در حالی که سال تحصیلی جدید از پانزدهم شهریورماه آغاز می‌شود تداوم شیوع کرونا، خانواده‌ها را در هراس جدی از ثبت نام و تحصیل فرزندان خود قرار داده است.

به گزارش صبح ساباط، سال تحصیلی جدید دانش آموزان امسال با تداوم شیوع بیماری کرونا با اختلالاتی جدی مواجه شده است. از یک طرف بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن فرزندان خود به مدارس در هراسند و از سوی دیگر آن چنان که مدیر کل آموزش و پرورش یزد اعلام کرده است نمی‌توان تحصیل را متوقف کرد. اختلافی که از همان اوایل شیوع کرونا هم خود را نشان داده بود و بحث بر سر تعطیلی یا ادامه کار مدارس دوگانگی‌هایی را بر تحصیل دانش آموزان تحمیل کرده بود.

 

اختلاف بر سر تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس؟
سی ام بهمن ماه بود که وزارت بهداشت از مثبت اعلام شدن تست کرونای دو شهروند خبر داد؛ کرونا، ویروس پیشرفته و خطرناک از خانواده آنفلولانزا، پس از چند ماه جولان در چین سرانجام وارد ایران شده بود.
این ویروس به تدریج در استان‌ها و شهر‌های مختلف منتشر و سرانجام به یک بیماری فراگیر مبدل شد به طوری که هیچ استانی در کشور از گزند آن در امان نماند.
کرونا که تا آن زمان ده‌ها هزار مبتلا و کشته را در چین بر جای گذاشته، مردم را زمین گیر کرده و شهر‌ها را سوت و کور کرده بود، نگرانی شدیدی را میان خانواده‌های ایرانی به وجود آورد. اوج این نگرانی در مدرسه‌ها بود؛ جایی که فرزندان بی دفاع و ناآشنا به اصول بهداشتی در آن‌ها مشغول به تحصیل بودند.
در حالی که مدارس برخی استان‌های درگیر با کرونا تعطیل شده بودند، اعتراض خانواده‌های یزدی به عدم تعطیلی مدارس در این استان آغاز شد و حتی کار به جایی رسید که برخی خانواده‌ها از حضور فرزندان خود در مدرسه جلوگیری کردند.درس در سایه ترس
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی‌شهید صدوقی یزد در روز چهارم اسفند، در واکنش به اعتراض برخی خانواده‌ها در مورد تعطیل نشدن مدارس این استان گفت: اگر موردی از کرونا در استان مشاهده شود حتما نسبت به تعطیلی مدارس، تصمیم گیری خواهد شد.
دهقانی با تأکید بر برای تعطیلی مدرسه باید حداقل ۱۵ درصد دانش آموزان یک کلاس دچار تنگی نفس شوند، افزود: آن‌هایی که دغدغه تعطیلی مدارس را دارند، بگویند کدام استان بوده که به کرونا مبتلا نبوده و مدارس آن تعطیل شده است.
استاندار یزد هم این سخنان را تکرار کرد و با تأکید بر اینکه تعطیلی مدارس در پرتو عدم مشاهده کرونا در استان غیرممکن است، اظهار داشت: استان‌هایی که نسبت به تعطیلی مدارس اقدام کرده اند، مواردی از کرونا در آن‌ها مثبت گزارش شده، ضمن آنکه تعطیلی مدارس باید حتما با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش انجام شود.
اما ساعاتی از تأکید استاندار و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نگذشته بود که روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان از تعطیلی همه مدارس بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا و به منظور نظافت و ضد عفونی کردن فضا‌های آموزشی از روز دوشنبه تا آخر هفته خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش بر لزوم اجرای دستورالعمل‌هایی نظیر استفاده از صابون مایع و سطل زباله در دار و ضدعفونی کردن مدارس و همچنین نظارت مدیران و معلمان بر سلامتی دانش آموزان و کنترل و بوفه‌های مدارس تأکید کرد، اما این دستورالعمل‌ها هیچگاه انجام نشد، زیرا مدارس از همان روز تعطیل شده و تا امروز بازگشایی نشده اند.
تعطیلی مدارس استان از پنجم تا دهم اسفند، از دهم تا دوازدهم اسفند، از دوازدهم اسفند تا آخر سال و از ابتدای سال جاری تا ۲۷ اردیبهشت ادامه یافت و در این روز اعلام بازگشایی مدارس شد، اما خانواده‌ها هیچگاه فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند و عملا سال تحصیلی گذشته از اسفندماه وارد فاز غیرحضوری شد.
آموزش‌های غیرمجازی در گروه‌های مختلف واتس آپ و تلگرام یا برنامه شاد با همه مشکلات و سختی‌هایی که برای دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها به همراه داشت، با اطمینان خاطر از سلامتی فرزندان همراه بود و امتحانات نیز به صورت غیرحضوری برگزار شد، تا پرونده سال تحصیلی که چند ماه آن با حال و هوای کرونا و قرنطینه و آموزش غیرحضوری بود، بسته شود.

