مدیرکل پزشک قانونی استان یزد گفت: ۷۵ درصد مراجعات به علت نزاع و تصادف بوده که  در سال گذشته مصدومیت ناشی از نزاع بیشترین علت مراجعه را تشکیل داده است.

به گزارش صبح ساباط؛ فریبرز آیتی فیروزآبادی در جمع خبرنگاران مصدومیت های ناشی از نزاع، تصادف و حوادث شغلی را بیشترین علت مراجعه به پزشکی قانونی دانست و گفت: ۷۵ درصد مراجعات به علت نزاع و تصادف بوده که  در سال گذشته مصدومیت ناشی از نزاع بیشترین علت مراجعه را تشکیل داده است.

وی افزود: این درحالی است که در سال های گذشته مصدومیت های ناشی از تصادفات بیشتر بوده است که این مطلب نشان دهنده رشد نزاع در استان در یک دهه اخیر است.

مدیرکل پزشک قانونی استان یزد در ادامه مراجعات پزشک قانونی در حوزه مصدومان ناشی از تصادفات در سال گذشته را دارای  ۲۰.۷ درصد رشد دانست و گفت:  این میزان  رشد در سطح ملی ۱۶.۴ درصد بوده که نشان دهنده بالاتر بودن میزان مراجعات نسبت به کشور است.

وی از مراجعه ۳۴ هزار و ۷۷۳ نفر به پزشک قانونی استان در سال قبل خبر داد و  اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۲۵۵ مورد پرونده با موضوع سقط‌ جنین تشکیل شد، که از این تعداد ۱۷۸ مورد منجر به صدور جواز سقط شد.

آیتی افزود: البته صدور رأی برای مجوز سقط ‌جنین بر عهده قاضی است و در سقط‌های اورژانسی اگر مادر در معرض خطر مرگ قرار گیرد، نیازی به مجوز پزشک قانونی ندارد.

مدیرکل پزشک قانونی استان میانگین زمان پاسخگویی کمیسیون‌های سه‌گانه ی روانپزشکی، بررسی قصور پزشکی و اعتراض به نظریات پزشکی قانونی را ۱۷.۵ روز عنوان کرد و تصریح کرد:  در این حوزه توانسته ایم به عددی بالغ بر ۹۷ درصد از میانگین زمان پاسخگویی دست پیدا کنیم.

وی زمان پاسخ‌ گویی را یکی از چالش‌های پزشک قانونی استان برشمرد و اظهار داشت: ممکن است در برخی روزها به دلایلی چون قطعی سیستم و … زمان پاسخ‌دهی طولانی باشد؛ اما نسبت به سایر استان و نسبت به سال‌های قبل روند رو به رشدی داشته‌ایم و استان یزد جزو معدود استان‌هایی است که رادیولوژیست قانونی هم دارد و این مسئله باعث شده تا زمان پاسخ‌دهی کوتاه‌تر شود.

آیتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارکان چهارگانه پزشکی قانونی در کشور ابراز داشت: یکی از این ارکان معاینات بالینی بوده که ویژه افراد دارای حیات است و مباحثی از جمله سقط‌جنین، تجاوزات، تعیین سن و جنسیت، تصادفات که حدود ۲۰ مورد را شامل می‌شود.

وی افزود:  در این حوزه بحث ارتباط کامل و اجرایی شدن نرم‌افزار تخصصی سازمان پزشکی قانونی از سال قبل به‌صورت کامل انجام شده که باوجود این نرم‌افزار اتصال آماری در تمام کشور ایجاد و یزد در این حوزه پیشتاز است.