رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در جمع مدیران مدارس سمای استان های هرمزگان، کرمان، سیستان بلوچستان و یزد گفت: اختراعات ساده دانش آموزان را جدی بگیریم و در مدارس باید سامانه برای ثبت اختراعات داشته باشیم و فرهنگ خلاقیت را از پیشنهادات شروع کنیم که در واقع ذهن خلاق نیازمند حمایت است.

به گزارش صبح ساباط به نقل از  روابط عمومی مرکز آموزشی و فرهنگی سما یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری در دومین گردهمایی منطقه ای مدیران مدارس سما(هرمزگان، سیستان بلوچستان، کرمان و یزد)و در اولین کارگاه مدیران این سازمان که به میزبانی یزد برگزار شد با اشاره به مباحث فرهنگی تربیتی با خیر مقدم به شرکت کنندگان اظهارداشت: مهارت سازی و قصد و نیتی که داریم مهم است و این سئوال رااز خود بپرسیم که آیا قرار است آدم های مهمی تربیت کنیم؟

وی، ابراز کرد: خیلی وقت ها در حوزه مهارت افزایی با حداقل هایی در در مناطق کم برخوردار مواجهیم که باید قصد و نیت خودمان را برای تربیت انسان ها، خدایی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، با طرح سئوال از شرکت کنندگان که«کدامیک از مدارس دارای تجربه استارتاپی در مدرسه هستند؟» اظهارداشت: در یکی از مدارس نمایشگاه غذای مامان پز را ایجاد کردیم یعنی استارتاپ با همکاری دانش آموزان راه اندازی و بچه‌ها را به سمت اهل عمل بودن حرکت کردند.

دهقانی اشکذری، با اشاره به ایام کرونا و کمرنگ شدن برخی فعالیت های استارتاپی در مدارس گفت: اولین کار تقسیم بندی بچه های مدرسه بود به طور مثال در دبستان با دوره های مختلف سنی روبرو شدیم و به هر فرد و رده سنی نقش متناسب با او را دادیم مثلا دانش آموز پیش دبستانی به عنوان خریدار با پول غیر واقعی شرکت می کرد و به ترتیب کلاس های بالاتر نقش های واقعی تری داشتند.

وی، گفت: اولین مهارت، خلاقیت در مدارس است که به آن نیاز داریم و سپس اختراع و نوآوری در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

دهقانی اشکذری با طرح این سئوال که «خلاقیت (خلق کردن) چه فرقی با اختراع و نوآوری دارد ؟»گفت: خلاقیت هم می تواند تولید دانش باشد و خلاقیت تا زمانی که در ذهن دانش آموز است و خلق یعنی راه حل و طرح است که اجرایی نمی کنیم ولی وقتی یک نمونه آن را بسازیم می گویم اختراع است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خلاقیت قابل ثبت نیست و در کتاب ۶۲ تمرین خلاقیت نوشته ادوارد دبونو به عنوان متخصص ترین شخص در مقوله خلاقیت که بیش از ۳۰ سال مدرس خلاقیت بوده است و تفکر خلاق را کار کرده است.

دهقانی اشکذری، افزود: خلاقیت مهارت نیست که عده ای با آن به دنیا بیایند یا عده‌ای حسرت بخورند بلکه مهارت برای هر رده سنی و سطح هوشی از سندرم داون تا برنده جایزه نوبل یاد گرفتنی است.

وی، با اشاره به تجاری سازی و تولید انبوه اختراعات گفت: اختراعات ساده دانش آموزان را جدی بگیریم و در مدارس باید سامانه برای ثبت اختراعات داشته باشیم و فرهنگ خلاقیت را از پیشنهادات شروع کنیم که در واقع ذهن خلاق نیازمند حمایت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، افزود: یکی از مشکلات فرزندان ما نداشتن سواد مالی و عدم مهارت تیم سازی است و یا مشکل دیگر بچه ها کم شدن و یا فقدان دیالوگ بین فرزند و والدین است و یکی از دلایل آن حضور زیاد در فضای مجازی زیاد است.

دهقانی اشکذری، یکی از تجربه های آموزش به دانش آموزان را بیان کرد و افزود: در یک سال تحصیلی دانش آموزان مهارت سخت را یاد گرفتند و فضای واقعی را در محیط درس ایجاد کردیم و تیم ها هرکدام نامگذاری شد و به تیم ها سرکشی می کردند و نمایشگاهی با حضور خانواده و مسئولان استان مهارت ها را ارائه کردیم سپس تمام تیم ها میکروفون می گرفتند و تمرین حرف زدن در جمع و در واقع رفتار در فضای واقعی تمرین می شد که مهارت های فروشندگی و بازاریابی و اقتاع را هم یاد گرفتند .

وی، برخی مهارت های ضروری برای دانش آموزان را مردم شناسی، خودشناسی، تفکر خلاق و استقلال‌طلبی برشمرد و افزود: این عناوین مهارت هایی است که باید در مدارس یاد بدهیم رسد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مهارت ها های هفت گانه شایستگی را جدی بگیریم و انسانها را شایسته تربیت کنیم، بحث اصلی مهارت است یعنی دانشی که پیاده شود و مهارت توانایی انجام کار مهارت یعنی تبدیل خواستن به توانستن و تبدیل دانایی به توانایی است.

انتهای پیام/ص*