 

نگرانی والدین از تحصیل حضوری دانش آموزان
برغم تصمیم مسئولان برای شروع کلاس‌های درسی مدارس، والدین همچنان از حضور فرزندان خود در مدارس در بیم و هراس به سر می‌برند. این بیم و هراس آن‌ها از وقتی موج دوم کرونا شیوع پیدا کرده بیشتر شده است.
یکی از شهروندان در این باره به من می‌گوید آمار‌ها گویاست و شاهد افزایش شدید بیماری در سطح جامعه هستیم. در ابتدا گمان می‌کردیم این بیماری مدت اندکی مهمان ما باشد و با فرارسیدن فصل گرم تابستان، برای همیشه از کشور برود.
وی که خود را زارع معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: در موج اول کرونا هیچگاه به آمار مرگ و میر بالای ۲۰۰ نفر نرسیدیم، اما هم اکنون رکورد ۲۳۵ فوتی در ۲۴ ساعت به ثبت رسیده که نشان دهنده جهش عجیب این ویروس است.
مساله‌ای که دکتر نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد بر آن صحت گذاشته و از تغییر غیرعادی رفتار ویروس کرونا خبر می‌دهد، تغییر رفتاری که همه متخصصان را گیج و شگفت زده کرده است.درس در سایه ترس
شهروندی دیگر به نام کمالی می‌گوید: وقتی اسفندماه سال گذشته نشانه‌هایی از کرونا در استان مشاهده و چند نتیجه تست در یزد مثبت شد، مدارس تعطیل شدند.
وی تأکید می‌کند: هم اکنون که اوضاع به مراتب بدتر بوده و آمار ابتلا و مرگ و میر چندین برابر شده است، بنابراین خانواده‌ها حق دارند که از حضور فرزندان خود در مدرسه هراس داشته باشند.
کمالی می‌افزاید: یکی از دغدغه‌های اصلی ما عدم رعایت دستورالعمل‌ها توسط کودکان و نوجوانان است. افراد بزرگسال می‌دانند که چگونه از خود مراقبت کنند و حواسشان نسبت به رعایت پروتکل‌ها جمع است، اما دانش آموزان ابتدایی و حتی راهنمایی چندان توجهی به این مسائل ندارند.
خانم امیدی نیز از دغدغه خود درباره حضور ۲ فرزندش در مدرسه سخن گفته و اظهار می‌دارد: گرچه مسئولان تأکید می‌کنند که خانواده‌ها نگرانی نداشته باشند، اما مگر می‌شود در اوضاع کنونی که کرونا همه کشور را فراگرفته است، هراسی نداشته باشیم؟
وی ادامه می‌دهد: ما به عنوان مادر و پدر فرزندان در خانه و بیرون از خانه بر عملکرد فرزندان نظارت داریم و حواسمان جمع است که آن‌ها اقدامی که سلامتیشان را در معرض خطر قرار می‌دهد، مرتکب نشوند.
امیدی می‌گوید: یک معلم چگونه می‌تواند چندین دانش آموز را زیر نظر داشته باشد؟ آیا می‌تواند از رد و بدل شدن وسایل تحصیلی بین همه دانش آموزان جلوگیری کند؟ آیا مدیر و معلمان در هنگام زنگ تفریح می‌توانند همه دانش آموزان را تحت کنترل و نظارت داشته باشند؟

 

