نویسنده و فعال رسانه ای یزد در کتاب « تاریخ و فرهنگ هامانه» با ادبیاتی رسا به معرفی روستایی در دل کویر و در مسیر جاده ابریشم و طریق الرضا(ع) پرداخته است.

به گزارش خبرنگار صبح ساباط؛ در گشت و گذار در دنیای کتاب و تاریخ و فرهنگ به کتابی با عنوان « تاریخ و فرهنگ هامانه» به نویسندگی حجت الاسلام محسن مؤمنی از فعالان فرهنگی و رسانه ای یزد و کشور برخوردم که چون خود از اهالی رسانه است توانستم دانلود رایگان کتاب را نیز از وی دریافت کنم.

با مروری گذرا بر ۲۳۳ صفحه این کتاب در شگفت فرو رفتم که روستایی با این همه تاریخ فرهنگ و هنر به خاطر فاصله زیاد تا جاده اصلی مسیر یزد به سمت مشهد کمتر نظر گردشگران را به خود جلب کرده است در حالی که روستای خرانق به خاطر نزدیکی به جاده از شهرت بیشتری برخوردار است.

نویسنده کتاب در یادداشتی در کانال «اسلام سیاسی» درباره این کتاب نوشته است: « این کتاب را در ایامی که به تبلیغ میرفتم نوشتم، با کمک مردم، بیش از دویست سند تاریخی جمع کردم، با خیلی ها هم مصاحبه کردم، تجربه خیلی خوبی بود؛ هم تاریخ بود، هم مردم شناسی، هم جامعه شناسی و…کلاً کارهای تاریخی و سندپژوهی رو خیلی دوست دارم. در این کتاب میتونید عکس های قدیمی، اسناد، سنگ نوشته ها، وصیت نامه شهدا و… را ببینید.»

فهرست مطالب کتاب«تاریخ و فرهنگ هامانه»

فهرست مطالب شامل دیباچه، پیشگفتار، موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، آب و هوا، کوههای هم جوار ، مردم شناسی، جمعیت، معماری روستا، جاذبه های طبیعی، حیات وحش، گیاهان دارویی، مساجد روستا، ائمه جماعات، مناجات خوان، خادم و موذن، قاری قران، کلید دار و بیرق دار میدان، مُلّا، چاووشی خوان، شغل اهالی، جایگاه و مسئولیت ها، خان، کدخدا، مدیر، طبابت، حمونی، چوپان، آسیابان، مُقنّی، میراب، نانوا، مناصب دولتی، آداب و رسوم، عید غدیر، اموات ، عید نوروز، ازدواج، مراسمات مذهبی، شهدا، پاسدار شهید غلامرضا رجبی، طلبه شهید محمدرضا رجبی، متن وصیت نامه شهید محمدرضا رجبی ، شهید غلامرضا صادقیان ، سرباز شهید فرهاد مومنی ، پاسدار شهید حسین مومنی زاده، پاسدار شهید بمانعلی پاسیان.، بسیجی شهید محمد حسین مومنی، بسیجی شهید بمانعلی پورمند، بسیجی شهید محمد حسن رجبی ، شهیدان محمدرضا و علی محمد حاجی صفری، بسیجی شهید محمد علی رجبی، بسیجی شهید محمد حسین تقی زاده ، پاسدار شهید علی محمدی شکری هامانه، موزه شناسی هامانه، اسناد و مدارک، کتب خطی، کاشی نوشته ها، سنگ نوشته ها، ظرف نوشته ها، اسناد موقوفات، اسناد ازدواج، اسناد املاک، نکات مهم، ضمائم، مصاحبه نویسنده با حاج محمدرضا مومنی، اشعار و منابع به شمار می رود.

به نظر نگارنده این نقد خبر، حجت الاسلام محسن مؤمنی به خاطر وجود علاقه به تاریخ و فرهنگ و نیز داشتن سابقه دینی، مذهبی و تبلیغی ناخواسته با نگارش این کتاب الگوی مناسبی برای معرفی روستاهای تاریخی ایران ارائه داده است که می بایست مورد توجه متولیان فرهنگ و هنر و دیگر نویسندگان معاصر قرار گیرد.

سحرهای ماه مبارک رمضان در روستای هامانه برگرفته از کتاب تاریخ و فرهنگ هامانه

از قدیم با توجه به این که اغلب مردم ساعت نداشتند و هیچ وسیله ارتباط جمعی هم وجود نداشت تا بتوانند به وسیله‌ی آن از اوقات شرعی مطلع گردند، برای بیدار شدن در سحرهای ماه مبارک رمضان و اطلاع از وقت اذان صبح افرادی خوش صدا به بالای پشت بام منازل یا مسجد می رفتند و بعضی از آنها درب منزل خود و توی کوچه‌ها از حدود دو ساعت قبل از اذان صبح با صدای بلند مناجات می‌کردند. یعنی ابتدا اشعاری را می‌خواندند و سپس دعای سحر و بعد هم اذان می‌گفتند و مردم با توجه به موضوع مناجات متوجه می‌شدند تا اذان صبح چقدر وقت دارند.

معروفترین مناجات خوان های آن زمان مرحوم علی رجب پدر شهید غلامرضا رجبی، مرحوم ملاحسن، مرحوم حسین صدر، مرحوم عباس حسن احمد و… بودند.

اولین بلندگوی باطری که وارد هامانه شد هر موقع که باطری به حد کافی بود، مرحوم حبیب الله مومنی با آن مناجات می خواندند.

اولین موتور برق (لیستر) که برای حسینیه هامانه خریداری شد، یک دستگاه بلندگوی برقی هم خریداری شد دیگر مناجات خوانی های کم رنگ شد و مرحوم حبیب الله مومنی در یک اتاق کوچک که در حسینیه هامانه معروف بود به اتاق بلندگو حدود یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح داخل اتاق می‌نشست و با بلندگو مناجات و دعای سحر می‌خواندند.

برای دریافت فایل رایگان کتاب اینجا کلیک کنید.

  • نویسنده : زهرا صبوحی