به گزارش صبح ساباط؛ نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد با حضور آیتالله ناصری، نماینده ولیفقیه در استان، محمدرضا بابایی، استاندار یزد، مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار شد. این نشست با هدف بررسی مسائل کلان آموزشی استان و تصمیمگیری در خصوص چالشهای پیشرو در آستانه سال تحصیلی جدید تشکیل گردید.
اهم دستورکارهای نشست شامل ارائه برنامههای سال تحصیلی، ساماندهی سرویس حملونقل دانشآموزان استثنائی، بررسی جایگاه استان در نتایج کنکور و نقش صنایع و معادن در ایفای مسئولیتهای اجتماعی بود.
محمدرضا بابایی استاندار یزد، با تأکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی صنایع موضوعی مبهم و بدون چارچوب حقوقی روشن است، گفت: تصوری در افکار عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه بودجه مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن در اختیار استاندار قرار دارد، در حالیکه چنین اختیاری اساساً وجود ندارد. هر صنعت و معدن، در چارچوب منطقهای خود هزینه میکند و نمایندگان مناطق نیز اجازه انتقال این اعتبارات به خارج از حوزه جغرافیایی خود را نمیدهند؛ که البته منطقی و بحق است.
وی با انتقاد از نبود آییننامه شفاف در این زمینه افزود: جایگاه استاندار اقتضا نمیکند برای تأمین اعتبارات خرد به سراغ صنایع برود و از آنان درخواست کمک کند. شأن مدیریتی استان بالاتر از آن است که برای مبالغ ناچیز پیگیری فردی انجام شود. انتظار اصلی این است که دولت با تصویب یک آییننامه جامع، تکلیف صنایع خصوصی را در زمینه مسئولیت اجتماعی روشن کند؛ همانگونه که برای شرکتهای دولتی چارچوب قانونی تدوین و ابلاغ شده است.
استاندار یزد در ادامه به نمونههای موفق همکاری صنایع در استان اشاره کرد: در حوزه زیرساختی، بسیاری از واحدهای صنعتی در کنار دولت قرار گرفتهاند. به عنوان نمونه، بیش از ۵۰ کیلومتر از جاده طبس با کمک صنایع و خیرین تکمیل شده و بخش قابلتوجهی از اعتبارات راهسازی استان نیز توسط معادن و صنایع تأمین گردیده است. این واقعیت نشان میدهد که اگرچه برخی صنایع در حوزه اعتباری مشارکت نداشتند، اما در پروژههای عمرانی نقش اثرگذار ایفا کردهاند.
وی با تأکید بر هزینههای سنگین پروژههای عمرانی افزود: هزینه احداث هر کیلومتر جاده بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان است. با وجود این، توانستیم ۵۰ کیلومتر از جادهها را با همکاری بخش خصوصی به سرانجام برسانیم، بدون آنکه فشار مضاعفی بر منابع دولتی وارد شود. این دستاوردها گواهی است بر ظرفیتهای بالای صنایع در ایفای نقش ملی و استانی.
در بخش دیگری از نشست، موضوع آموزش و پرورش به عنوان محور اصلی توسعه انسانی استان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد کمیتهای تخصصی ذیل شورای آموزش و پرورش تشکیل شود تا عوامل مؤثر بر نتایج کنکور و کیفیتبخشی به آموزش متوسطه دوم را بررسی نماید.
استاندار یزد در این خصوص خاطرنشان کرد: نتایج کنکور حاصل تلاشهای بلندمدت در مقاطع ششم تا دوازدهم است. آنچه امروز دیده میشود، ثمره سرمایهگذاریهای ۶ سال گذشته است. بنابراین باید با نگاه بلندمدت و علمی، کیفیت نظام آموزشی استان تقویت شود.
از دیگر محورهای جلسه، بررسی موضوع تغییر ساعات آموزشی مدارس و تعطیلیها بود که مقرر شد با مدیریت معاونت سیاسی استانداری و تصویب در شورای آموزش و پرورش، تدابیر لازم اتخاذ و به مدارس استان ابلاغ شود. همچنین ساماندهی حملونقل دانشآموزان استثنائی به عنوان یک ضرورت اجتماعی و آموزشی، در دستور کار قرار گرفت تا با همکاری دستگاههای ذیربط شرایط مطلوبتری برای این قشر فراهم شود.
در ادامه آیتالله ناصری، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه یزد، محور دیگری از نشست را تشریح کردند و بر اهمیت تربیت جامع علمی، اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان تأکید کرد.
ناصری گفت: پرورش صحیح جوانان و نوجوانان، مسئولیتی سنگین و پیچیده است که تنها شامل آموزشهای علمی نمیشود؛ بلکه باید هویت دینی، اخلاقی و اجتماعی آنان نیز تقویت شود. معلمان در طول سالها نقش کلیدی در هدایت و رشد دانشآموزان ایفا میکنند و کیفیت این تربیت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ایشان در ادامه به ضرورت همراهی خانوادهها و تقویت ارتباط میان خانه و مدرسه اشاره کردند:
جلسات اولیا و مربیان باید به گونهای برگزار شود که خانوادهها با روشهای تربیتی صحیح آشنا شوند و بتوانند با مدارس در پرورش اخلاق، اعتقادات دینی و مهارتهای اجتماعی فرزندان همکاری کنند. این هماهنگی، از اهمیت بسیاری برای شکلگیری هویت سالم نوجوانان برخوردار است.
ناصری یزدی همچنین نقش خیرین و صنایع در حمایت از آموزش و پرورش را مورد تقدیر قرار دادند و افزودند:
در استانهای دیگر مانند اصفهان، خیرین و صنایع کمکهای مؤثری در حوزه مدرسهسازی و ارتقای آموزش انجام دادهاند. بهرهگیری از ظرفیتهای این بخشها میتواند بخشی از نیازهای آموزش و پرورش را تامین کند و امکان پرورش بهتر دانشآموزان را فراهم نماید.
ایشان تأکید کردند: نسل امروز با چالشهای نوین مواجه است و باید از ظرفیتهای علمی و دینی بهره ببریم تا نوجوانان مسیر درست رشد فکری و اجتماعی را طی کنند و مهارت تفکر انتقادی، تشخیص حق و باطل و هویت دینی را کسب نمایند.
- نویسنده : ریحانه رفیعی زاده














Thursday, 6 November , 2025