استاندار یزد با تاکید بر لزوم تغییر ساختار عمودی در نظام تصمیم گیری کشور گفت: تغییر درحکمرانی از بالا به پایین کشور نیازمند وقوع انقلاب کارشناسی و انقلاب مدیریتی است که با ارائه طرح درنشست‌های مشترک بین استان‌ها ممکن خواهد شد.

به گزارش صبح ساباط؛ نشست مشترک مديران كل اقتصادی استان های يزد، خراسان جنوبی، اصفهان، كرمان و فارس به منظور هماهنگی مسائل مختلف حوزه اقتصادی این استان‌ها، به میزبانی یزد برگزار شد.

مهران فاطمی استاندار یزد در این نشست ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه ثابت هماهنگی اقتصادی منطقه‌ای، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌های هماهنگی به صورت منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی و ارائه جمع‌بندی‌های مدیران کل اقتصادی استان‌ها در متغیرهای کلان اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله اساسی و ریشه‌ای در ایجاد نابسامانی و نوسانات قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ، مشکل کمبود نهاده‌های دامی است، گفت: عدم خودکفایی کشور و وابستگی کامل این حوزه به واردات و همچنین واردات نهاده‌ دامی بی‌کیفیت با چندین برابر قیمت، نظام تنظیم بازار کشور را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

مهران فاطمی با اشاره به ظرفیت تولید انواع نهاده نظیر جو، سویا و ذرت در کشور، خاطرنشان کرد: تولید نهاده نیاز به آب، خاک، بذر و نیروی کار دارد تا ظرف کمتر از ۶ ماه پروسه کاشت و برداشت این محصولات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به همین منظور می‌توان با اجرای ۴۰ کیلومتر خط انتقال و شیرین سازی آب دریا در اراضی جنوبی کشور، نهاده‌های دامی را در داخل تولید و بازار گوشت و مرغ را از وابستگی به تصمیمات وارد کنندگان و دلالان بزرگ نهاده های دامی نجات داد.

فاطمی با تاکید بر لزوم تعیین میزان نیاز هر استان‌ به نهاده‌های دامی گفت: چنانچه تولید به صورت گسترده در کشور توسعه یابد در بحث توزیع و تنظیم بازار دچار مشکل نخواهیم شد.

وی همچنین از حاضرین در جلسه خواست تا در کنار مسائل روزمره‌ای که قطعاً نیاز به هماهنگی بین استان‌ها وجود دارد، به مسائل بنیادی نیز توجه بیشتری شود.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بحث انتقال حساب های بانکی شرکت‌های بزرگ خصولتی به داخل استان‌ها نیاز به اقدام مشترک دارد، تصریح کرد: قطعا با پیگیری همزمان ۵ استان درگیر با این مسئله و ارائه پیشنهاد مشخص برای آن، نتیجه مطلوب زودتر حاصل خواهد شد.

فاطمی گفت: تصمیم گیری در خصوص توسعه و بهبود فضای کسب و کار منطقه با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی و تعیین مرز فی مابین این دو مقوله و همچنین توسعه صنعت پاک و درآمدزای گردشگری، نیز به اقدام مشترک و هماهنگی کامل بین استان‌ها نیاز دارد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان با تاکید بر اینکه تغییر ساختار عمودی در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی باید از استان‌ها آغاز شود، عنوان کرد: تغییر در نظام حکمرانی از بالا به پایین کشور به یکباره حاصل نمی‌شود و در حقیقت نیازمند وقوع یک انقلاب کارشناسی و انقلاب مدیریتی با ارائه طرح و مدل در همین نشست‌های مشترک بین استان ها است.