رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جمع فعالان فرهنگی و مذهبی استان یزد، با اشاره به پیچیدگی‌های نبرد ترکیبی و شناختی امروز، بر ضرورت ورود همه‌جانبه مردم، روحانیون، هیئت‌ها و به‌ویژه بانوان و نوجوانان در میدان جهاد تبیین تأکید کرد.

به گزارش صبح ساباط؛ محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جمع فعالان فرهنگی و مذهبی گفت: امروز در میانه یک جنگ ترکیبی و چندوجهی هستیم؛ جنگی که صرفاً در عرصه نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه ابعاد فرهنگی، رسانه‌ای، روانی و ادراکی آن بسیار پررنگ‌تر و حیاتی‌تر است.

قمی گفت: بخشی از این جنگ در ظاهر آتش‌بس است، اما حقیقت آن است که دشمن بی‌وقفه با ابزار رسانه، روایت و تحریف در حال پیشروی است. اگر در این عرصه کوتاهی کنیم، انسجام ملی به خطر می‌افتد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مردم ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی، نمره خوبی گرفته‌اند. آنان درک درستی از دشمن دارند و موضع عداوت را اتخاذ کرده‌اند، اما این انسجام نیاز به تغذیه مداوم با تبیین و روایت صحیح دارد.

وی گفت: اگر ریشه‌های عداوت با رژیم اشغالگر قدس، از دل آیات قرآن و واقعیت‌های تاریخی به‌درستی روایت نشود، انسجام فعلی ممکن است کوتاه‌مدت و آسیب‌پذیر باشد. امروز، مسئولیت روایت‌گری متوجه همه ماست.

رئیس سازمان تبلیغات تأکید کرد: نباید تصور شود که تبیین فقط وظیفه سازمان تبلیغات یا دستگاه‌های رسمی است؛ تبیین، یک واجب عینی، فوری، قطعی و اجتناب‌ناپذیر برای همه دلسوزان انقلاب و جامعه است.

قمی گفت: هیئت، مرکز جهاد است. آقا به‌صراحت فرمودند هیئت کانون، پایگاه، و محل جوشش جهاد تبیین است. بنابراین اگر هیئات در دهه محرم توانسته‌اند روایتی منسجم از حق و باطل ارائه دهند، نمره قبولی می‌گیرند، ولی این کفایت نمی‌کند و باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش بانوان و نوجوانان افزود: بانوان مؤمن و مجاهد، با توجه به ویژگی‌های خدادادی، می‌توانند روایت‌ها را با درک دقیق از ذهن مردم و زبان مردم، به میدان بیاورند. همچنین نوجوانان، توانایی ساختن افق‌های جدید در جامعه را دارند و باید بر روی آنان سرمایه‌گذاری شود.

قمی گفت: ما از کسانی که اهمیت جبهه فرهنگی و رسانه‌ای را نمی‌بینند، گلایه داریم، اما این گلایه نباید مانع ورود جدی ما به میدان شود. اگر در میدان روایت و رسانه غایب باشیم، دشمن افکار عمومی را قبضه خواهد کرد.

رئیس سازمان تبلیغات افزود: این جنگ، صرفاً جنگ نظامی نیست. اینجا جنگ روانی و نبرد افکار است. ما باید با همه ظرفیت‌های هنری، رسانه‌ای، تبلیغی و مردمی وارد شویم و روایت صحیح را به گوش جامعه برسانیم. هنوز بسیاری از ابزارها و قالب‌های نوین را به‌کار نگرفته‌ایم.

قمی گفت: تجربه نشان داده است هر جا مردم پای کار آمده‌اند، موفقیت حاصل شده است. در این مسیر، وظیفه سازمان تبلیغات حمایت است، نه تصدی‌گری. مسیر «همه با هم» باید در جهاد تبیین نیز دنبال شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تا وقتی که انسجام اجتماعی بر پایه شناخت حقیقت و تبیین مستمر دشمنی دشمن شکل نگیرد، پیروزی در این نبرد شناختی ممکن نخواهد بود. ما باید با زبان مردم، با روش‌های مردم‌فهم و در قالب‌های جدید، تبیین را پیش ببریم.

شایان ذکر است؛ مهدی مجاهد فر مدیر کانون مداحان استان یزد در این دیدار به عنوان نماینده مادحین، جامعه ستایشگران یزد، بنیاد دعبل خزائی این استان و دیگر تشکلات فرهنگی مذهبی ضمن بیان دغدغه های فعالین اینن حوزه بر توجه ویژه به حوزه آموزش مادحین تاکید و ضمن آرزوی سلامتی برای پیرغلامان آستان مقدس و ربوبی سیدالشهداء ارتقاء جایگاه مادحین پیرغلام و نیز توجه به رفاهیات مادحین را خواستار شد.

عکس: ابوالفضل زینلی

  • نویسنده : ریحانه رفیعی زاه