معضلی به نام عدم ثبت نام کلاس اولی‌ها
سال جدید تحصیلی در حالی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها نه تنها نسبت به حضور فرزندان خود در مدرسه شک و تردید دارند بلکه گروهی از خانواده‌ها حتی از ثبت نام فرزندان خود خودداری می‌کنند.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد از عدم ثبت نام بسیاری از دانش آموزان کلاس اولی استان خبر داده و اعلام کرده است: تعداد کلاس اولی‌های ثبت نام نشده در روز‌های گذشته ۸ هزار نفر بود که هم اکنون به ۳ هزار نفر رسیده است.درس در سایه ترس
سعیده بهارزاده می‌گوید: علاوه بر مشکل عدم ثبت نام این دانش آموزان، درخواست‌هایی برای لغو ثبت نام دانش آموزان لغو شده از سوی برخی خانواده‌ها نیز انجام می‌گیرد.
وی از ریزش ثبت نام در همه مناطق یزد خبر داد و تأکید کرد: اعتقاد برخی خانواده‌ها مبنی بر عدم تحصیل فرزندان در سال جاری هم سبب ضربه زدن به آموزش کودک می‌شود و هم سیستم آموزشی استان را با چالش مواجه می‌سازد.
بهارزاده حل این مشکل را ضروری دانست و اظهار داشت: باید آمار دقیق خانواده‌هایی که فرزند کلاس اولی دارند را از ثبت احوال گرفته و با مراجعه خانه به خانه، اولیا را برای ثبت نام فرزندشان ترغیب کنند در عین حالی که صدا و سیما و رسانه‌ها هم باید به ما کمک کنند، زیرا در غیر این صورت بحران بزرگی به وجود می‌آید.
اما به نظر می‌رسد دغدغه و نگرانی والدین بیش از این است و برخی از آن‌ها حاضر نیستند فرزندان خود به ویژه کلاس اولی‌ها را به مدرسه بفرستند.
خانم صحفی از مادران شاغلی است که دارای فرزند کلاس اولی است. وی گفت: پسرم از بنیه بدنی ضعیفی برخوردار است و به همین دلیل به سرعت بیمار می‌شود.
وی افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی به ویژه کلاس اولی‌ها هیچ شناخت و آگاهی نسبت به مسائل بهداشتی ندارند و بر این اساس هیچگاه کرونا را جدی نمی‌گیرند و اصلا چیزی به نام دستورالعمل‌های بهداشتی را متوجه نمی‌شوند.
صحفی از ترجیح یکسال عقب ماندگی تحصیلی بر ابتلا به کرونا سخن گفت و ادامه داد: والدین حتی از ایجاد خراش بر بدن فرزندان خود به شدت ناراحت می‌شوند، پس چگونه ممکن است که آن‌ها را به جایی بفرستند که احتمال ابتلا به یکی از خطرناکترین بیماری‌ها وجود دارد؟
وی در پاسخ به این سوال که در پرتو احتمال برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، دانش آموزان می‌توانند در خانه حضور یابند و در این صورت خطری آن‌ها را مواجه نمی‌کند، پاسخ داد: من و همسرم شاغل هستیم و وقت اینکه در ساعت‌های مشخص در فضای مجازی حضور یافته و با فرزندان همراه شویم را نداریم.
این خانم که گویا همچنان بین ثبت نام و عدم ثبت نام مردد مانده است، تأکید کرد: پدر و مادر‌های شاغل ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کنند تا دردسر آموزش آن‌ها در منزل وجود نداشته باشد، اما به نظر می‌رسد امسال آموزش به صورت غیرحضوری صورت گیرد پس دلیلی ندارد که هزینه فراوانی به مدرسه غیرانتفاعی دهیم در حالی که باید خودمان در منزل به آموزش فرزندمان بپردازیم.
اما در کنار خانواده‌هایی که قاطعانه از عدم ثبت نام سخن می‌گویند، بسیاری از خانواده‌ها همچنان مردد بوده و به تصمیم قطعی نرسیده اند.درس در سایه ترس
خانم زمانیان با اشاره به هراس نسبت به ثبت نام فرزند کلاس اولی خود گفت: از یک سو نسبت به ابتلای فرزندم به کرونا در مدرسه به شدت مضطرب هستم و از سوی دیگر از اینکه یکسال دیرتر نسبت به همسن‌های خود به مدرسه می‌رود، نگران هستم.
وی افزود: در دوراهی عجیبی گرفتار شدیم و هنوز به تصمیمی قطعی در این زمینه نرسیدیم. گاهی با همسرم صحبت کرده و می‌گویم شاید فرزندم در آینده از اینکه یکسال از زندگی عقب افتاده است گله‌مند باشد و این حسرت را همیشه به همراه داشته باشد که چرا یکسال از درس و زندگی عقب افتاده است.
زمانیان ادامه داد: در حالی که به این تصمیم می‌رسیم که ثبت نام را انجام دهیم، هیولای کرونا به ذهنم می‌آید که اگر او را به مدرسه فرستادیم و خدای ناکرده به این بیماری مبتلا شد و حاصل زندگیمان را از دست دهیم، چگونه می‌توانیم خودمان را قانع کنیم که نباید در این سال که کرونا به شدت در جامعه جولان می‌دهد، فرزندمان را به مدرسه می‌فرستادیم؟

