به گزارش صبح ساباط به نقل از روابط عمومی مرکز آموزشی و فرهنگی سما یزد، حجت السلام والمسلمین سید وحید معتمدی معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور در دومین گردهمایی منطقه ای مدیران مدارس سما(هرمزگان، سیستان بلوچستان، کرمان و یزد) به میزبانی استان یزد در اولین کارگاه مدیران این سازمان با اشاره به مباحث فرهنگی تربیتی اظهارداشت: در مسائل اخیر کشور یکی از جنبه های این حوادث، تلنگر به متولیان تعلیم و تربیت و مربیان و مدیران مدارس بود که چگونه فرزندان ما از فضا های دیگر تأثیر پذیر هستند و خلأ مسائل فرهنگی در این حوادث خود را بیش از پیش نشان داد.
وی، تأکید کرد: ما موظف هستیم مسائل آموزشی و پژوهشی دانش آموزان را تأمین کنیم و وظیفه بیشتر ما توجه به همه زوایای فرهنگی است و حوادث اخیر تلنگر می دهد که تلاش ها برای تأثیر گذاری کار فرهنگی باید بیشتر شود.
*مدیریت لذت در تربیت
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، با اشاره به مبحث «مدیریت لذت در تربیت» و نیز عناصر در مسائل فرهنگی اظهار داشت: فرزندان ما کجا تربیت می شوند؟ آنجایی که لذت میبرند؛ به طور مثال با دیدن گوشی تلفن همراه چند ساعت در حال دیدن و لذت بردن از فضای بازی های رایانه ای هستند.
معتمدی، با تأکید بر این موضوع که اگر در مسائل فرهنگی مدیریت لذت را نداشته باشیم فایده ای ندارد؛ ادامه داد: در مورد مدیریت لذت باید بدانیم لذت های سهل و ممتنع را داریم و همین مبحث مهمی در مسائل تربیتی است.
* تمام رسانه غرب روی وهم و خیال فرزندان ما تأثیرگذارند
وی، تصریح کرد: در واقع باید لذت های مخاطب خود و لذت های چندگانه او را بشناسیم در حالی که لذت های ذهنی و خیالی الان بیشتر از گذشته است به طوری که تمام رسانه غرب روی وهم و خیال فرزندان ما تأثیرگذارند و راه تربیت انسان از وهم و تخیل می گذرد.
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، ادامه داد: بعد از آن ما لذت های عقلانی داریم که مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی در کشف علم چنان لذت می برد که می گفت کجایند پادشاهان که لذت ما را درک کنند.
معتمدی، نوع دیگر لذت را لذت های معنوی دانست و گفت: کمک به دیگران یک لذت معنوی است و به طور مثال یک خیر مدرسه ساز وقتی فضای مدرسه را با حضور دانش آموزان دید و تصمیم گرفت تا آخر عمر خود مدرسه بسازد.
وی، خاطر نشان کرد: ما باید لذت های انسانی را تا عالی ترین مراتب بشناسیم زیرا با عدم شناخت نمی توانیم برنامه ریزی کنیم.*مراحل
*مدیریت لذت در تربیت و مسائل فرهنگی
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، با یاداوری موضوع این کارگاه در خصوص مدیریت لذت در تربیت اظهارداشت: در برنامههای فرهنگی پنج مرحله در مدیریت لذت وجود دارد که اولین آن شناخت لذت که با شناخت انسان همراه است.
معتمدی، دومین مرحله را پالایش لذت ها بیان کرد و افزود: برخی لذت ها به لحاظ مسلمانی ممنوع است که باید مدنظر قرار گیرد.
وی، سومین مرحله را همراهی با لذت های مشروع بچه ها دانست و گفت: مثلاً یک برنامه فرهنگی در قالب یک بازی گروهی همراه با خوردن خوراکی ها می توان طراحی کرد.
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، فلسفه وجود نذری دادن در کنار مراسم معنوی و مذهبی را نیز از این دسته دانست و اظهار داشت: پخت و پزها در مناسبت های مذهبی مادی نیست و همین همکاری در اجرای آن باعث انتقال فرهنگ و لذت معنوی می شود و قرینه سازی ذهن بچه ها و همراهی با لذت ها خیلی مهم است.
معتمدی، چهارمین مرحله مدیریت لذت در مسائل فرهنگی را لذیذ سازی برنامه ها بیان کرد و گفت: مثلا نماز خانه ای که بوی عطر می دهد بسیار در نمازگزاران و دانش آموزان تأثیر مضاعفی خواهد داشت.
وی، تصریح کرد: نماز که مهمترین شیوه تربیتی ماست باید همه موارد آن ردیف باشد و در واقع مدیران باید کار فرهنگی را برای دانش آموزان لذیذ کنند به طور مثال فرهنگ نماز را با خوراکی، تشویق، جایزه، دوستانه برخورد کردن و … برای بچه ها لذیذ کنیم.
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، پنجمین مرحله را ارتقای سطح لذت بیان کرد و افزود: ما یک لذت های عالی انسانی داریم که اگر ذره ای از آن را به بچه ها بچشانیم در برنامههای فرهنگی خود تأثیرگذاری داریم و نیز برنامه ها را با توجه به مخاطبین سطح بندی کنیم.
معتمدی، ابراز کرد: تربیت تک نسخه ای است که برای همه صدق نمی کند و برنامه های فرهنگی را راهبری ببینیم و یک راهبر فرهنگی ظرفیت های فرهنگی مجموعه را می بیند و از همه اینها به سمت کار فرهنگی سوق می دهد.
وی، افزود: برنامه های فرهنگی دانش آموزان را با مشارکت آنان انجام دهیم و درواقع دانش آموز در اجرای برنامه مشارکت کند و نوعی نگاه راهبری به همه اماکن و عناصر مدرسه از معلم تا نماز خانه و حیات مدرسه داشته باشیم.
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، گفت: معمولاً تربیت تأثیرگذار جاهایی انجام میشود که برنامهریزی نمیکنیم و حواسمان نیست به طور مثال در بوفه مدرسه یکی از مشکلاتی است که از آن غافل می شویم.
معتمدی، توصیه کرد: برای انتخاب همکاران دید فرهنگی داشته باشید و برای طول سال تحصیلی یک تقویم فرهنگی بنویسیم زیرا همیشه تقویم ها مناسبتی نیست.
وی، درصد های اختصاص یافته از بودجه فرهنگی مدارس را شامل یک درصد بهداشت، یک درصد تربیت بدنی و دو درصد فرهنگی دانست و تأکید کرد: بحث خانواده ها را باید جدی بگیریم.
معاون فرهنگی،هنری و تربیت بدنی سازمان سمای کشور، با ابراز تأسف ازاین که خیلی از مدیران درباره کار فرهنگی اعتراض می کنند، گفت: اولا با زبان لیّن، دوستی و رفاقت برخورد کنیم و توجیه نماییم که برنامه ای فرهنگی روتین برنامه های مملکت است و اگر ارتباط با مسائل فرهنگی را با روح و روان دانش آموزان برقرار کنید؛ سلامت معنوی ارتقا می یابد.
معتمدی، خاطر نشان کرد: مدارس را طوری تعریف کنید که اگر مردم بخواهند فرزندشان دنبال درس، دنبال تربیت همه جانبه و امنیت همه جانبه باشند مدرسه سما را انتخاب کنند زیرا جامعه، نوع عملکرد ما را می شناسد.
انتهای یام/ص*
Friday, 13 December , 2024