حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی در یزد گفت: هر تحول جدید در نظام آموزشی را نیازمند سه برنامه و اتفاق شامل گفتمان سازی آموزش و شبکه سازی می دانیم که در شبکه سازی هم به افراد داخل شبکه از جمله معلمان فعال و خلاق و هم به فعالان خارج از شبکه نیازمندیم.

به گزارش صبح ساباط؛ سید محمد رضا نوروزیان، حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی در نشست راهبری مهارت های زندگی که با حضور کارکنان و معلمان مدارس سما یزد در سالن کنفرانس دپارتمان زبان مجتمع فرهنگی آموزشی سما یزد برگزار شد؛ از تلاش های جهادی تیم یزد در مدارس سما از جمله محمد رضا دهقانی اشکذری و سید علی المدرسی المدرسی و دغدغه آنان در زمینه تعلیم و تربیت تشکر کرد و با اشاره به اتفاقات اخیر در جامعه اظهار داشت: جوانان ما تا مسئول قانونگذار با مفهوم رویا آشنا نیستند درحالی که باید برای ۲۰ سال آینده رویا داشته باشیم.

مشاور سازمان سما در روش‌های فعال تربیتی، جنس کار تعلیم و تربیت را پیچیده‌ توصیف کرد و افزود: مدرسه به مثابه نظام اجتماعی است و یک مطلب مهمی است که این موضوع در کتاب “مدرسه به مثابه سیستم اجتماعی” و ترجمه شده در ایران آمده است و مطالعه این کتاب برای هر مدیر مدرسه ای توصیه می شود.

نوروزیان ابراز کرد: به نظر بنده مدیر مدرسه باید مجتهد تعلیم و تربیت باشد و مدیر مدرسه هیچ نسبتی نباید با مدیریت سلسله مراتبی داشته باشد و متاسفانه از دهه ۴۰ تا کنون تئوری های مدیریتی دولتی و صنعتی وارد مدارس ایران شد و شبیه یک فاجعه است زیرا در این سیستم هر آنچه مدیر می گوید باید انجام شود.

وی تصریح کرد: در دنیا در تمام سازمان های دنیا کانون ارزیابی و توسعه وجود دارد و مدیری خوب است که شایستگی خوبی داشته باشد.

نوروزیان گفت: باید ببینیم مدیر چه توانمندی‌ها و چه بینشی و چه نگرشی دارد و ساختارهای ارزشی را چگونه منتقل می کند برای همین ما نیازمند مدیران مجتهد در مدارس هستیم یعنی اینکه یک مدیر باید در شرایط مختلف توانایی فرضیه پردازی و حل بحران را دارا باشد.

مشاور رئیس سازمان سما  اذعان کرد: ما اکنون با دانش آموزانی مواجهیم که صمیمیت آنان در جزایر مجازی باعث شده ما از آنها عقب بیفتیم و دانش آموزی که ذهن و دلش در شخصیت های مجازی است معلم چگونه باید با او مواجه شود؟

حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، اظهار داشت: معلم و مدیر باید با هم متحد باشند و در واقع اگر مدیر مدرسه مجتهد نباشد معلم مدرسه هم مجتهد نخواهد شد.

نوروزیان هر تحول جدید در نظام آموزشی را نیازمند سه برنامه و اتفاق شامل گفتمان سازی آموزش و شبکه سازی بیان کرد و افزود: تکرار برنامه به اتمسفر گفتمانی کمک می کند و ۲۵ مهارت باید ملکه ذهن شود و معلمان لحظه به لحظه آموزش ببینند زیرا سطح معلمان و خروجی آنان با یکدیگر یکسان نیست و شبکه سازی در این رابطه خیلی مهم است.

وی ادامه داد: در شبکه سازی هم به افراد داخل شبکه از جمله معلمان فعال و خلاق و هم به فعالان خارج از شبکه برای کیفیت بخشی به شبکه سازی نیازمندیم تا به توسعه گفتمان و رشد آنان کمک کند.

حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی با ابراز تاسف از اینکه در آموزش رسمی هر ایده جذاب و آینده داری با تکنیک زدگی و گزارش زدگی تلف می شود؛ افزود: در این روش معلم می خواهد تنها مسئول بالا دست خود را راضی کند.

نوروزیان خاطر نشان کرد: از راس هرم، معلم باید بر مبادی نظریه ایده خود مسلط شود و باید ظرفیت دانش آموزان را همزمان با علم آنان زیاد کنیم.
وی، با اشاره به وجود روش فعال تربیتی گفت: در این روش منظور ما روش تدریس نیست بلکه تکنولوژی آموزشی است و وقتی می گوییم فعال یعنی حفظ عاملیت دانش آموز در امر یادگیری مد نظر ما هست.

نوروزیان اضافه کرد: پیاژه می گوید وقتی به دانش آموز مطلبی را آموزش می دهیم او را از لذت کشف محروم می کنیم در واقع بهترین روش یاد دادن آموزش، یاد ندادن است.

