در حالی که زمزمه ها در فضای مجازی از چند ماه گذشته درباره گمانه زنی های انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402 به گوش می رسد و هر گونه موضع گیری نمایندگان استان یزد در مجلس را تبلیغات انتخاباتی می دانند، با تشکیل همایش آموزشی توجیهی فرمانداران، معاونین سیاسی، بخشداران و دبیران ستاد انتخابات استان در صبح 11 خرداد وارد دور جدید شد.

به گزارش خبرنگار صبج ساباط، هنوز سال ۱۴۰۱ تمام نشده بود که زمزمه های انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در فضای رسانه های غیر رسمی استان به گوش می رسید و هر گونه موضع گیری نمایندگان استان در مجلس را تبلیغات انتخاباتی دور بعدی انتخابات مجلس می پنداشتند.

نمایندگان استان یزد در چهار حوزه انتخابی در سطح استان شامل «یزد، اشکذر و ندوشن» را «دکترمحمد صالح جوکار»، نماینده «میبد و تفت» را «دکتر سیدجلیل میرمحمدی میبدی»، نماینده «اردکان» را «دکتر محمدرضا دشتی اردکانی» و حوزه انتخابیه «بافق، بهاباد، خاتم، ابرکوه و مهریز» را  «محمدرضا صباغیان» عهده دار هستند.

در حالی که زمزمه ها در فضای مجازی از چند ماه گذشته درباره گمانه زنی های انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ به گوش می رسد و هر گونه موضع گیری نمایندگان استان یزد در مجلس را تبلیغات انتخاباتی می دانند، با تشکیل همایش آموزشی توجیهی فرمانداران، معاونین سیاسی، بخشداران و دبیران ستاد انتخابات استان در صبح ۱۱ خرداد وارد دور جدید شد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

با تصمیم اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شد که داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف مدت هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت نام به ‏وسیله‏ وزارت‏ کشور، به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت‌نام اعلام کرده است، مراجعه و ضمن تکمیل پرسشنامه‏ مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری اخذ کنند.

بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مهمترین دستور کار جلسه علنی نوبت صبح (یکشنبه) هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به شمار می رفت که مقرر شد حداقل یک ماه قبل از برگزاری انتخابات از رای دهندگان به صورت الکترونیکی ثبت نام  شود تا شعبه اخذ رای خود را اعلام کنند.

بر اساس این مصوبه، یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۴۵ مکرر ۲ به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۴۵ مکرر ۲- وزارت کشور با موافقت شورای نگهبان می‌تواند برای همه یا برخی از حوزه‌های انتخابیه حداقل یک ماه قبل از برگزاری انتخابات از رأی‌دهندگان به صورت الکترونیکی ثبت‌نام به عمل آورد تا رأی دهندگان نسبت به تعیین شعبه اخذ رأی اقدام نمایند. آیین نامه موضوع این ماده حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزیر کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

مدیر کل ستاد انتخابات وزارت کشور در اول اردیبهشت ماه امسال در خبری، از اولین نشست وزارت کشور و شورای نگهبان در زمینه برگزاری انتخابات در سال جاری خبر داد و طرح اصلاح قانون انتخابات را مبنای اجرای انتخابات امسال بیان کرد و گفت: یکی از نکات مورد تاکید وزیر کشور در این جلسه، توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه انتخابات بود و وزارت کشور برای اجرای این سیاست‌ها اعلام آمادگی کرد. در لایحه جامع انتخابات که در دولت در حال بررسی است، این سیاست‌های کلی گنجانده شده است. در طرح مورد بررسی نمایندگان مجلس هم چنین مواردی وجود دارد و امیدوارم در اصلاحیه قانون انتخابات، این موارد گنجانده شود.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اول خرداد امسال اصلاح برخی قوانین انتخابات را نهایی کرد که با کلیک روی هر گزینه می توانید به متن خبر در خبرگزاری ملت دسترسی پیدا کنید.

بر این اساس نمایندگان مجلس با برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با وظایف نمایندگی برای منتخبان موافقت کردند.

نمایندگان مجلس به منظور تسهیل رأی، تسریع شمارش آراء و افزایش مشارکت رأی دهندگان، وزارت کشور را موظف به برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس کردند.

همچنین، نماندگان مجلس در جلسه علنی اول خرداد، با تصویب مواد پایانی طرح قانون انتخابات مجلس، بار مالی اجرای قانون انتخابات را تعیین و قوانین پیشین در این حوزه را نسخ کردند.

 

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در یزد

دکتر محسن اسلامی صبح امروز ۱۱ خرداد، مدیرکل انتخابات وزارت کشور در سفر به یزد و در همایش آموزشی توجیهی فرمانداران، معاونین سیاسی، بخشداران و دبیران ستاد انتخابات استان که در سالن همایش های باقرالعلوم یزد برگزار شد، با اشاره به اینکه مشارکت بالا در انتخابات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: دشمن با تمام توان به دنبال ممانعت از تحقق این مشارکت است.

وی، در این همایش با بیان اینکه باید هرچه بهتر و بیشتر خود را برای عرصه انتخابات پیش رو به عنوان رویداد مهم سیاسی آماده کنیم تا بتوانیم انتخاباتی شکوهمند و سالم داشته باشیم گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ارتباط با بحث انتخابات باید به آن توجه داشته باشیم، لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه تمامی افرادی است که با فرایند انتخابات درگیر هستند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور با اشاره به اینکه دولت در حال پاسخگویی تمامی مشکلاتی است که در طول سال‌های گذشته هم به وجود آمده گفت: یکی از افتخارات دولت سیزدهم این است که کارهای زمین مانده گذشته را نیز جلو برده و بار آن را به دوش می کشد.

اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه‌ها در بحث انتخابات موضوع مشارکت بالای مردم است گفت: باید تمام تلاشمان را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو به کار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت بالا در انتخابات نشان دهنده اقتدار نظام است گفت: دشمن این موضوع را به خوبی می داند و تمام تلاشش را به کار می بندد که مانع حضور مردم در انتخابات شود.

در این همایش که مهندس عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، محسن اسلامی مدیرکل و دبیر ستاد انتخابات کشور و عبدالله مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین سعید رستگاری مدیرکل سیاسی و دبیر ستاد انتخابات استان حضور داشتند آخرین دستورالعمل ها و قوانین انتخاباتی مرور شد.

انتهای پیام/