معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از ثبت ۱۳ اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش صبح ساباط؛ عبدالمجید شاکری شمسی معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با  اعلام ثبت ۱۳ اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون گفت:در میان آثاری که اخیراً برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تائید شده، خانه‌های تاریخی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و بقیه آثار حسینیه، آب‌انبار، آرامگاه، حمام تاریخی و مدرسه است.

شاکری شمسی با بیان اینکه پنج اثر در یزد و بقیه متعلق به شهرستان‌های تفت، بافق، بهاباد، ابرکوه، اشکذر و اردکان است؛ افزود: بنای انجمن زرتشتیان یزد، بنای آرامگاهی دارالحزن در بافق، خانه مشیری یزد، خانه‌های سلامت و پیری در اردکان از جمله این آثار است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم میراث‌فرهنگی مطالعه و بررسی در مورد آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی_فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

شاکری شمسی گفت: استان یزد دارای ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون ۱۹۶۴ اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان ۱۷۰۵ اثر در حوزه غیرمنقول و تعداد ۶۹ اثر در حوزه منقول و تعداد ۱۳۶ اثر در حوزه ناملموس و ۵۴ اثر در حوزه طبیعی بوده است.

شایان ذکر است؛ استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

  • نویسنده : بهناز عسکری