معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: در مسیر تعليم و تربیت اثر کوچکترین کارها به بزرگترین شکل احساس می‌شود به طوریکه هر چقدر شما خالص‌تر عمل کرده باشید جواب قشنگتر دست تان را خواهد گرفت.

به گزارش صبح ساباط؛ سید علی المدرسی معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در اولین نشست شورای مهارت سما استان یزد با بیان اینکه در مسیر تعليم و تربیت اثر کوچکترین کارها به بزرگترین شکل احساس می‌شود؛ گفت: کوچکترین طراحی و برنامه ریزی در ساحت تعليم و تربيت اسلامی به شکل دیگری واگویه و انعکاس پیدا می‌کند؛ به طوریکه هر چقدر شما خالص‌تر عمل کرده باشید جواب قشنگتر دست تان را خواهد گرفت.

معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با یادآوری طرح های سال گذشته و حرکت‌های انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت مبتنی بر حیات طیبه در مدارس سما یزد گفت: آغاز این حرکت با استفاده از حرکت‌های ۲۵ گانه مهارت های زندگی بود؛ ضمن اینکه کاری که از بنیاد آن درست باشد؛ نبود و انتقاداتی بر آن مترتب بود ولی چون مجموعه ای با ظرفیت ۴۲۰۰ دانش آموز، هشت هزار خانواده و ۵۰۰ معلم در هفت شهرستان استان یزد را دارا هستیم با دو انتخاب مبنی بر باقی ماندن در مسیر قبل و یا توجه به حرکت و پیشروی در مسیر جدید مواجه بودیم که من فقط می‌توانم بگویم ما سال گذشته؛ فقط توجه کردیم.

المدرسی با تشریح فازهای سه گانه تحول مدارس سما افزود: فاز صفر تحول آموزش این بود که ما و همکاران ما به فهم مشترک و پاسخ این پرسش که چه تحولی قرار است اتفاق بیافتد؛ برسیم.

استاد تمام دانشگاه افزود: فاز یک این بوده که خانواده متوجه تحولی که قرار است اتفاق بیافتد؛ بشود و فاز دو تولیدات محتواهای مرتبط با این تحول در دانشگاه به شمار می رود.

معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، اظهار داشت: بهمن ماه۱۴۰۱ با والدین ۱۲۰۰ دانش آموز ابتدایی جلساتی داشته ایم که فاز صفر را شش ماه دیگر تمدید کردیم تا نشان دهیم دنبال شتابزدگی نیستیم و خانواده ها و معلمان نیز اهداف طرح و فقر این موضوع را بشناسند ولی در حوزه متوسطه که معلمان همچون مقطع ابتدایی در اختیار مدرسه نیستند متفاوت است.

المدرسی ادامه داد: در مقطع ابتدایی در حوزه خانواده و نقش آن باید برنامه های خود را از سطح یزد تا تهران اطلاع رسانی می کردیم تا در اجرای فازها و یا احتمال تغییر مسیر برنامه ها، از تأیید حکمران سازمانی نیز برخوردار شویم.

وی بیان کرد: در درون فاز صفر یک پنج شنبه را ویژه دانش آموزان در هر ماه تعطیل کرده ایم که در برنامه جدید یک پنج شنبه را نیز در ماه برای حضور والدین دانش آموزان در مدرسه تعطیل کردیم که در این پنج شنبه یک ساعت اول را والدین با معلم در خصوص وضعیت فرزندش صحبت می کنند و یک ساعت بعد را از کارگاه آموزشی با استفاده از روش های تربیتی فعال طراحی شده، بهره مند می شوند.

معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد تأکید کرد: در خواست ما از شورای راهبردی مجموعه سما یزد این است که یک تقسیم بندی را بر اساس سیر مطالعاتی و بر اساس گروه های سنی مختلف انجام دهند تا مباحث کار آفرینی را برای توجه دانش آموز به افق آینده طراحی کنیم.

وظیفه همگانی کل سیستم است

المدرسی تصریح کرد: دومین خروجی عملیاتی ما این است که کل سیستم به این نتیجه برسد که تربیت وظیفه متربی است و هر فرد باید به این نتیجه برسد که چه نقشی در این فرآیند دارد؟ یعنی «تربیت چه چیز هایی نیست» بلکه «تربیت باید بشود نه تربیت کنند» و از معلم تا خانواده این موضوع و ماجراها و تکنیک های آن را بشناسند و سیستم خودش را متحول کند که امیدواریم در یک دوره ۱۰ ساله این تغییر با تلاش مجموعه اتفاق بیفتد.

تشکیل دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی؛ پشتوانه ای برای مدارس سما

وی تشکیل دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی را که به تازگی کلید خورده است به عنوان پشتوانه ای برای مدارس سما دانست و افزود: در هشت دانشگاه آزاد کشور از جمله یزد این طرح انتخاب شد که تا ۱۰ سال آینده همه رشته های مربوط به آموزش ابتدایی، تکنولوژی آموزشی، مشاوره و …از کارشناسی پیوسته تا کارشناسی ناپیوسته و ارشد به این دانشکده منتقل شوند.

استاد تمام دانشگاه اظهار امیدواری کرد: با تشکیل دانشکده های تعلیم و تربیت ظرف پنج سال آینده به خروجی های قابل قبولی برسد و دانشجویان رشته های آموزش ابتدایی و برنامه ریزی به معلمان قوی تبدیل شوند.

المدرسی یکی از وظایف معاونت منابع انسانی این دانشکده را پرورش معلمان قوی طی سال آینده بیان کرد و از تغییرات جدید در چارت سازمانی سما خبر داد و گفت: سما به سمت تعلیم و تربیت اسلامی و در واقع به سمت تربیت شدن دانش آموز نه تربیت کردن پیش می رود و خانواده ها نیز این امر را پرداخت زکاتی برای خود بدانند.

وی همکاری اعضای شورای مهارت را برای اجرای سیر مطالعاتی خانواده ها برای پنج شنبه ها در دو کارگاه مطالعاتی ۴۰ دقیقه ای خواستار شد و افزود: اعضای شورا به عنوان هیئت راهبردی دانشکده تعلیم و تربیت برای بازنویسی سیر مطالعاتی جدید برای ورود معلمان در این دانشکده همکاری نمایند.

  • منبع خبر : روابط عمومی سما یزد