معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: طرح مهارت های زندگی مبتنی بر حیات طیبه که در سطح مدارس ابندایی سما شهرستان یزد به صورت پایلوت آغاز شده است در سطح دبیرستان ها و هنرستان های یزد به زودی به صورت پایلوت اجرا می شود.

به گزارش صبح ساباط؛ سید علی المدرسی معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با بیان اینکه در حوزه آموزش مهارت های زندگی در حقیقت باید هدایت تحصیلی را متناسب با هر گروه سنی به تفکیک دختر و پسر و سیستم را برای ارائه این خدمت به دانش آموز و خانواده دانش آموز طراحی کنیم؛ گفت: امیدواریم در این مسیر به بخش هایی از اهداف طراحی شده دست پیدا کنیم.

المدرسی تصریح کرد:پیچیدگی هایی که در حال حاضر در مسیر هدایت تحصیلی وجود دارد نوع سلوک و سبک زندگی در خانواده هاست و تفاوت این موضوع در هر شهرستان و استان متفاوت است.

معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، خاطر نشان کرد: حرکت با برنامه در این مسیر اهمیت دارد و در هر گروه سنی برنامه ریزی اختصاصی برای حرکت به سمت تعالی و به سمت شناخت خود و توانمندی ها و پیچیدگی هایی که خداوند در وجود او به امانت گذاشته، لازم است و همزمان باید با این مسئله ابزارها و وسایل برای رشد حداقلی او فراهم شده باشد.

المدرسی بیان کرد: همه مجموعه های مختلف امکانات مختلفی را فراهم می‌کنند و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم .

استاد تمام دانشگاه گفت: ورود سما در حوزه مهارتی و تقویت دبیرستان ها و توجه به دوره دوم در دبیرستان یک مسئله کلیدی و حساس است که اگر پایه های هدایت تحصیلی آن در دوره قبل درست طراحی و شکل گیری نشده باشد هیچ کدام امکان پذیر نیست.

المدرسی، افزود: بهره مندی از دیدگاه مسئولان مجموعه مدارس سما اهمیت دارد و مدارس باید به سمت معلم توانمند حرکت کنند زیرا معلم توانمند می تواند در چند جهت برای دانش آموز الگو باشد.

وی تأکید کرد: مدیران بسیار بپرهیزند از اینکه دانش آموز با فردی روبرو شود که در اخلاق و معرفت دینی دارای نقص است زیرا رویکرد جدید ما در مجموعه های سما اجرای طرح مهارت های زندگی است که به صورت پایلوت در شهر یزد و در سطح مدارس ابتدایی آغاز شده است.

معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، اذعان کرد: امروز نقطه عطفی دراجرای این طرح است و تشکیلات جدیدی برای این طرح در سطح مدارس ابتدایی با حضور خانم حکمت ایجاد شده است و آقای حسنی مجری طرح در حوزه دبیرستان با همکاری مربیان پرورشی برای اجرا وارد عرصه می شوند .

المدرسی ادامه داد: ۲۵ عنوان در طرح مهارت های زندگی مبتنی بر حیات طیبه در دوره ابتدایی آغاز را کرده‌ایم و البته در مجموعه کل سما از جمله شهرستان ها، دبستان، دوره های متوسطه اول و دوم و هنرستان ها نیاز به یک هماهنگ کننده عالی برای پیگیری امور تولید محتوا و رصد اجرا داریم که آقای مسرور به عنوان هماهنگ کننده عالی طرح و نماینده اجرایی معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد منصوب می شوند .

استاد تمام دانشگاه همچنین گفت: بخش بزرگ مسئولیت ما مربوط به تعالی بخشی در حوزه تحصیل دانش آموز و دیدن مکانی مانند قرائت خانه، کلاس های تقویتی و استفاده از ظرفیت های آموزشی و ظرفیت آموزشگاهی در مرکز استان است.

معاون آموزش های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، با بیان این مطلب که منتظر توفیقات و تولد معیارهای جدید برای حوزه مهارت هستیم، اظهارداشت: به طور مثال در شهرستان میبد، هنرستان در کنار دانشکده مهارت و کارآفرینی و بال دیگر آن در کنار مرکز رشد و فناوری ایجاد شده است.

المدرسی با طرح این سئوال که « موفقیت در حوزه سما آموزش چیست؟»افزود: موفقیت اصلی خروجی مجموعه ها به لحاظ بار فکری و اخلاقی خواهد بود و راه حل آن اصلاح ورودی است که باعث اقبال بیشتر خانواده ها می شود و مدیریت نوع ورودی نیز پیچیدگی‌های خودش را دارد.

وی تصریح کرد: در دبیرستان پسرانه علاوه بر ایجاد قرائت خانه، فضای ورزشی را هم ایجاد کرده اند و اینگونه برنامه ریزی یعنی تغییر دادن تراز مدرسه و ما فضا را برای اینگونه مدیریت خلاق ایجاد و حمایت می کنیم.

استاد تمام دانشگاه بیان کرد: ۱۹ مدرسه از کل کشور به عنوان مدارس آموزنده ویژه انتخاب شدند و دبستان پسرانه یزد موفق بوده که طرح‌های تعالی بخش کیفی آن را می توان استفاده کرد.

المدرسی اظهار امیدواری کرد: همراه با حل مشکلات و دیدن نقاط ضعف و اصلاح روش‌ها، این موفقیت ها افزایش یابد.