جشنواره اله آباد فردا یکشنبه دوم آبان ماه، هم‌زمان با میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در کوچه شهید باستانی این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

به گزارش صبح ساباط؛  این جشنواره فردا یکشنبه دوم آبان ماه، هم‌زمان با میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در کوچه شهید باستانی این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

روستای اله آباد که از سالیان گذشته تاکنون دارای دو بخش زرتشتی‌نشین و مسلمان نشین است که با مساحتی حدود ۳۰ کیلومتر مربع در ۱۰ کیلومتری شهرستان و در مسیر اصلی جاده یزد – اردکان قراردارد و از موقعیت جغرافیایی از قدیم تاکنون بوده است یعنی این روستا در مسیر زارچ، اشکذر، فیروزآباد، مجومرد، علی آباد، جعفرآباد، حسین آباد، عصرآباد و رحمت آباد بوده و از زمانی‌که با حیوانات عبور می‌کردند تاکنون که خودرو جایگزین شده، محل گذر بوده است.

از این لحاظ این روستا موقعیت خیلی خوبی داشته از طرفی اله‌آباد تاریخچه‌ای صدساله و پرفراز و نشیب را تجربه کرده است. روستایی که در طول تاریخ چندین بار به علت خشک‌سالی و خشک شدن قنوات، خالی از سکنه شده و دوباره با تلاش بی‌وقفه به موقعیت اصلی خود برگشته است اما امروزه راهکار احیای ان را در مسیر دیگری دیده‌اند که می‌تواند اقتصاد روستا را دوباره پویا کند.

این روستا دارای دو بخش مسلمان‌نشین و زرتشتی‌نشین است که در گذشته با هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند اما به مرور زمان و به دنبال مهاجرت اغلب این افراد، بخش زرتشتی‌نشین آن خالی از سکنه شده است.

رونق گردشگری در این منطقه لازمه احیای روستای اله‌آباد است و می‌تواند مهاجرت معکوس را برای روستاها به دنبال داشته باشد و دوباره این روستا که از جاذبه‌ی زندگی مسالمت‌آمیز ادیان برخوردار است را احیا کند.

برگزاری جشنواره‌ها فرصتی را فراهم کرده تا بتوانیم دوباره این روستا و ظرفیت‌های آن را به مردم معرفی کنیم و اهتمام لازم برای احیای آن به کار رگفته شود.

انتهای پیام

  • نویسنده : فاطمه رهبر