 

پیامد‌های روانی عدم ثبت نام دانش آموزان
دو راهی که به نظر می‌رسد نه فقط برای خانواده‌های دارای فرزند کلاس اولی بلکه برای همه خانواده‌ها وجود دارد و بر این اساس است که برخی خانواده‌ها درخواست لغو ثبت نام انجام شده هستند.
این مساله را معاون ابتدایی آموزش و پرورش یزد مطرح کرد و اظهار داشت: معضل کنونی فقط به کلاس اولی‌ها تعلق ندارد بلکه برخی خانواده‌ها که فرزندان خود را ثبت نام کرده اند نیز درخواست لغو ثبت نام هستند.
یکی دیگر از دغدغه‌های مطرح شده توسط خانواده‌ها آموزش دانش آموزان به صورت غیرحضوری است به ویژه کلاس اولی‌ها که ورودی آنان به مدرسه محسوب شده و پیش زمینه تحصیلی جز دوران پیش دبستانی که به آن هم به دلیل شیوع ویروس کرونا ناتمام ماند، ندارند.درس در سایه ترس
بهارزاده در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به شیوع کرونا و برگزاری بسیاری از کلاس‌ها در فضای مجازی امسال در کنار آموزش دانش آموز، آموزش و توانمندسازی اولیا دانش اموزان کلاس اولی هم اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: آموزش حضوری و چهره به چهره برای پایه کلاس اول یک نیاز اساسی است و برگزاری آموزش مجازی برای این پایه دشواری‌های خودش را دارد که اولیا با توانمند شدن می‌توانند در در فراگیری مهارت‌ها و آموزش‌های فرزند خود موثر باشند.
گرچه عدم ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید سبب عقب افتادگی تحصیلی آنان می‌شود، اما از نظر روانی نیز تاثیر فراوانی دارد.
مساله‌ای که رابرت جنکینز، رئیس بخش آموزش یونیسف در دفتر مرکزی بر آن صحه گذاشت و گفت: هرچقدر دوره دوری کودکان از مدارس طولانی‌تر شود، احتمال بازگشت آن‌ها به مدارس کمتر خواهد بود. ارائه روش‌های جایگزین برای یادگیری کودکان و ایجاد یک ساز و کار منظم از طریق این کار، بخشی حیاتی از واکنش ما خواهد بود.
یکی از روانشناسان کودک نیز با اشاره به ضرر دانش آموزان با دور بودن از محیط مدرسه گفت: بازگرداندن کودک یا نوجوان به مدرسه بسیار سخت است و خانواده‌ها باید فرزندان خود را به مدرسه بفرستند چرا که عدم حضور دانش آموز در مدرسه در زمانی که سایر دانش آموزان به مدرسه رفته اند، ایراد فراوانی دارد.
سلیمانی افزود: وقتی دانش آموزی از محیط مدرسه استرس دارد، بهترین کار اینست که او را به مدرسه برده تا با آن محیط سازگار شود. در شرایط کنونی نیز عدم حضور دانش آموزان در مدرسه به معنای انتقال استرس کرونا از خانواده به فرزندان است.
باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش گفت: هر چه استفاده از فضای مجازی برای آموزش بیشتر باشد، میل به بازگشت به مدرسه کمتر می‌شود و در این زمینه پیش دبستانی و ابتدایی اول بیشتر در معرض ترک تحصیل دائم هستند همچنین دانش آموزان کاردانش و فنی حرفه‌ای بیشتر میل به ترک تحصیل دارند.

