رئیس سازمان سما در جمع مدیران مدارس استان های یزد، سیستان بلوچستان، کرمان و هرمزگان گفت: با وجود شرایط کرونا در دوسال گذشته بیش از ۲۸ درصد رشد جمعیتی داشته ایم و جمعیت دانش آموزی ما از 119هزار دانش آموز در دو سال گذشته به ۱۴۰ هزار دانش آموز در 791 مدرسه رسیده است و نشان دهنده تأثیر کیفیت در بحث جذب دانش آموز است.

به گزارش صبح ساباط به نقل از روابط عمومی مرکز آموزشی و فرهنگی سما یزد، سید محمد بطحائی رئیس سازمان سما در دومین گردهمایی منطقه ای مدیران مدارس سما(هرمزگان، سیستان بلوچستان، کرمان و یزد ) به میزبانی استان یزد در اولین کارگاه مدرسه کاوی این سازمان با خیر مقدم به شرکت کنندگان اظهار داشت: مدرسه یک سازمان است و ما مدیر سازمانی با مأموریت هایی هستیم که اصلی‌ترین مأموریت مدرسه، فراهم کردن محیطی برای یادگیری است.

بطحایی افزود: یادگیری یعنی رفتار به صورت نسبتاً پایدار تغییر یابد به طور مثال حتی بچه ای که دروغ می گوید آن را یاد گرفته است و صداقت نوعی یادگیری است.

رئیس سازمان سما، ادامه داد: صاحب نظران می گویند«هر نوع تغییری یادگیری نیست بلکه یادگیری باید نسبتاً پایدار باشد؛ مثل دوچرخه سواری و برقراری تعادل که در طول عمر یک نوع یادگیری پایدار است.

بطحائی، گفت: در مدارس برخی یادگیری ها رسمی است و همین طرح تحولی مهارت های ۲۵ گانه زندگی، یک طرح رسمی به شمار می آید در حالی که بسیاری از یادگیری بچه ها غیر رسمی است یعنی همان چیزی که فضای مجازی، دشمن آن است، در واقع فضای مجازی فرصت تعامل و یادگیری غیررسمی در فضاهای فیزیکی و غیر رسمی را سلب کرده است و کودکان از یکدیگر یاد می گیرند.

وی، خاطر نشان کرد: یادگیری اجباری نیست و ما نمی توانیم بچه ها را در مسیر یادگیری بکشیم بلکه باید خود یادگیرنده علاقمند در مسیر یادگیری باشد.
رئیس سازمان سما، بیان کرد: شاخص موفقیت برای ما، کیفیت است، و کیفیت یعنی میزان تحقق و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است و کیفیت مدارس ما از سه سال گذشته تا کنون به ۶۰ درصد افزایش یافته است یعنی از نمره ۹ به ۱۲ رسیده ایم و هنوز با نمره ۲۰ فاصله داریم.
دکتر بطحایی، با اشاره به شرایط سخت دوران کرونا گفت: اگر چه موانع و مواردی وجود دارد ولی باید بتوانیم کیفیت کار خود را در بخش غیردولتی بالا ببریم و با وجود شرایط کرونا در دوسال گذشته بیش از ۲۸ درصد رشد جمعیتی داشته ایم و جمعیت دانش آموزی ما از ۱۱۹۰۰۰ دانش آموز در دو سال گذشته به ۱۴۰ هزار دانش آموز در ۷۹۱ مدرسه رسیده است ونشان دهنده تأثیر کیفیت در بحث جذب دانش آموز است.

سه استراتژی برای رسیدن به کیفیت

وی، اظهار داشت: ما برای اینکه به سمت کیفیت برویم سه استراتژی داریم که راه اول روش های فعال تربیتی است.

رئیس سازمان سما، ادامه داد: در این روش و استراتژی اول، یادگیری ما در شرایط فعلی برای دانش آموزان این دوره مناسب نیست و در نتیجه مدارس سما با تغییر روش سنتی خود، باید جای خود را برای یادگیری نسل امروز تغییر دهند.

