صبح ساباط- علی مشیری‌نیا:  درد کهنه عدم تناسب جایگاه درآمدها و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان یزد در میان استان‌ها ادامه دارد و این در حالی است که استان یزد از نظر درآمدزائی برای خزانه دولت در ردیف دوازدهم قرار دارد و از نظر جذب منابع بودجه استانی و عمرانی در ردیف ۲۲ جای گرفته […]

صبح ساباط- علی مشیری‌نیا:  درد کهنه عدم تناسب جایگاه درآمدها و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان یزد در میان استان‌ها ادامه دارد و این در حالی است که استان یزد از نظر درآمدزائی برای خزانه دولت در ردیف دوازدهم قرار دارد و از نظر جذب منابع بودجه استانی و عمرانی در ردیف ۲۲ جای گرفته است.

این جایگاه نه تنها تناسب خوبی با میزان درآمد و مصارف استان یزد ندارد؛ بلکه سنخیت مناسبی نیز با وضع زیرساخت های استانی ندارد. با نگاه اجمالی به زیرساخت های استان این ادعا بیشتر و بهتر نمود و بروز می یابد و تنها راه برون از این مهلکه افزایش مطالبه گری مسئولان ارشد استانی است.

تاثیر مطالبه‌گری مسئولین استان در افزایش سهم بودجه

در همین رابطه کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تامین بودجه عمومی استان یزد از محل مالیات بر ارزش افزوده؛ گفت: ۵ واحد از مجموع ۹ واحد درصد اخذ شده از محل مالیات ارزش افزوده به خزانه کل واریز می‌شود و پس از تجمیع با منابع دیگر از جمله منابع حاصله از سهم فروش نفت در قالب طرح‌های ملی هزینه میگردد و ۳ واحد آن که سهم شهرداری ها است؛ بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بر حسب تعداد جمعیت تقسیم میشود و یک واحد از آن نیز به ورزش همگانی تعلق دارد که بر مبنای قانون و در محل مربوطه هزینه میگردد.

نماینده سابق شهرستان‌های میبد و تفت تاکید دارد: در برنامه ششم توسعه مقرر شد تا سهم ۳ واحدی شهرداری ها و دهیاری ها با توجه به وجود مناطق کمتر توسعه یافته و نبود منابع مالی پایدار برای این مناطق؛ به صورت متمرکز و بر اساس تعداد جمعیت محاسبه و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تقسیم شود.

وی معتقد است با مطالبه‌گری مسئولین و نیز تعریف پروژه‌های عمرانی می‌توان سهم استان یزد را نسبت بودجه عمومی ملی ارتقاء داد و تا حدودی سهم استان یزد را نسبت به بودجه عمومی ملی ارتقاء داد.

یزد جهانی نیازمند وحدت همدلی

محسن صادقیان با تایید عدم تناسب بین آمار درآمد زایی و جذب بودجه استان یزد؛ بیان داشت: البته بخشی از این موضوع مربوط می‌شود به موارد قانونی توزیع بودجه که همیشه محل اختلاف بین استان های کشور بوده است ؛ چرا که بودجه عمومی کشور توسط سازمان برنامه و بودجه و با در نظر گرفتن شاخص های مختلفی بین استان‌ها تقسیم می‌شود‌.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد از جذب اعتبارات عمرانی ملی کشور را به عنوان رویکرد مناسب برای ارتقاء جایگاه استان یزد در ردیف جذب منابع و بودجه دولت یاد کرد و اظهار داشت: طبیعتا تعریف پروژه‌های عمرانی ملی برای استان این توانایی را دارد تا جایگاه بیست و سومی استان یزد در رده جذب منابع در سال ۱۳۹۸ ارتقا داده و این استان را به جایگاه بهتری برساند.

وی با اشاره به بهتر شدن جایگاه استان یزد طی سال‌های اخیر گفت: سال هایی بود که در سطح کشور؛ استان یزد  در رابطه با دریافت بودجه ردیف های ۲۷ الی ۲۹ کشور را داشت و طی دو سه سال گذشته وضعیت مناسب تری پیدا کرده است. به طوریکه طی ۳ سال اخیر با تعریف پروژه‌های ملی و زیربنائی برای استان یزد و همچنین سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان یزد؛ رشد قابل ملاحظه‌ جذب

بودجه را شاهد بودیم و با تعریف پروژه‌هایی مانند راه آهن اقلید و چندین پروژه بزرگراهی و همچنین تعریف پروژه هایی در زمینه آب با افزایش چند برابری اختصاص بودجه به این طرح‌ها مواجه بودیم.