وی، ادامه داد: رهبری آموزشی یعنی مدیریت یادگیری “یادگیری”را اموزش دهیم که در روش فعال دنبال آن هستیم یعنی به دانش آموز یاد دهیم که چگونه یاد بگیرند نه اینکه تنها به آنها یاد بدهیم.

حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی ، بیان کرد: در روش فعال تربیتی، یادگیری مستقل است و ما در امور تربیتی اشتباه بزرگی کردیم و معلم آموزش دهنده و معلم پرورش دهنده را جدا کردیم و نیز دروس تخصصی و عمومی را در دانشگاه ها و فیزیک و شیمی و ریاضی را از دین جدا کردیم.

نوروزیان افزود: در واقع معلم از وقتی که از منزل خود خارج می شود درحال یک تربیت کردن پنهان است چه از نظر لباس پوشیدن و چیدمان کلاس تا حرف زدن و غیره.

مشاور رئیس سازمان سما ابراز کرد: ما نباید چیزهای خوب را یک دفعه به دانش آموز یاد بدهیم بلکه باید او را تشنه یادگیری کنیم.

نوروزیان تاکید کرد: ما در برنامه های تربیتی از نظر تعریف تربیت مشکل داریم و اولین اشتباه ما همین مسئله تربیت کردن است در حالی که کار پیامبران بستر سازی برای تربیت شدن انسان هاست و ما به اشتباه فکر می کنیم که ما باید همه را به عنوان یک مربی تربیت کنیم.

وی ابراز کرد: در واقع ما تربیت شدن را در ایران به بهانه تربیت کردن متوقف کردیم و هنرمندانه سراغ دین نرفتیم در حالی که تربیت همه اش فرایند و پروسه است و نتیجه محور نیست.

حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، یک مدرسه خوب را مدرسه ای دانست که خوب و بد در کنار یکدیگر باشند و مدرسه خوب مدرسه ای است که چند خروجی دارد.

نوروزیان تاکید کرد: تربیت امری فرایندی است یعنی یک بچه با دو مسیر خیر و شر مواجه شود تا با حضور یک دانش آموز شر فرصت برای خوب شدن او فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: ما باید برای بینش تربیتی معلمان وقت بگذاریم و باید این موضوع اصلاح شود.

حکمت پژوه و محقق تعليم و تربيت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، در خصوص پخش برخی انیمیشن ها از صدا و سیما گفت: بعضی از انیمیشن های غربی با ترجمه فارسی مخرب است در حالی که بدون ترجمه تا این اندازه مخرب نیست و کشور ژاپن برای فوتبال و ورزش خود انیمیشن درست می کند و ما هنوز نتوانستیم در این مورد فعالیت شایانی داشته باشیم.

پیوند مدارس سما و دانشگاه قطعاً دارای خروجی خوبی خواهد بود

ارس خان مشاور عضو شورای راهبری مهارت های زندگی مبتنی بر حیات طیبه در این نشست با تقدیر از نوروزیان اظهار داشت: پیوند مدارس سما و دانشگاه قطعاً دارای خروجی خوبی خواهد بود.

وی افزود: وقتی سر کلاس ها به پای معلمان رفته‌ام خیلی مسیر خوب و عالی پیش می رود و در بحث مهارت های زندگی و مدرسه زندگی می خواهند وارد شوند.

عضو شورای راهبری مهارت های زندگی مبتنی بر حیات طیبه، با طرح این سئوال که آیا آموزش ها به شکل مدرسه که قبلاً بوده با این حجم ادامه می یابد یا خیر ؟ گفت: با تجربه ای که در حوزه ریاضی و آموزشهای غیرکلامی دارم دانش را نباید حذف کنیم بلکه آن را به یک مهارت تبدیل کنیم و در یک بازه زمانی در کنار مهارت های دیگر یک مهارت چندگانه برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

ارس خان، تصریح کرد: یک بازی کده فکری را طراحی کنیم و در حوزه های مختلف ۴ تا ۶ سال و دوره اول و دوم دبستان بازی های فکری، بازی های گروهی و نیز در حوزه دقت و توجه کارگاه جداگانه و مهارت های خوانداری و نوشتاری کودکان را در قالب بازی و نیز مباحث اختلال یادگیری را هم در این مجموعه راه‌اندازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: فعالیت ها لازمه زمان است تا خروجی تاثیر گذار و با مهارت های لازم به دست بیاید؛ در واقع معلم ها اولین نفراتی هستند که در حوزه مهارتی تاثیر گذارند.

عضو شورای راهبری مهارت های زندگی پبتنی بر حیات طیبه، بیان کرد: معلمان با مطالعه و فعالیت بیشتر برای اینکه روند مداوم و تاثیر گذار باشد کار می کنند؛ نیازمند پشتیبانی مالی است.

ارس خان، با یادوری بحث کارآفرینی نوجوانان، اظهار داشت: باشگاه کارآفرینان نوجوان تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و اداره کار با سرفصل های ویژه ای دارد که در کارگروه اشتغال نیز مطرح شده است و جامعه ما نیاز مبرم به این موضوع و نیاز به آموزش و مهارت دارد و باید آموزش و مهارت در کنار یکدیگر رشد کنند.