 

بازگشایی مدارس به شرط حفظ سلامت دانش آموزان و امنیت روانی خانواده‌ها
استاندار یزد حفظ امنیت روانی خانواده‌ها را امری ضروری عنوان کرد و گفت: امنیت روانی والدین و دانش آموزان بسیار حائز اهمیت بوده و در خصوص سلامت دانش آموزان و رفع نگرانی‌های خانواده ها، اقدامات لازم انجام شود.درس در سایه ترس
طالبی افزود: برگزاری سال تحصیلی جدید در چارچوب سیاست‌های کشوری خواهد بود و بر این اساس مدارس در روز پانزدهم شهریورماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط حاکم در آن زمان بازگشایی خواهند شد.
وی ادامه داد: همه از جمله معلمین باید کمک کنند تا امنیت روانی جامعه حفظ شده و نگرانی‌های بی جهت برای خانواده‌ها ایجاد نشود.
استاندار یزد درباره مشکل عدم دسترسی برخی دانش آموزان به فضای مجازی گفت: آموزش و پرورش بررسی‌های لازم برای شناسایی دانش آموزان کم بضاعت و راهکار‌های تامین امکانات مناسب به منظور فراهم سازی امکان استفاده آن‌ها از آموزش مجازی را انجام دهد.

 

تحصیل دانش آموزان متوقف نمی‌شود
اما نگرانی خانواده‌ها از سال تحصیلی جدید همچنان ادامه دارد به ویژه اینکه هم اکنون در جولان موج دوم کرونا که نسبت به موج اول بسیار خطرناکتر و پررنگتر بوده قرار داریم و مقامات بهداشتی کشور هم از خطر موج سوم این بیماری در پاییز به دلیل همراهی کرونا با آنفولانزا خبر داده اند.
سی و یکم خردادماه، رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا از بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریورماه خبر داد. وزارت آموزش و پرورش درباره سناریو‌های مختلف برای سال تحصیلی جدید اعلام کرد: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده برقراری کلاس و آموزش در مناطق قرمز صرفاً به صورت مجازی و از طریق شبکه شاد shadweb.iranlms.ir و آموزش‌های تلویزیونی، در مناطق زرد به صورت ترکیبی و به صورت ترکیب مجازی و حضوری و با تصمیم گیری شورای مدرسه و در مناطق سفید به صورت حضوری است. البته مناطق سفید مناطق عشایری و روستایی کم جمعیت خواهند بود که تعداد دانش آموزان یک رقمی است و امکان رعایت فاصله اجتماعی در این مدارس و کلاس‌ها وجود دارد.
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش می‌گوید: تا زمانی که شرایط مناسب است باید از فرصت آموزش حضوری دانش‌آموزان حداکثر استفاده را ببریم؛ به همین دلیل سال تحصیلی از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.درس در سایه ترس
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز درباره بازگشایی مدارس گفت: مدارس استان همزمان با سراسر کشور در روز پانزدهم شهریور بازگشایی می‌شوند چرا که آموزش به هیچ وجه نباید تعطیل شود.
دانافر با اشاره به اینکه ممکن است کرونا تا ۲ سال دیگر ادامه یابد و نباید در این مدت آموزش را تعطیل کرد، افزود: البته منظور از بازگشایی این نیست که دانش آموزان باید در روز ۱۵ شهریور حتما سر کلاس حاضر شوند بلکه حضور یا عدم حضور آنان متناسب با شرایط موجود و اقتضائات هر منطقه، شهرستان و حتی مدرسه صورت می‌گیرد.
وی از اصول مهم بازگشایی مدارس یاد کرد و ادامه داد: اولا مدارس حتما در روز ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند، ثانیا همه کسانی که در سن تعلیم و تربیت هستند باید ثبت نام کنند و ثالثا امنیت و سلامت دانش آموزان و آرامش والدین در رأس قرار دارد.
دانافر سلامت دانش آموزان را بر حضور آنان در مدرسه مقدم دانست و تأکید کرد: سه سناریو وضعیت قرمز، زرد و سفید را برای سال تحصیلی جدید پیش بینی کرده ایم که در وضعیت قرمز هیچ نیازی به حضور دانش آموزان نیست، در وضعیت زرد نیز حضور دانش آموزان به صورت زوج و فرد یا شیفت صبح و عصر با حضور حداقلی دانش آموزان همراه خواهد بود.

