نماینده مردم شریف شهرستان های یزد، اشکذر، زارچ و ندوشن که با گذشت پنج ماه از کلنگ زنی پروژه انتقال آب که در سفر رئیس جمهور به یزد به زمین زده شد، این بار کاسه صبرش تمام شده و این موضوع را به هر نهاد و مسئولی که قول همکاری داده است پیگیری می کند.

به گزارش خبرنگار صبح ساباط؛ یزدی ها بیش از سه دهه است که به دنبال انتقال آب به استان یزد هستند و اولین اقدامات یزدی ها از دهه ۶۰ آغاز شده و در سال ۱۳۶۸ به مصوبه تبدیل شده است.

در اسناد آب یزد آمده است که موضوع مصارف فعلی و آتی یزد و امکانات تامین آب از زاینده رود مورد بررسی قرار گرفت و پس از تبادل نظر در مورد آب مورد نیاز و شیوه‌های تامین آب از زاینده‌رود با عنایت به سایر نیازمندی‌های منطقه انتقال، برای مصرف شرب، ۷۸ میلیون مترمکعب آب به استان یزد اختصاص یافت.

۳۰ سال از ان سال های می گذرد و تداوم خشکسالی ها و افزایش جمعیت با مسئله مهاجرپذیری، آب را در یزد به یک مسئله استراتژیک تبدیل کرده است و پس از چندین سال تلاش برای انتقال خط دوم آب و مطالعات و مخالفت های زیاد بالاخره یزدی ها موفق شدند در سفر رئیس جمهور در ۲۲ دی ماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد و ۲ استان‌ دیگر فلات مرکزی (کرمان و اصفهان) را در مراسمی با حضور  وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استان در یزد اغاز نمیاند.

وزارت نیرو بهره‌بردار این طرح است و سرمایه‌گذار اصلی آن نیز دولت می باشد، این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و با هدف تامین آب صنایع و معادن و شرب با ظرفیت انتقال آب تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال اجرا می شود.

در گزارش قبلی صبح ساباط؛ با عنوان «کلنگ هایی که به زمین خورد و به آب نرسید/یزد،تشنگی و دیگر هیچ/جوکار به پا خاست» به بررسی این موضوع پرداختیم و جوکار از پیگیری این موضوع و پرسیدن هفت سئوال از دولت قول داده بود.

اینک جوکار نماینده مردم شریف شهرستان های یزد، اشکذر، زارچ و ندوشن که با گذشت پنج ماه از کلنگ زنی پروژه انتقال آب که در سفر رئیس جمهور به یزد به زمین زده شد، این بار کاسه صبرش تمام شده و با قول پیگیری موضوع که به مردم یزد داده است، موضوع  انتقال آب به یزد را به هر نهاد و مسئولی که مرتبط است پیگیری می کند.

تذکر جوکار به رئیس جمهور:

علیرغم گذشت ۵ ماه از کلنگ زنی شروع طرح انتقال آب به استان متاسفانه هیچگونه عملیاتی اجرایی انجام نشده است.

در متن کامل تذکر دکتر جوکار به رئیس جمهور که امروز ۱۳ خرداد منتشر شده اشاره شده است: که رئیس جمهور محترم در جمع مردم استان یزد سقف زمانی انتقال آب به استان را ۲۴ ماه اعلام کردند ولی بعد از ۵ ماه هیچ اقدامی نشده است لذا مردم شریف استان یزد چشم انتظار دستور قاطع و تاکید شروع عملیات اجرایی دارند.

سوال جوکار از وزیر نیرو:

علیرغم پیگیریهای متعدد و گذشت بیش از ۱۰ سال و اعلام رسمی سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو، علت عدم تهیه طرح انتقال آب پایدار به استان و تأمین منابع مالی چیست؟

در سوال دکتر جوکار نماینده مردم از دکتر محرابیان وزیر نیرو آمده است: علیرغم پیگیریهای متعدد و گذشت بیش از ۱۰ سال و اعلام رسمی سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو، علت عدم تهیه طرح انتقال آب پایدار به استان و تامین منابع مالی چیست؟ متاسفانه به علت تعلل وزارت نیرو در سال جاری مردم استان یزد با کمبود آب شرب مواجه خواهند بود.

در خبر دیگری که ۱۱ خرداد منتشر شده است؛ معاون رئیس جمهور خبر داد: پروژه انتقال آب استان یزد با جدیت دنبال و اجرا می شود. که با کلیلک روی متن می  توانید به محتوا دسترسی بیابید.