استاندار یزد با بیان اینکه بهره‌وری مورد پیگیری امروز لزوماً یک کار فناورانه نیست، گفت: در حقیقت اصلاح فرآیندها، نوآوری‌هایی است که فناور پایه نبوده ولی ارزش افزوده بسیار زیادی را در حوزه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.

به گزارش صبح ساباط از روابط عمومی استانداری یزد، نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار و با حضور دو تن از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران به منظور ارائه گزارش تبیین اهمیت نوآوری غیر فناورانه در توسعه اقتصادی و بررسی عملکرد استان در حوزه دیپلماسی اقتصادی، برگزار شد.

 استاندار یزد در این نشست با تبریک سالروز بازگشت آزادگان غیور بـه ایران اسلامی و با بیان اینکه هنر حضرت امام خمینی (ره) سوق دادن مردم به سمت کار و تلاش و فداکاری و ایثار بود، اظهار کرد: علاوه بر این، ایشان خود پیش‌گام و پیش‌قدم در عرصه تلاش و کوشش بودند و آزادگان میهمن نیز محصول همین فضا هستند
.وی ادامه داد: نقطه شروع تحول در کشور از ایثار و فداکاری و گذشت خانواده شهدا و ایثارگران آغاز می‌شود.
دکتر مهران فاطمی در ادامه با اشاره به تقسیم بحث نوآوری به دو بخش خدمات و فرآیندها خاطرنشان کرد: بر همین اساس نوآوری فناورانه به فرآیندها برمی‌گردد و نوآوری های غیر فن‌آورانه به دنبال افزایش بهره‌وری است.
وی با بیان اینکه بهره‌وری مورد پیگیری امروز لزوماً یک کار فناورانه نیست، گفت: در حقیقت اصلاح فرآیندها، نوآوری‌هایی است که فناور پایه نبوده ولی ارزش افزوده بسیار زیادی را در حوزه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.
دکتر فاطمی از افزایش بهره‌وری به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای مورد پیگیری استان، نام برد و افزود: تدوین برنامه‌های افزایش بهره‌وری در استان آغاز شده لذا باید با نگاه جامع‌تر به آن توجه شود.
استاندار یزد با تاکید بر ضرورت تبیین حوزه بهره‌وری در قالب یک طرح پژوهشی در استان، یادآور شد: فرهنگستان‌های نوآوری نیز باید از همان دوران آموزش ابتدایی آغاز شوند و دانش آموزان با این مقوله و فرهنگ پرورش یابند.

وی از افزایش تا ۶ درصدی سهم اقتصاد دانش بنیان در حوزه نوآوری‌های فناورانه و غیر فناورانه، به عنوان هدف‌گذاری استان یاد کرد و گفت: علاوه بر این هدفگذاری، تحقق سهم ۴۰ درصدی رشد اقتصادی استان از محل بهره‌وری نیز باید در افق عمر دولت سیزدهم محقق شود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در جهت توسعه دیپلماسی اقتصادی استان، تصریح کرد: با توجه به نقش محوری اتاق بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی، پس از انعقاد هر تفاهم‌نامه ایران با کشورهای خارجی، در سفرهای متقابل هیئت های تجاری، جایگاه استان متناسب با ظرفیت های موجود تثبیت شود.
وی به انگیزه بالا و برنامه‌ریزی های مدون دوره جدید هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اشاره و عنوان کرد: مقرر شد تقویم سفر گروه ها و هیئت های تجاری اعزامی و یا هیئت‌های خارجی که قصد سفر به استان را دارند، استخراج شود.

استاندار یزد نقش مجموعه دفتر وزارت امور خارجه را تسهلیگری دانست و تاکید کرد: با همکاری دفتر اقتصادی استانداری، مجموعه وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی، رویکرد دیپلماسی اقتصادی استان به صورت پروژه محور، هدفمند و دقیق بر روی موضوعات مشخص و کشورهای هدف متمرکز و پیگیری شود.
وی در پایان با بیان اینکه ۳۰ درصد از رشد اقتصادی استان از محل گردشگری حاصل شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت این حوزه، اتاق بازرگانی به عنوان محور عملیاتی برنامه، بسته‌ای راهبردی عملیاتی تدوین و ظرف یک ماه آینده در نشست شورای برنامه‌ریزی مطرح و بررسی کند.

انتهای پیام/