مدیرکل تعاون استان گفت: در سال 1400 با اجرای طرح واکسیناسیون و کاهش شدت بیماری کرونا آمار افراد مشمول بیمه بیکاری 3618 نفر است  که  در مقایسه با سال قبل که به علت کرونا افراد بیکار شده بودند با کاهش روبرو بوده است.

به گزارش صبح ساباط؛ محمد رضا فلاحتی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه امروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه آمار افراد مشمول بیمه بیکاری استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است گفت:  در سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح واکسیناسیون و کاهش شدت بیماری کرونا آمار افراد مشمول بیمه بیکاری ۳۶۱۸ نفر است که در مقایسه با سال قبل که به علت کرونا افراد بیکار شده بودند با کاهش روبرو بوده است.

وی از فعالیت ۲۹۷ تشکل کارگری در سال ۱۴۰۰ در استان خبر داد و گفت: در زمینه رسیدگی به شکایات نیز ۴۳۲۳ پرونده تشکیل شده که ۳۵۵۶ رای در هئیت تشخیص و ۸۰۴ رای نیز در حوزه حل اختلاف صادر شده است.

فلاحتی از وجود حدود ۵ هزار واحد تعاونی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۲۰۰ تعاونی فعال و مابقی غیر فعال یا در شرف انحلال هستند. ضمن اینکه ۶۰ شرکت تعاونی تولیدی نیز در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برگزاری اولین المپیاد ورزشی کارگران در استان اظهار داشت: این مسابقات  در ۲۱ رشته و با شرکت حدود ۲ هزار کارگر برگزار شده و فردا مراسم اختتامیه آن برگزار می شود.

فلاحتی افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد توسط دولت را بی نظیر دانست و گفت: برای اولین بار این میزان افزایش  بالاتر از نرخ تورم بانک مرکزی بود البته برخی نگرانی ها بابت تاثیر این میزان افزایش در تعدیل نیرو وجود دارد اما با توجه به اینکه سهم مقوله دستمزد در هزینه های تولیدی ۹ درصد و در واحدهای خدماتی ۱۱ درصد است بنابراین افزایش دستمزدها نمی تواند بهانه ای به دست کارفرمایان بدهد هر چند کارفرمایان ما در استان قدردان و دلسوز  نیروی های انسانی خود هستند.

وی افزود: البته در استان یزد واحدهای تولیدی زیادی داریم که یا قصد توسعه داشته و یا در واحدهای خود نیازمند نیرو هستند.

مدیرکل تعاون استان، نرخ بیکاری در استان در سال گذشته را ۹ درصد و در سال ۱۳۹۹ این نرخ ۱۳ درصد بوده است که اکثر بیکاران بانوان فارغ التحصیل هستند که در برنامه تحولی استان این موضوع دیده شده و یکی از راهکارها صدور مجوز مشاغل خانوادگی است.

فلاحتی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح ساباط؛ در خصوص چرایی عدم نظارت بر پرداخت حقوق دستمزد در کارگاه های کوچک گفت: پایه حقوق کارگران در سال جاری ۶ میلیون تومان بوده که از مصوبات شورای عالی کار است و در حال حاضر ۸۰۰ واحد تولیدی بالای ۱۰۰ نفر در استان وجود دارد که نظارت جدی بر آن ها در خصوص رعایت مصوبات این شورا وجود دارد هرچند این به معنی غفلت از کارگاه های دیگر نیست و علی رغم وجود حدود ۳۴ هزار واحد اقتصادی فعال در حوزه های مختلف و تنها ۲۰ بازرس کار، در صورت ارائه گزارش از سوی کارگران در خصوص عدم رعایت مصوبه موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی در پایان در خصوص آمادگی استان برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت ابراز داشت: در این زمینه بروز رسانی مجامع شرکت های تعاونی سهام عدالت و برگزاری مجامع طی دو مرحله در دستور کار قرار داشته و تا پایان اردیبهشت تعیین تکلیف می شود

  • نویسنده : حیران