مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تحقق طرح تحول آموزش و پرورش را نیازمند همت عالی دانست و گفت: راه های ارتباط با نسل جدید در مدارس را با گفتگو و واگذاری مسئولیت به آنان پیدا کنیم و معلمان را با سواد رسانه بیش از گذشته آشنا کنیم.

به گزارش صبح ساباط؛ محمد کاظم رحیمی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در نشست شورای عالی نظارت بر سما استان یزد که با حضور محمد رضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد یزد و سایر اعضای این شورا برگزار شد؛ با ابراز خرسندی از حضور در این نشست؛ اظهارداشت: از همت مسئولان مجموعه سما و دهقانی اشکذری و همه بزرگوارانی که طی این سال ها در حوزه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش یا دانشگاه فعالیت دارند؛ تشکر می کنم.

رحیمی نژاد با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول معمولا در حد شعار باقی می ماند و کسی پیدا نمی شود که برای کار کردن آستین بالازده باشد و فقط در جلسات حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: گاهی بر اساس نیازها و ضرورتی منجر به خلق برنامه ها و ایده هایی خودساخته، جمع ساخته و اندیشمندانه می شود که این مدارس از نمونه های متعدد آن هستند و این ناشی از یک خلأ و یک شکاف است.

این مقام مسئول بیان کرد: استقبال خانواده ها از سند تحولی برخی مدارس خاص نشان می دهد که برنامه مدارس کافی نبوده است و باید حرکتی در این راستا انجام شود.

رحیمی نژاد، یادآور شد: حرکتی که در مجموعه شما تحت عنوان آموزش مهارت های زندگی شکل گرفته حرکت ارزشمندی است و یک طرح است و اینکه فقط بعد مهارت های زندگی و از نظر روانشاسان به عنوان ضرورت دیده شده است.

وی ابراز کرد: در واقع اگر بخواهیم نام دیگری برای مدرسه سما انتخاب کنیم،«مدرسه زندگی» بهترین گزینه است و امروز آنچه ما به دنبال آن هستیم مدرسه ای است که در آن بچه های ما زندگی کردن را یاد بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، گفت: خانواده ها خیلی زودتر از ما این کمبود را یافتند که بچه ما برای زندگی بهتر تربیت نمی شوند و هرچه بیشتر تجریه بیشتری از درس پیدا می کنند فاصله اش با زندگی و معیارهای زندگی بیشتر می شود.

وی بیان کرد: اینکه در کنارعملکرد ما دیگران اختلال ایجاد می کنند یک بحث تخصصی است و اگر ما با رویکرد «مدرسه زندگی» کار کنیم؛ اقبال خانواده ها نسبت به این برنامه بیشتر است و این را باید از بدنه مدارس شروع کنیم.

رحیمی نژاد یکی از مشکلات مدارس را ارائه تجربیات افراد با تجربه و تصمیم گیری درباره دانش آموزان دانست و افزود: برای دانش آموزانی تصمیم می گیریم که هنوز آنان را درک نکرده ایم.

وی ابراز کرد: ما براساس معیارهای زمان خود برای بچه هایی تصمیم گرفتیم که متعلق به زمان ما نیستند و برخی مواقع نمی توانیم حتی حداقل دیالوگ های فردی را با هم داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، یکی از راه های درک نسل امروز را یافتن نظرات و حرف های آن ها دانست و گفت: اگر می خواهیم طرحی تنظیم کنیم از خودشان بخواهیم ایده ای بدهند و حرف و نظر خود را بدهند.

رحیمی نژاد واگذاری برخی مسئولیت ها را به صورت چرخشی به دانش آموزان در مدارس یکی از راه های درک نسل امروز، همگامی، همراهی و ایجاد آرامش در مدارس بیان کرد و افزود: یعنی دانش آموزی نباشد که در مدرسه مسئولیت نداشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش، گفت: اگر بر محور دانش آموز حرکت کنیم و ۷۰ درصد را از توان دانش آموز به روش های مشارکتی و فعال برای مدیریت کلاس صرف کنیم و معلم، آموزش را با توان ۳۰ درصد مدیریت کند.نتایج بسیار ارزشمندی در آموزش محقق می شود.