مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان یزد از فراهم شدن امکانی برای تحت پوشش قرار گرفتن زنان خانه دار و دانشجویان در این سازمان خبر داد.

به گزارش صبح ساباط؛ محمد علی میرزایی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان یزد پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران حضور یافت.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه ای کشور به شمار میرود گفت: نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قراردارند و ماموریت اصلی ما پوشش کارگردان به صورت اجباری و پوشش مشاغل به صورت اختیاری و همچنین پوشش دانشجویان ، زنان خانه دار و … است.

میرزایی تامین اجتماعی را  یک نهاد عمومی غیر دولتی دانست و ابراز داشت: سازمان  درآمد خود را از محل پرداخت حق بیمه تامین می کند و متکی به بودجه دولتی نیست.

مدیرکل تامین اجتماعی استان با اشاره به تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت سازمان متبوعش گفت: تعهدات بلند مدت  شامل پرداخت های بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت و تعهدات کوتاه مدت شامل هزینه های درمان، کمک هزینه ازدواج ، غرامت ایام بیماری و ….است

وی میزان پرداختی تعهدات بلند مدت را در سال ۱۴۰۰ بیش از  ۳۲۰۰ میلیارد تومان برشمرد و ابراز داشت: این میزان تعهد   نسبت به سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶۵درصد افزایش داشته و در خصوص تهدات کوتاه مدت با ۱۱۳ میلیارد تومان هزینه نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش را تجربه کردیم.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه ۹۹۳ هزار و ۲۱۶ نفر در سال ۱۴۰۰ زیر چتر تامین اجتماعی بوده اند گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰۹ میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت شده که این میزان مبلغ ۲۱ درصد رشد داشته است

وی همچنین مجموع بازنشستگان استان در سال ۱۴۰۰ را  بالغ بر ۸۳ هزار نفر عنوان کرد و ابراز داشت: به ازای هر چهار بیمه شده حقوق یک بازنشسته تامین می‌گردد البته شایعاتی که در  خصوص ورشکستگی سازمان وجود دارد به هیچ عنوان صحت نداشته و این سازمان نه تنها از پشتوانه دولتی برخوردار بوده  بلکه میلیاردها تومان نیز از دولت طلبکار است.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوع بیماری کرونا ابراز داشت: با شیوه این بیماری و با هدف کاهش مراجعات مردم به شعب سازمان طرح عملیاتی کردن خدمات غیر حضوری با اجرای نسخه الکترونیک و حذف دفترچه اجرایی شد و طرحی با نام ۷۰#۳۰ با هدف غیر حضوری کردن ۳۰ خدمت حضوری آغاز به کار کرد که با اضافه شدن ۱۲ خدمت دیگر در حال حاضر ۴۲ خدمت غیرحضوری به مردم ارائه می شود که مشاهده کلیه سوابق ، اعلام سابقه، اعتراض به سابقه، دستمزد غرامت و ایام بارداری،  دریافت کمک هزینه ازدواج ، بحث بیمه سربازی ، ارسال لیست بیمه و … بخشی از این خدمات است.
راه اندازی سامانه ارتباطات مردمی تامین اجتماعی برای مشاوره بیمه ای به سه روش مراجعه به سایت سازمان ، ارسال پیامک به سرشماره ۱۰۰۰۱۴۲۰ و تماس تلفنی ۱۴۲۰، راه اندازی نرم افزار تامین اجتماعی من، اجرای طرح بزرگ بیمه ای فراگیر خانواده ایرانی با هدف گسترش جامعه تحت پوشش شامل دانشجویان و زنان خانه دار و کلنگ زنی شعبه ۴ تامین اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

گفتنی است بر اساس طرح بیمه ای فراگیر خانواده ایرانی دانشجویان و زنان خانه دار می توانند با انتخاب یکی از طرح های ۱۴،۱۲ و ۱۶ درصد به ترتیب با مبالغ ۵۱۸، ۶۰۴ و ۷۷۷ هزار تومان به صورت ماهیانه از مزایای این طرح بهره مند شوند.