دکتر بطحایی، استراتژی دوم را «خانواده» و تقویت ارتباط و تعامل مدرسه با خانواده معرفی کرد و افزود: خانواده به عنوان حلقه مفقوده ما در آموزش عمومی که از آن غافل شده ایم و اکنون خانواده و مدرسه از هم جدا هستند؛ در این استراتژی دوم ما، مدرسه و خانواده در یک جبهه قرار می گیرند و ارتباط و تعامل با خانواده ها باید افزایش یابد.

وی، ابراز کرد: در این حلقه مفقوده خانواده به مدارس ضربه زده و یک پلتفرم قرار بود در سامانه جامع آموزش و پرورش قرار بگیرد و از طریق این پلتفرم حرف های خود را به گوش خانواده برسانیم و خانواده ها هم حرف های خود را به گوش ما برسانند و یا حرف های خصوصی را با خانواده ها بتوانیم در میان بگذاریم، مثلاً خانواده ها در خصوص آسیب های ارتباط فرزندان با جنس مخالف مطلع باشند که چه ضربه های روحی و آثار ضد تربیتی همراه خود دارد.

رئیس سازمان سما، سومین استراتژی را نظام جامع مدیریت منابع انسانی معرفی کرد و افزود: ما در طول ۲۰ سال گذشته تجربیات ارزشمندی را کسب کرده‌ایم چون شرایط تغییر می کند باید نظامات خود را بر اساس شرایط تغییر دهیم و نظام جامع مدیریت منابع انسانی از صفر تا صد توضیح می‌دهد و در واقع منابع انسانی حرف آخر تحول را می زند.

دکتر بطحائی، در بخش دیگری از سخنان خود برخی شایستگی ها از جمله داشتن مهارت های فنی، ادراکی و انسانی را برای مدیران ضروری دانست و هر کدام را تشریح کرد.

وی، گفت: مدیر باید هنر استفاده از کلام را و تکنیک ها را بلد باشد؛ مدیر باید سرحال و سرپا باشد و به طور مثال برای رفتن به طبقات بالا نگوید آسانسور کجاست.

رئیس سازمان سما، گفت: شما به عنوان مدیر مدرسه باید تکنیک ها را بلد باشید مثلاً هدایت تحصیلی را بدانید و از سیستم های کامپیوتری مدرسه استفاده کنید،

دکتر بطحائی، در خصوص مهارت های ادراکی تصریح کرد: در این مهارت به طور مثال شما به عنوان مدیر مدرسه بدانید خانواده جدا از مدرسه نیست، باید بدانید بچه طلاق یا والدینی که در مرحله جدایی هستند در کار شما تأثیر گذار است.

وی، ادامه داد: مهارت انسانی یعنی کسی که بتواند با دیگران کار کند و اگر من بیایم و بگویم همه را بیرون می کنم پس در نتیجه مهارت انسانی من پایین است و در حقیقت مدیر باید بتواند با دیگران کار کند.

رئیس سازمان سما یادآور شد: مهارت به سه دسته فنی، ادراکی و مهارت انسانی تقسیم می شود و مهارت انسانی برای همه مدیران در همه سطوح در طبقه بندی مهارت نیاز است.

دکتر بطحائی در پایان سخنان خود با دعوت از شرکت کنندگان در بحث از آنان خواست تا ویژگی های یک مدیر خوب مدرسه را بر اساس تجربیات خود بیان کنند که شرکت کنندگان برخی از این خصوصیات از جمله صبور بودن، ژنتیک، آشنایی با روانشناسی کودک و نوجوان، حل مسئله، رفتار قابل قبول، رفتار اجتماعی، برنامه‌ریزی، نظام مندی، حل مسائل، مدیریت زمان، نوآوری، اثر بخشی، رهبری در سازمان و توانایی ارتباط با اولیای دانش آموزان را برشمردند.