 

ادامه آموزش مجازی حتی در صورت شکست کرونا
گرچه خطر کرونا در مناطق سفید کمتر است، اما وضعیت سفید به معنای عدم وجود کرونا نیست و این مساله سبب می‌شود تا خانواده‌های ساکن در این مناطق نیز نسبت به حضور فرزندان خود در مدرسه دغدغه و نگرانی داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان به این مساله چنین پاسخ داد: یکی از مسائل بسیار مهم که در سند تحول بنیادین نیز در پی تحقق آن هستیم آموزش مجازی و غیرحضوری است که جزو سیاست‌های آموزش و پرورش در جهان به شمار می‌آید.
دانافر افزود: حتی اگر شرایط کشور کاملا سفید باشد به دوران مهر ۹۸ بازنمی گردیم و شیوه آموزش مجازی را ادامه خواهیم داد، بنابراین سلامت و امنیت و آرامش دانش آموزان و خانواده‌ها را در مناطق سفید در نظر گرفته ایم.
وی تصمیم گیری درباره حضور یا عدم حضور دانش آموزان را برعهده شورای مدرسه عنوان کرد و اظهار داشت: این شورای هر مدرسه است که تصمیم می‌گیرد آموزش به صورت حضوری باشد یا غیرحضوری و بر این اساس شاید دو مدرسه در کنار هم قرار داشته باشند، اما یکی از مدارس آموزش حضوری را در پیش گیرد و دیگری آموزش غیرحضوری.

 

تحصیل مجازی با پوشش استانی شبکه اینترنت
گرچه به گفته مدیرکل آموزش و پرورس استان یزد، آموزش مجازی به عنوان یکی از موارد سند تحول بنیادین قلمداد می‌شود، اما تجربه این آموزش در ماه‌های آخر سال تحصیلی گذشته به یکی از دغدغه‌های والدین مبدل شده است.
نداشتن تلفن همراه یا هوشمند نبودن گوشی، داشتن دو یا سه فرزند محصل و مشکل تحصیل همزمان آنها، شاغل بودن والدین و عدم دسترسی به تلفن همراه در ساعت‌های آموزش و مناطق محروم و کم برخوردار از مشکلاتی بود که دانش آموزان و خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.درس در سایه ترس
حل برخی از مشکلات برعهده خانواده هاست، اما عدم داشتن اینترنت در مناطق محروم و نداشتن تلفن همراه از مسائلی است که آموزش و پرورش برای آن‌ها تدابیری اندیشده است.
دانافر با اشاره به اینکه حضور در کلاس بهترین شیوه برای آموزش است، ادامه داد: آموزش غیرمجازی با تکیه به تجربه پنج ماه سال تحصیلی گذشته صورت می‌گیرد و در این مدت زیرساخت‌های لازم برای این شیوه را فراهم کرده ایم.
وی از پوشش شبکه ملی ارتباطات در سراسر استان خبر داد و تأکید کرد: هیچ نقطه‌ای از استان وجود ندارد که تحت شبکه اینترنت قرار نداشته باشد. هم اکنون همه معلمان و ۲۵۰ هزار دانش آموز به شبکه شاد وصل شده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تعداد دانش آموزان محروم از این شبکه را ۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: برای این افراد نیز بسته‌های آموزشی تهیه شده و در اختیار آنان قرار می‌گیرد بنابراین خانواده‌ها در این زمینه نیز نگرانی نداشته باشند.
دانافر همچنین درباره تدابیر ویژه برای استفاده دانش آموزان از سرویس مدرسه اظهار داشت: هر سواری فقط حق نقل سه دانش آموز را دارد و نهایت ظرفیت مینی بوس‌ها نیز ۵۰ درصد است.

 

یک سال تحصیلی متفاوت
سال جدید تحصیلی تا چند روز آینده بازگشایی خواهد شد، اما با توجه به شرایط استان به نظر می‌رسد که آموزش مجازی همانند ماه‌های پایانی سال تحصیلی گذشته به صورت غیرمجازی دنبال شود.درس در سایه ترس
در این میان مطمئنا خانواده‌ها با استرس و نگرانی فرزندان خود را عازم مدرسه کنند و مسئولان آموزش و پرورش باید تدابیر لازم را برای تحقق گفته هایشان مبنی بر محافظت از سلامت و امنیت روانی دانش آموزان و خانواده‌ها اتخاذ کنند.
اکثر خانواده‌ها نیز فرزندان خود را روانه مدرسه خواهند کرد و اگر برخی خانواده‌ها از این مساله خودداری کنند، مطمئنا آسیب آن متوجه دانش آموزان است، بنابراین به نظر می‌رسد اعتماد به وعده‌های مسئولان بهترین راهکار باشد.
آموزش مجازی با مشکلات و سختی زیادی برای معلمان و خانواده‌ها و دانش آموزان همراه است، اما این امیدواری وجود دارد که تجربه دوره گذشته بتواند تا حد زیادی بر این مشکلات غلبه کرده و راه را برای آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری که از موارد درج شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، هموار کند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران