بانوی پژوهشگر فرانسوی در کنفرانس ملی الکترونیکی پژوهش های مدیریت کسب و کار اخلاقی به آسیب های فضای مجازی برای انسان ها و طولانی بودن مدت استفاده کاربران از آن و تغییر سبک زندگی پرداخت و گفت: برای اینکه فضای مجازی را جهت دهیم باید تغییر جهت دهیم و به سمت پیشنهادها، رفتارها و رفتارهای اخلاقی حرکت کنیم.

به گزارش صبح ساباط؛ فرانسواز پاکینسکی استاد علوم اطلاعات و ارتباطات دانشگاه لیون فرانسه در نخستین کنفرانس ملی
الکترونیکی پژوهش های مدیریت کسب و کار اخلاقی در یزد که به صورت آنلاین و با ترجمه همزمان دکتر شادی ضابط عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات، حضور یافت به تشریح موضوع مقاله خود در رابطه با «زندگی خصوصی و استفاده از شبکه های اجتماعیف منبع اطلاعات تجاری یا مسئله اخلاقی؟» پرداخت.
وی برخی از دغدغه های خود برای انتخاب موضوع مقاله را انسان، شبکه های اجتماعی و جوانان برشمرد و گفت: خطر همینجا شروع می شود و با تغییراتی که در استفاده ما از وسایل ارتباطی به وجود آمده، ما زمانی که به اینترنت و شبکه های اجتماعی وصل هستیم مدام هر چیزی را به اشتراک می گذاریم.
این پژوهشگر فرانسوی، پذیرش مطالب در فضای مجازی، مشاهده و سهولت دسترسی به شبکه های اجتماعی در قالب های متعدد وتأثیر سنگین روی زندگی روزمره و زندگی حرفه ای و خصوصی افراد را از جمله آسیب های فضای مجازی برشمرد.
پاکینسکی، با بیان این که داده های تولید شده تبدیل به بیگ دیتای اجتماعی می شود، افزود: در ابتدا من به وسعت کمی پدیده بیگ دیتای اجتماعی«کلان داده» می پردازم چون داده های شبکه های اجتماعی غنای وب هستند.
وی با طرح این سئوال چرا این همه انسان به سمت شبکه های اجتماعی رفته اند پاسخ داد: در جامعه ای که ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی نوعی الزام اجتماعی و تقریبا یک شرط برای وجود داشتن است انتشار در شبکه های اجتماعی امروز تبدیل به یک پدیده بزرگ استفاده از منطق شبکه های اجتماعی شده است.
این استاد فرانسوی، اعمال محدودیت های اجتماعی در شبکه های اجتماعی را از سوی نهادهای قانونگذار یک مطالبه دانست و افزود: آن چیزی که طرح سئوالات مهم اخلاقی را بر می انگیزد، باید با دانشجوییانمان مطرح کنیم.
خانم پاکینسکی ادامه داد: می دانیم که بیگ دیتا پدیده بزرگ تولید، جمع آوری و انتخاب داده ها و به دنبالش پردازش داده هاست که سه مشخصه دشوار بررسی صحت داده ها، میزان ارزش گذاری آن ها و قدردت پیشگویی کنندگی بیگ دیتاها را دارد.
وی ابراز کرد: ما هم به اندازه خودمان به طرز قابل توجهی در تولید داده ها سهیم هستیم زیرا ما بسیار سریع بیگ دیتا«کلان داده» تولید می کنیم.
این استاد دانشگاه فرانسوی اضافه کرد: زمانی که به اینترنت وصل می شویم اپراتورهای متعددی از جمله پلتفورم های متعددی، سایت های همکار و… داده های ما را دریافت می کنند که ۱،۷مگ تقریبا وزن یک تصویر با گوشی تلفن همراه است.
وی بر اهیمت تشریح بیگ دیتا«کلان داده» به دلیل غنای شبکه های اجتماعی تأکید کرد و افزود: یوچای بنکلر، قاضی آمریکایی در کتاب خود با عنوان غذای وب در سال۲۰۰۶ نوشته است«
اصطلاح بیگ دیتای اجتماعی شامل منابع متعدد داده می شود که سه تای آن در ابتدا شامل داده های ناخالص که از گیرنده ها با رایانه پس از وصل آی پی شخصی می آیند ودوم داده هایی که از رویکردهای بشری می آیند می آیند که مستقیما به بشر مربوط می شود و زیست شناسی، علوم اجتماعی، پزشکی، بیزینس، مالی،فرهنگ، بازی، توریسم و…را شامل می شوند.