صادقیان ابراز امیدواری کرد با اختصاص بودجه به طرح‌های مربوطه،  جایگاه استان یزد در جذب بودجه در سالجاری بهبود یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد وحدت و همدلی را اساس رشد، توسعه و پیشرفت استان یزد خواند و تاکید کرد: یقینا می‌توان با اتکاء به همدلی جایگاه این استان را در بسیاری از حوزه‌ها از جمله گردشگری، صنعت، خدمات،  ترانزیت و حمل و نقل جاده و….. را ارتقاء داد.

اختلاف درآمدها و مصارف بودجه‌ای؛ بیانگر خروج منابع از استان است

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اذعان به این نکته که منابع و مصارف بودجه‌ای استان یزد پیشتاز درآمدزایی مالیاتی این استان برای خزانه است؛ بیان کرد: منابع بودجه‌ای و مصارف بودجه‌ای استان یزد مشخص و روشن است و هیچ زمان تراز این دو برابر نبوده است.

جوکار اختلاف جایگاه درآمدزایی مالیاتی و جذب منابع از ردیف بودجه برای این استان را بر اثر مصارف خیلی پایین دانست و با تاکید بر خروج منابع از استان یزد؛ اظهار داشت: در دوره‌ های نامه‌نگاری‌هایی در این رابطه با معاون اول رئیس جمهور داشته است و پس از ارجاع این موضوع و خواسته به نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه؛ نهایتا این سازمان با این توجیه که استان‌های دیگر در آمد ندارند؛ با افزایش بودجه استان یزد مخالفت شد.

وضعیت کنونی مالیات با روح عدالت در تضاد است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بخشی از درآمدهای مالیاتی خزانه؛ از استان یزد برای سایر استان‌‌ها هزینه می‌شود؛ افزود: در حال ارائه و پیشنهاد طرحی هستیم تا بر اساس آن بین استان‌ها رقابت ایجاد شود و در کنار ایجاد رقابت از تصدی‌گری دولت نیز کاسته شود.

وی در ادامه با اشاره مزایای این طرح پیشنهادی؛ اظهار داشت: بر اساس این طرح تمام درآمدهای مالیاتی استان‌ها در همان استان هزینه میشود و پیشنهاد ما این است تا این طرح به صورت پایلوت در استان یزد اجرا شود.

جوکار وضعیت کنونی دریافت و هزینه‌ کرد منابع مالیاتی را در تضاد با روح عدالت دانست و افزود: با اجرای این طرح رقابت بین استان‌ها ایجاد و شاهد رشد خلاقیت، کار و تولید و خروج از رکود خواهیم بود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از هم اکنون پیگیر ارتقاء بودجه سال ۱۴۰۰ استان یزد هستیم و با اشاره به اهمیت تعریف طرح‌ها و پروژه‌های ملی گفت: با اینکه در سال‌های اخیر اراده‌ای مبنی بر تکمیل خط دوم انتقال آب به استان یزد وجود نداشت؛ اما خوشبختانه با پیگیری‌های متعدد بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی این پروژه به ۱۱ هزار و هشتصد میلیارد تومان افزایش یافت که با توجه به کمبود آب در استان یزد این اتفاق لازم بود و همین امر تا حدودی جایگاه استان یزد در رابطه با جذب منابع ملی ارتقاء داد.

نماینده مردم یزد و اشکذر از پروژه راه آهن اقلید به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های در حال انجام استان یزد نام برد و گفت: برای این پروژه نیز که در یک پروتکل ۳ جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم الانبیاء و استان یزد در حال انجام است؛ بودجه خوبی در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگاه استان یزد را در ردیف جذب منابع ملی ارتقاء دهد.

استعداد بی نظیر یزد جهانی در پیمودن مسیر توسعه و پیشرفت

با نگاه به پیشینه یزد و یزدی ها در کشور و حتی جهان؛ به نظر می آید با برنامه ریزی دقیق و قابل اجرا میتوان آینده بهتری را برای یزد رقم زد. آینده ای که در آن مهاجرت نخبگان در آن جایگاهی نداشته باشد و در بهترین جایگاه از نظر سیر نزولی رشد، توسعه و ترقی قرار بگیرد.

این مهم محقق نمی گردد مگر با آزادسازی تمام پتانسیل های این استان از جمله موقعیت جغرافیائی (قرار گرفتن در مرکز فلات ایران)، استفاده از ظرفیت و ظرافت فرهنگی_ تمدنی و همدلی تمام نیروهای اجرایی که نفع آن کمتر از صنعت و معدن نخواهد بود.