت نمایید.

۲- قبل از مشاهده و دریافت کالا، از پرداخت هرگونه مبلغی تحت عنوان پیش پرداخت یا بیعانه خودداری کنید.

۳- فریب چرب زبانی و تبلیغات فریبنده برخی از فروشندگان را نخورید چرا که این روش یکی از شگرد‌های مجرمان برای جلب توجه و کلاهبرداری است.

* روش دیگر کلاهبرداری از شهروندان یزدی این است که اخیرا کلاهبرداران با روش‌هایی اقدام به هک حساب کاربری برخی افراد در شبکه‌های مجازی و ارسال پیام به مخاطبین فرد مذکور نموده و درخواست کمک مالی و واریز پول می‌کنند.

در این روش کلاهبرداران برای اخاذی و کلاهبرداری با هک حساب کاربری فرد مذکور خود را به عنوان فرد قربانی جازده و با دسترسی به مخاطبان فرد اقدام به ارسال پیام‌های دریافت کمک مالی می‌کنند و معمولا افراد در این گونه موارد با توجه به ارسال پیام از حساب کاربری فردی که می‌شناسند، بی خبر از موضوع، اعتماد کرده و اقدام به واریز وجه به کارتی که کلاهبردار ارسال کرده می‌کنند.
برا‌ی پیشگیری از این نوع کلاهبرداری نیاز است که کاربران شبکه‌های اجتماعی رمز دو مرحله‌ای شبکه اجتماعی خود را فعال نمایند تا از ورود غیر مجاز کلاهبرداران و هکر‌ها به حساب کاربری خود جلوگیری شود

* روش دیگر کلاهبرداری با تماس تلفنی می‌باشد که بدین شرح است:

در ترفند کلاهبرداری تلفنی مجرمان سایبری در پوشش برنامه‌های صدا و سیما و یا اپراتور‌های همراه اول وایرانسل از طریق تماس تلفنی، با کاربر تماس تلفنی برقرار کرده و با مطرح کردن این موضوع که شما به دلیل خوش حسابی برنده سفر به عتبات عالیات و … شده ایدو با بیانی مسلط، به روشی که کاربر متوجه نشود اطلاعات بانکی و رمز‌های او را دریافت و در فرصت مناسب اقدام به برداشت از حساب قربانی خود می‌کند.
بنابراین شهروندان، برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب بانکی، اطلاعات حساب بانکی به خصوص رمز‌های خود را در اختیار افرادی که از طرق مختلف به ویژه تماس تلفنی با شما ارتباط برقرار می‌کنند، قرار ندهند و در مواجهه با چنین تماس‌هایی که مژده برنده شدن در قرعه کشی را می‌دهند را سریعا قطع کنند.