صبح ساباط – مسعود توفان: حرکت به سمت توسه متوازن، تغییر روشهای تولید ثروت و کسب و کار، امنیت پایدار، رشد هوشمندی اجتماعی و از همه مهمتر توجه به شاخصهای نرم افزاری حکمرانی نظیر شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری از مهمترین این تغییرات محسوب میشوند. واضح است که با شعارهای همیشگی نمی توان به این نیازها […]
صبح ساباط – مسعود توفان: حرکت به سمت توسه متوازن، تغییر روشهای تولید ثروت و کسب و کار، امنیت پایدار، رشد هوشمندی اجتماعی و از همه مهمتر توجه به شاخصهای نرم افزاری حکمرانی نظیر شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری از مهمترین این تغییرات محسوب میشوند.
واضح است که با شعارهای همیشگی نمی توان به این نیازها پاسخ گفت و از سوی دیگر چالشها و معضلات فراروی مدیریت استان یزد مثل نوسانات نرخ رشد، رشد بیکاری،د غدغههای مدنی، چالشهای زیست محیطی، کمبود آب و همینطور محدودیتهای بودجه دولتی، نیازمند تصمیم گیریهای عقلانی، محاسبه شده و تحول زاست.
اکنون جای این سوال است که خط مشی و جهت گیریهای گفتاری و رفتاری نمایندگان محترم مردم استان برای پاسخگویی به این نیازها چیست؟ به نظر میرسد بخشی از پاسخ در توجه به سه اصل مهم و کلان یعنی: اجماع سازی ، تمرکز زدایی و بین المللی گرایی نهفته است.
اجماع سازی
شناسایی اولویتهای توسعهای و تلاش برای رسیدن به اشتراک نظر یا همان اجماع سازی یکی از این کلان روندها محسوب میشود، برخی از سوالات اساسی برای رسیدن به اشتراک نظر عبارتند از:
منافع استان چیست و چگونه میتوان هم راستا با منافع ملی از منافع استان یزد دفاع کرد؟ منافع جناحی، ارزشی و ایدئولوژیک کدامیک در بزنگاههای انتخاب و تصمیم گیری مورد توجه و استناد نمایندگان استان قرار خواهد گرفت ؟ آیا این توافق و تفاهم مشترکی برای هم زبانی و هم داستان شدن نمایندگان در این زمینه و نیز تفاهم با مدیران اجرایی استان صورت گرفته است؟ بی تردید اجماع سازی در پاسخ و رسیدن به رویکردی میانه، متعادل و غیرمتناقض، ترسیم کننده خط اصلی کار نمایندگان استان در چهار سال آتی خواهد بود.
بدون اینکه بخواهیم اختلاف نظر و سلیقهها را نادیده بگیریم ضروری است در خصوص اهم مسائل توسعهای استان، نیازها، راهبردها و چشم انداز بلندمدت، اشتراک نظر و تفاهم وجود داشته باشد، انجام گفت و گوهای مستمر،بهره بردن از نظر کارشناسان مجرب درباره تصمیمها، حضور نخبگان، صاحب نظران دانشگاهی و متخصصان حوزههای مرتبط و در نهایت تفاهم جمعی و همصدایی بر روی خطوط اصلی و جهت گیریهای اصلی توسعه از شروط اجماع سازی خواهد بود.
تمرکز زدایی
اگر تلاش برای تمرکز زدایی را ستاره راهنمای منافع استانها تلقی کنیم، سیاست گذاری متمرکز و یکپارچه در برخی از موارد دست مدیران استانی را در راهبری و پیشبرد امور بسته است، افزایش اختیارات استانداران از مصادیق تمرکززدایی محسوب می شود که بارها از این بابت اعلام آمادگی شده است .
ماهیت بسیاری از مشکلات به گونهای رقم خورده که نیازمند تصمیم گیریهای سریع و مطابق با شرایط بومی و محلی است، تمرکزگرایی بیش از حد به آسیب جدی در توسعه کشور و افزایش بروکراسی، تعلل در تصمیم گیری و انتظارات بی حد از پایتخت (به عبارتی معجزه پایتخت نشینها) مبدل شده است، بعنوان نمونه میتوان از محدودیتهای استان در اسفند ۹۸ در اتخاذ تدابیر سریع برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا نام برد که فقدان اختیارات لازم منجر به بازدارندگی در تصمیم و بروز اعتراضات مردمی شد، نمونه دیگر درخواست تعطیلی پنجشنبههاست که برغم ترجیحات شهروندان و موافقت استان دچار کلاف سردرگم تصمیمگیری در سطح ملی است .
یزد در چانه زنیهای خود در سطح ملی میبایستی به میزان بیشتری خواستار تمرکز زدایی در برنامهریزیها و تصمیم گیریها باشد، به طور کلی تحقق عدالت و پیشبرد سیاستهای توسعه ای و بهره گیری از فرصتهای نوظهور در اقتصاد و فناوری منطبق با قابلیت و ظرفیتهای منطقهای و استانی به خصوص در حوزه سرمایهگذاری از نتایج تمرکززدایی است که انتظار میرود مورد توجه نمایندگان محترم قرار گیرد.
بین المللی گرایی
درحالیکه تحریم ها دسترسی بین المللی کشورمان را محدود کرده، بازگشت به ارتباطات بین الملل و بهره برداری از ظرفیتهای جامعه جهانی یک ضرورت انکار ناپذیر محسوب می شود، استان یزد مدتهاست از بستر سنتیاش جدا شده و بی تردید بین المللی گرایی نه بعنوان پرستیژ بلکه یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی در افق آینده محسوب می شود. هرچند شیوع کرونا منجر به کمرنگ شدن بین المللیگرایی و اهمیت یافتن مجدد جغرافیا و مرز شد؛ اما واقعیت درهم تنیده جهانی به گونهای است که منافع دراز مدت جوامع با ارتباطات بین الملل و گشودگی، گره خورده است.
یافتن شرکای تجاری تازه، تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و توسعه مراودات علمی، فرهنگی و اجتماعی درمحافل برنامهریزی و توسعهای از اهمیت بالایی برخوردار است و اتفاقاتی نظیر ثبت بافت تاریخی یزد، انتظارات و زمینه گسترش روابط خارجی را برای این استان فراهم کرده است که نقش نمایندگان مجلس را در بهره برداری از این ظرفیتها برجسته میسازد.
واقعیت این است که وضعیت کنونی توسعه در استان نتیجه چند دهه برنامه ریزی توسعه توسط معماران آن بوده است و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد نیز اکنون پیریزی می شود، قدر مسلم اینکه استان یزد در نگاه آینده نگرانه خود نیازمند دقت در عمق نگاه با توجه به تحولات و رویکردهای مختلف خواهد بود که توجه به کلان روندها را بیش از پیش مهم می سازد.
* کارشناس رسانه و مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد
Tuesday, 10 September , 2024