وی سومین منبع بیگ دیتای اجتماعی را از نظر نویسنده آمریکایی، داده هایی عنوان کرد که از فعالیت های اجتماعی و داده های شخصی و آنلاین ما استخراج می شوند.
این استاد فرانسوی ادامه داد: آمار جهانی قاطعانه می گویند وزن مسائل اجتماعی را باید در بیگ دیتا در نظر گرفت چرا که بیگ دیتاها در حال افزایش روز افزونند چون گوشی های ما و اینترنت ها و اپ هایشان هم هوشمندانه تر طراحی می شوند و از رسانه های اجتماعی آن استفاده می کنیم.
وی گفت: ارتباط برقرار کردن یک فعالیت مسلط در فعالیت های اجتماعی ماست که بیش از پیش وقت ما را می گیرد و به طور متوسط تقریبا هفت ساعت در روز به اینترنت متصل هستیم و امارها نشان مید هد که از این مقدار، تقریبا دوساعت تا دوساعت و نیم در شبک های اجتماعی به سر می بریم.
این استاد فرانسوی هشدار داد: این بالارفتن آمارنشان از بستر استفاده خاصی از جمله(متصل، توده ای و متنوع) خبر می دهد که چهره نوظهور کاربر را به ما نشان می دهند یعنی کاربری که در تولید محتوا سهیم است و در پخش، کاربری، ارتباطات و مصرف اپ ها، خدمات پلتفرمها را به هم وصل می کند.
وی اضافه کرد: به نظر ویتالی روزاتی محقق کانادایی باید با توجه به این اخلاق مناسب جامعه به یک اخلاق اولیه فکر کرد زیرا این اخلاق روی تحلیل دیجیتال در جامعه تکیه نمی کند و اجازه می دهد ویژ گی هایش از طریق تفکر اخلاقی ساخته شود.
این پژوهشگر ادامه داد: یک اخلاق کاربردی اگر فقط به تشخیص خوب بودن یا بد بودن ختم شود خیلی محدود است، یا با این اصول نرم های رفتاری در زمینه خاص(مثلا پزشکی یا حریم خصوصی) را توضیح دهیم.
پاکینسکی افزود: با دیجیتال مدام باید دوباره شروع کرد مثلا هوش مصنوعی در نتیجه اخلاق دیجیتال و اخلاق اولیه است که تغییرات فرهنگ و ارزش های تولید شده توسط تکنولوژی جدید را در نظر می گیرد و مدام باید قوانین اخلاقی جدیدی خلق کرد.
وی ادامه داد: ولی مسائل برای اندیشیدن به اخلاق اولیه دیجیتال آنقدروسیعند که این کار غیر ممکن است و اولا این سئوال مطرح است که چه نوعی از عوامل باید درباره این ارزش ها و فرهنگ این اخلاق چه کسانی دراروپا یا سیاستمداران، دولت، اتاق ها، ادارات و … باید فکر کنند؟
این پژوهشگر فرانسوی بیان کرد: فاوا رابطه ما را با جهان تغییر داده و به صورت اساسی و مدام بر وب واقعیت، واقعیت مجازی، هولوگرام و… افزوده است.
وی تصریح کرد: اینکه می خواهیم اخلاق دیجیتال داشته باشیم یعنی این اراده را برجسته کنیم که انسان را در بطن متن ها قراردهیم و برای اینکه فضای مجازی را جهت دهیم باید تغییر جهت دهیم و به سمت پیشنهادها، رفتارها و رفتارهای اخلاقی حرکت کنیم.
پاکسنسگی گفت: به صورت اجتماعی باید کاربران و تولید کنندگان، درگیر شوند حتی واسطه ها که حتی قانون یا قوانین نمی توانند به جزدر مواردی مجبورشان کنند مثلا حمله به فیسبوک یا گوگل نشان می هد قوانین محدودیت هایی هم دارند، چرا که فضای مجازی از هر چیز عصر بیگ دیتاست، حکوت اقتصاد دیتاهاست، و اخلاق به درد تنظیم بازار اقتصادی نمی خورد بلکه به درد سبک زندگی و جامعه می خورد.
انتهای پیام/